2016-12-05, 13:13
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Vad som händer inom 20 år med klubbar som RBL eller Hoffenheim är inte svårt att spå om, de försvinner om ägaren brister i intresse. Ger det inte god reklam, ägarstolthet eller goodwill får de försvinna. RB utan Rangnick lär rasa, liksom Hoffenheim utan herr Hopp. Hänt förr i fotbollen med sådant.

De band som finns mellan de mer kända tyska icke-medlemsägda Bayer och Leverkusen eller Wolfsburg och VW är sådana som ingen klubbägare kan bortse från eftersom de båda städerna är grundade av företagen och sportverksamheten, den som en gång skapades för att förhindrade jobbarna från att supa och slåss, är intimt förknippad med företagen. Orten Leverkusen grundades av, ”en blygsam herre” som hette Karl Leverkus, för att arbetarna i kemifabriken skulle ha någon stans att bo. Bayer köpte företaget kring sekelskiftet och klubben är från 1904. VfL sak samma, även om det skedde 50 år senare och i en annan del av Tyskland. Sticker VW eller Bayer efter så här många år är det ett stort svaghetstecken på de multinationella företagen som bär och burit klubben.

Måste ändå tycka att de är märkliga klubbägare de storföretagen, å ena sidan sponsar de så att klubben ska vara en tysk toppklubb med europaplats. Å andra sidan så verkar de aldrig våga gå hela vägen ut, utan man säljer sina toppspelare så fort de dyker upp istället för att bygga vidare på laget. En slags kombination av bidragsverksamhet med överdrivet vinstintresse jag inte begriper. Ogillar bägge.

Det går också att argumentera att den initiala investeringen för TSG 1899 och RBL har tagit respektive lag upp till 1.BL. När man väl är där, så får man såpass mycket mer pengar/år från TV-potten att det bör gå att driva verksamheten lönsamt eller med nollresultat utan tillskott från mecenater som Hopp eller Red Bull.

Båda lagen, framför allt RBL, har satsat på unga och förhållandevis billiga spelare, i alla fall om man jämför med de spelare som t ex FCB, BVB eller S04 köper (varken Coman eller Sanches var speciellt billig). TSG 1899 lät dessutom Rangnick fintrimma sin modell med en del mindre lyckade värvningar i början.

Jag tror inte att TSG 1899 eller RBL kommer att försvinna så lätt. Bayer eller VW hade också kunnat tröttna efter ett managementbyte inom de tio första åren, den möjligheten finns inte längre då det skulle ge oerhört negativ PR när lagen är etablerade i 1.BL.

Jag håller med om att det är lite mer halvhjärtade satsningar emellanåt från Bayer och VW. Det tror jag beror på just 50+1-regeln, som RBL gått runt och Hopp har lyckats hantera. Ett industriföretag har svårt att investera sina pengar utan att få speciellt mycket inflytande, ingen på VW lär ha glömt vad Felix Magath gjorde i den situationen.

Jag tror att största hotet mot TSG 1899 och RBL är att de får in en sportchef/tränare som misslyckas totalt (jfr Mourinho hittills i ManU) och laget åker ur högsta serien. Då tror jag att investeringslusten kan få sig en allvarlig knäck och då kan raset fortsätta ned genom seriesystemet.

Om man jämför RBL med övriga satsningar som Red Bull gör, så kan 1.BL t o m vara attraktivare än Formel 1 dvs. mer pang för pengen. Men det är inget jag räknat på.
Citera
2016-12-05, 16:50
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Här diskuterar man händelsen: https://www.youtube.com/watch?v=YWwIlymhgdw
"Det är inte okej att filma i första minuten, men det är okej att göra det om man behöver poäng och det är i slutet av matchen"
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Om man jämför RBL med övriga satsningar som Red Bull gör, så kan 1.BL t o m vara attraktivare än Formel 1 dvs. mer pang för pengen. Men det är inget jag räknat på.
Jag tycker att resonemanget om att RB möjligtvis helt plötsligt skulle få för sig att helt överge fotbollen haltar. Man ökar satsningen på fotbollen samtidigt som man har flera stall inom Formel 1. RB lever väl i mångt och mycket på sin marknadsföring och att då överge sitt flaggskepp inom världens största, och mest populära, idrott rimmar illa med... ja, företagets syfte - att gå med vinst.
Citera
2016-12-05, 19:12
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
Riktigt bra helg för de nordtyska bottenlagen då bägge lagen vann. Bremen börjar kännas allt mer som att dem är pågång. Försvaret är dock horribelt ännu
Alla resultat gick verkligen Bremens väg i helgen. Men riktigt tuff avslutning. Nouri är dock inte rätt man att lösa detta, han har inte fått ordning på försvarsspelet och med hopplösa målvakter blir det bara värre. Det finns dock kvalité nog för att inte åka ur. Personligen hoppas jag Ingolstadt och Darmstadt åker...
Citera
2016-12-05, 20:47
Medlem
Citat:
Det går också att argumentera att den initiala investeringen för TSG 1899 och RBL har tagit respektive lag upp till 1.BL. När man väl är där, så får man såpass mycket mer pengar/år från TV-potten att det bör gå att driva verksamheten lönsamt eller med nollresultat utan tillskott från mecenater som Hopp eller Red Bull.

