2016-07-18, 17:57
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Intressant. Vad är din spontana tanke när du hör ordet bosnier? Att det är en muslim eller kan vara vilken religion som helst?

Beror på sammanhanget, om man pratar om alla medborgare i Bosnien så kan det vara vilken religion som helst. Men de flesta som de facto identifierar sig som bosnier i det vanliga livet är muslimer, medan de flesta katoliker från Bosnien föredrar att identifiera sig som kroater (de är inte heller sugna på att bli kallade bosnienkroater), och de ortodoxa föredrar att identifiera sig som serber (samma här, de ogärna kallar sig för bosnienserber). Men båda grupperna accepterar att ibland bli kallade för bosnienkroater/ bosnienserber, det är inte så att de kommer bli fientliga eller liknande, de kommer kanske rätta dig men det stannar vid det. Det här är alltså mycket grovt generaliserat, det finns många både katoliker och ortodoxa som identifierar sig som bosnier också. Sen finns det massor av blandäktenskap och personer vars föräldrar har olika religioner. De allra, allra flesta av de är ateister tror jag.
Senast redigerad av stone_sleeper 2016-07-18 kl. 18:23.
Citera
2016-07-18, 23:04
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Precis som Pirre77 skriver. Bosnier är en beteckning på människor som är medborgare i staten Bosnien-Hercegovina. Dessa kan ha skiftande etniskt ursprung och religion. (Serber och Kroater som bor här är mycket riktigt Bosnier.)

Bosniaker är en sydslavisk folkgrupp som har sitt ursprung i Bosnien-Hercegovina och regionen Sandzak, som delas mellan Serbien och Montenegro. Av dessa är 79% muslimer av vilka 40% säger sig vara troende. 21% av Bosniakerna bekänner sig till annan trosuppfattning.

Bosniaker som är medborgare i något annat land är Bosnien-Herzegovina är inte Bosnier.

Ok, såsett. Hur är det med bosnienserber och bosnienkroater? Varför kallas dom för det?
Citera
2016-07-18, 23:07
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Beror på sammanhanget, om man pratar om alla medborgare i Bosnien så kan det vara vilken religion som helst. Men de flesta som de facto identifierar sig som bosnier i det vanliga livet är muslimer, medan de flesta katoliker från Bosnien föredrar att identifiera sig som kroater (de är inte heller sugna på att bli kallade bosnienkroater), och de ortodoxa föredrar att identifiera sig som serber (samma här, de ogärna kallar sig för bosnienserber). Men båda grupperna accepterar att ibland bli kallade för bosnienkroater/ bosnienserber, det är inte så att de kommer bli fientliga eller liknande, de kommer kanske rätta dig men det stannar vid det. Det här är alltså mycket grovt generaliserat, det finns många både katoliker och ortodoxa som identifierar sig som bosnier också. Sen finns det massor av blandäktenskap och personer vars föräldrar har olika religioner. De allra, allra flesta av de är ateister tror jag.

Ok, så om någon säger "jag är serb från Bosnien" då menar man att man är bosnier men har en annan religion. Det är därför jag blir förvirrad när man pratar om bosnienserber, då tänker jag automatiskt att det är serber men inte bosnier, att dom skulle vara ett folk för sig. Samma sak med bosnienkroater, så att säga.
Citera
2016-07-18, 23:08
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ok, såsett. Hur är det med bosnienserber och bosnienkroater? Varför kallas dom för det?

För att de är Serber respektive Kroater som är medborgare i staten Bosnien-Hercegovina, alltså inte Bosniaker.

Bosnier är ingen folkgrupp utan en benämning på folk som har ett pass som är utfärdat av myndigheterna i Bosnien-Hercegovina.
Senast redigerad av ekerilar 2016-07-18 kl. 23:18.
Citera
2016-07-18, 23:13
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
För att de är Serber respektive Kroater som är medborgare i staten Bosnien-Hercegovina, alltså inte Bosniaker.

