• 1
  • 2
2016-07-17, 23:06
Medlem
Christopher.s avatar
Sitter på mer pengar än en baron i tredje världen trots jag bara varit i arbetslivet i ett par år, tjänar mer än 10 ryska industriarbetare trots jag arbetar under 100 timmar i månaden, livet är bra. Även om inrikespolitiken präglas av idioti så har individer chans att förverkliga sig själv här, har vi det för bra?
Citera
2016-07-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Sitter på mer pengar än en baron i tredje världen trots jag bara varit i arbetslivet i ett par år, tjänar mer än 10 ryska industriarbetare trots jag arbetar under 100 timmar i månaden, livet är bra. Även om inrikespolitiken präglas av idioti så har individer chans att förverkliga sig själv här, har vi det för bra?

Det tycker inte jag, jag ser det som att vi är ett utvecklat land.

Hur "dåligt" vill du ha det för att det ska kännas bra?
Citera
2016-07-17, 23:32
Medlem
Civvares avatar
Vi har haft det för bra för länge i jämförelse med resten av världen. Förr eller senare ställs alla inför tuffa tider och svensken liksom andra västliga länder kommer få bita i det sura äpplet
Citera
2016-07-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civvare
Vi har haft det för bra för länge i jämförelse med resten av världen. Förr eller senare ställs alla inför tuffa tider och svensken liksom andra västliga länder kommer få bita i det sura äpplet

Jag tänker mer att andra länder har haft det dåligt jämfört med oss, inte att vi har det för bra.
Det är inte vårat fel och vi har sett till att det är som det är i Sverige och vi har dessutom bidragit med en hel del pengar och fysiskt arbetande människor till olika drabbade länder.

Vad gör andra länder för att det ska bli bra där?
Citera
2016-07-18, 00:03
Medlem
Mia-Rovys avatar
Vi är födda in i detta och har ingen erfarenhet av hur det är att leva under t.ex. en fattig, religiös diktatur. Så ur det perspektivet är vi absolut bortskämda.

Men "för bra"? Nej. Det är de andra som har det för dåligt. Vi borde förbättra våra liv ännu mer, och övriga på kuppen.

Nästan alla andra länder i världen får det faktiskt också allt bättre. Världen har aldrig haft såhär få fattiga, aldrig haft såhär många demokratier och sjukt nog aldrig varit krigslöst under människans historia.

Sverige blir också allt rikare, men utvecklingsländerna blir det desto snabbare. Det kanske kommer en tid när vi inte längre behöver tala om svälter och kontinental misär.

Att vi är såhär bortskämda och lever utan svält, fattigdom och krig och har möjlighet att sitta över en öl (nåja, i alla fall jag. För jag har 5 veckors betald semester just nu) är någonting bra. Alla borde ha möjlighet att bli bortskämda
Citera
2016-07-18, 01:15
I en global värld som det pratas mycket om nu, så är svenskar en minoritet. Och minoriteter är alltid utsatta. Alltså är det synd om oss.
Citera
2016-07-18, 07:35
Medlem
Om vi är bortskämda? Knappast, svensken blir just nu förtryckt i sitt eget land bara det att du inte märkt av det än, det kommer ni göra när det är för sent.
Citera
2016-07-18, 07:36
Medlem
Speciellt dom som inte är rasister men är rasister.
Vi har gullat med dom för länge och nån vuxen måste fan ta tag i det.
Dom tror sig stå över lagen om entropi.
GALENSKAP.
På riktigt, dom är galna.
Dom håller tillbaks.
Tror att dom klarar av.
Att hålla sig enade.
FÖR EVIGT.
Hahahahahahaha.

Vit makt my ass.
Det är blandningen som är rolig.
Senast redigerad av ivanivan 2016-07-18 kl. 07:41.
Citera
2016-07-18, 08:54
Medlem
HappyHandsomes avatar
Problemet med frågeställningen är att man ser sig som svensk. Det är egentligen irrelevant. Vi är människor. En utomstående högre intelligens som betraktade oss alla samtidigt ser inte våra påhittade gränser och tillhörigheter, våra nationer eller fäster vikt vid våra färger.

För en utomstående högre intelligens är vi bara kött som lever. Värderingen av köttet skulle inte baseras på dess döda tillhörigheter. Utan just att det har liv.