Hmm ok, om jag har förstått dig rätt så är bosniaker en separat grupp för sig. Bosnienserber är serber, och bosnienkroater är kroater. Och endast "bosnier" kan vara både muslimer men även ortodoxa, eller katoliker (eller andra religioner).
Citera
2016-07-18, 23:16
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Hmm ok, om jag har förstått dig rätt så är bosniaker en separat grupp för sig. Bosnienserber är serber, och bosnienkroater är kroater. Och endast "bosnier" kan vara både muslimer men även ortodoxa, eller katoliker (eller andra religioner).

Ja!
Citera
2016-07-18, 23:28
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:

Ja!

Så det var så enkelt? Eller ja enkelt och enkelt. Fan begreppen bosnienserb och bosnienkroat gjorde mig helt snurrig. Det är svårt att klura ut inbördeskriget på grund av alla folkgrupper och olika benämningar på dessa.

En till fråga, så dessa judar i klippet som verkar evakueras i Bosnien (Sarajevo?).
Kallas dessa bosnier, eller bosnienjudar?

https://m.youtube.com/watch?v=NWkssPk7Cm4
Senast redigerad av Ordpistolen 2016-07-18 kl. 23:32.
Citera
2016-07-19, 00:04
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Så det var så enkelt? Eller ja enkelt och enkelt. Fan begreppen bosnienserb och bosnienkroat gjorde mig helt snurrig. Det är svårt att klura ut inbördeskriget på grund av alla folkgrupper och olika benämningar på dessa.

En till fråga, så dessa judar i klippet som verkar evakueras i Bosnien (Sarajevo?).
Kallas dessa bosnier, eller bosnienjudar?

https://m.youtube.com/watch?v=NWkssPk7Cm4

Ja det är lite snurrigt. I grunden är det ett och samma folk, med små kulturella skillnader. Dessutom pratar de samma språk, även om de kallar det olika (bosniska, kroatiska, serbiska). Slovener, kroater, bosnier, serber och montenegriner skulle jag säga är ett och samma etnisk folkgrupp. Oavsett religion. Slovener har ett eget språk men de andra har inga problem att förstå varandra.
Bosniska judar kallar man de på videon. De är sefarder, ursprungligen från Spanien men har levt på Balkan väldigt länge.
Citera
2016-07-19, 10:13
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ja det är lite snurrigt. I grunden är det ett och samma folk, med små kulturella skillnader. Dessutom pratar de samma språk, även om de kallar det olika (bosniska, kroatiska, serbiska). Slovener, kroater, bosnier, serber och montenegriner skulle jag säga är ett och samma etnisk folkgrupp. Oavsett religion. Slovener har ett eget språk men de andra har inga problem att förstå varandra.
Bosniska judar kallar man de på videon. De är sefarder, ursprungligen från Spanien men har levt på Balkan väldigt länge.

Ok. Intressant info. Jag kände inte till så mycket om sefarderna. Skall bli intressant att läsa mer om dom, framförallt vad som hände med dom under Jugoslaviska inbördeskriget.
Senast redigerad av Ordpistolen 2016-07-19 kl. 10:16.
Citera
2016-07-19, 18:29
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ok. Intressant info. Jag kände inte till så mycket om sefarderna. Skall bli intressant att läsa mer om dom, framförallt vad som hände med dom under Jugoslaviska inbördeskriget.

Många flydde till Israel som man såg på videon (några av dem återvände efter kriget), de andra stannade, men så vitt jag vet blev de inte förföljda eller utsatta mer än sina icke-judiska grannar.
Här är en känd bosnisk jude som var bosnisk utrikesminister fram till för några år sen https://en.wikipedia.org/wiki/Sven_Alkalaj
Citera
2016-07-19, 20:15
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Många flydde till Israel som man såg på videon (några av dem återvände efter kriget), de andra stannade, men så vitt jag vet blev de inte förföljda eller utsatta mer än sina icke-judiska grannar.
Här är en känd bosnisk jude som var bosnisk utrikesminister fram till för några år sen https://en.wikipedia.org/wiki/Sven_Alkalaj

Intressant läsning. Tack för tipset.
Citera
2016-08-04, 04:49
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Ja, det är inte lätt du! Min kusin är halvkroat/halvserb, född i kroatien, bodde i bosnien och flydde till Sverige. Identitetskris much?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in