Vi ser en tv och säger 20.000/x antal jobbtimmar. En del får jobba en dag för att få den, andra en livstid, för att göra det extremt.

Vem är värd mest av de två fallen?
Vem är egentligen bortskämd?

Nu tänker du fel.

Ingen utav dem är det, utan TV:n, som av oss fått ett värde av 20.000
Men TV:n kan inte vara bortskämd, för den är död, den har inget liv.

Precis som en utomstående övre intelligens som betraktar oss, skulle denne inte se något värde alls av TV:n som inte har liv. Medans det som levde skulle vara värt lika mycket/litet.

Någonstans vet vi detta, då människan har ett samvete. Att skrota en TV tar inte lika hårt på oss som att ta ett liv.

En korrektare fråga är därför; Är människan bortskämd? Varför slösar hon bort sitt liv för matriella ägodelar, påhittade gränser och tillhörande av ismer?

Sitter vi som grodan i kastrullen och blir uppvärmda utan att veta om det?
Ställer vi fel frågor?
Betyder svaren något?

Livet varar bara ett ögonblick. Sen väntar den eviga döden. Så borde vi prata om en påhittad nations påhittade värderingar?

Jag vet inte, frågan känns som en paradox. Den kan ställas, men har ingen mening. Svaret spelar ingen roll. Vi kommer alla dö.
Citera
2016-07-18, 09:36
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Speciellt dom som inte är rasister men är rasister.
Vi har gullat med dom för länge och nån vuxen måste fan ta tag i det.
Dom tror sig stå över lagen om entropi.
GALENSKAP.
På riktigt, dom är galna.
Dom håller tillbaks.
Tror att dom klarar av.
Att hålla sig enade.
FÖR EVIGT.
Hahahahahahaha.

Vit makt my ass.
Det är blandningen som är rolig.

Kan inte du hålla käften nån gång?
Men du skriver ju, öppnar inte munnen.
Kanske gör du det ändå, när du skriver?
Hahahaha
Du tror någonting, om dig själv kanske?
Eller?
Vilket jävla skämt.
Är det kul att läsa sådant här? Tycker du det?
Svara något fyndigt, ignorera? Vad gör du?
Din lille jävel.

Kom in i matchen för fan.
hahahahahaha
Citera
2016-07-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gils
Kan inte du hålla käften nån gång?
Men du skriver ju, öppnar inte munnen.
Kanske gör du det ändå, när du skriver?
Hahahaha
Du tror någonting, om dig själv kanske?
Eller?
Vilket jävla skämt.
Är det kul att läsa sådant här? Tycker du det?
Svara något fyndigt, ignorera? Vad gör du?
Din lille jävel.

Kom in i matchen för fan.
hahahahahaha

Triggerd Mr Master.
Jag släpper granatkastare mot dig och där du tror
Att dina vänner finns
Där du tror att en sak
Är en sak som är
En sak
Att kämpa för
Jag är
Mr. Artillerirera mot din färgyra
Där intolerant yra är det som revolverar
Runt era åsikter som just är kadaver
Som just fått slut på mjukdelar
Rasism, jo visst,
Om jag blundar
Så kanske kunde du nå mig.

Du kommer att bli straffad i enigheten
Med att du missade total evigheten
Ett florerande öppet sår
Så länge du lever
Du kan räkna med att jag vet det
Från en svenne som varit överallt
Men aldrig ändå lämnat mitt land
Senast redigerad av ivanivan 2016-07-18 kl. 10:22.
Citera
2016-07-18, 13:09
Medlem
Civvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Jag tänker mer att andra länder har haft det dåligt jämfört med oss, inte att vi har det för bra.
Det är inte vårat fel och vi har sett till att det är som det är i Sverige och vi har dessutom bidragit med en hel del pengar och fysiskt arbetande människor till olika drabbade länder.

Vad gör andra länder för att det ska bli bra där?

De har haft det dåligt, vi har haft det bra. De har upplvet krig o svält, vi har ej gjort det. De vem att om man vill överleva måste man kämpa för sig själv och för sina nära och kära, det vet inte vi. De flesta i Sverige verkar tro att alla vill oss väl och förr eller senare (har hänt på många platser redan tyvärr) så kommer vi få det tufft. Inom några år kommer vi få se vilka människor som står kvar och kämpar för att överleva och vilka som flyr för att rädda sig själva
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in