Det stämmer bra. Europeiska och Amerikanska ägare ser sport som buisness. De investerar stora pengar, låter klubben växa och bli självförsörjande för att sedan ta del av klubbens vinster som Pozzo, Glazer och Kroenke exempelvis.

RBL har byggt en av Europas främsta träningsfaciliteter, scouting och ungdomsverksamheter. Enligt FFP regelverk är ägare fria att investera obegränsat med pengar i infrastruktur. Ändå sitter ni och spyr skit på klubben.
Citera
2016-12-05, 20:58
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Timo Werner får enormt mycket skit för sin vidriga filmning som han fick en straff för och räddade segern för Leipzig, med all rätt så får han skit för detta: https://www.youtube.com/watch?v=u_At9nX7bOs

Här diskuterar man händelsen: https://www.youtube.com/watch?v=YWwIlymhgdw
Jo mycket skit får han. Som tur vad finns det gamla snälla tanter som kan hjälpa:
http://www.der-postillon.com/2016/12/timo-werner.html

Citat:
Sehr vorbildlich: Eine 84-jährige Frau hat heute dem Leipziger Fußballprofi Timo Werner geholfen, eine belebte Straße zu überqueren. Die Dame war in Sorge, dass sich der 20-Jährige nicht sicher auf den Beinen halten kann, nachdem sie am Wochenende im Fernsehen besorgniserregende Bilder sah, die Werner in gebrechlichem Zustand zeigten.

Sie habe während der gesamten Überquerung der Straße darauf geachtet, Timo Werner stets nah bei sich zu halten und gut zu stützen: "Man weiß ja, wie schnell er ohne Körperkontakt zu Boden geht."
Citera
2016-12-05, 21:09
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
RBL har byggt en av Europas främsta träningsfaciliteter, scouting och ungdomsverksamheter. Enligt FFP regelverk är ägare fria att investera obegränsat med pengar i infrastruktur. Ändå sitter ni och spyr skit på klubben.

Det gör vi inte, vi diskuterar en fråga som varit på tapeten i över 5 år i tysk fotboll, RB Leipzig. Ingen förnekar Rangnick eller deras fotbolls kvaliteter och faciliteter.
Citera
2016-12-05, 21:17
Medlem
motvalls avatar
Citat:

Båda lagen, framför allt RBL, har satsat på unga och förhållandevis billiga spelare, i alla fall om man jämför med de spelare som t ex FCB, BVB eller S04 köper (varken Coman eller Sanches var speciellt billig). TSG 1899 lät dessutom Rangnick fintrimma sin modell med en del mindre lyckade värvningar i början.

Jag tror inte att TSG 1899 eller RBL kommer att försvinna så lätt. Bayer eller VW hade också kunnat tröttna efter ett managementbyte inom de tio första åren, den möjligheten finns inte längre då det skulle ge oerhört negativ PR när lagen är etablerade i 1.BL.

Jag håller med om att det är lite mer halvhjärtade satsningar emellanåt från Bayer och VW. Det tror jag beror på just 50+1-regeln, som RBL gått runt och Hopp har lyckats hantera. Ett industriföretag har svårt att investera sina pengar utan att få speciellt mycket inflytande, ingen på VW lär ha glömt vad Felix Magath gjorde i den situationen.

Jag tror att största hotet mot TSG 1899 och RBL är att de får in en sportchef/tränare som misslyckas totalt (jfr Mourinho hittills i ManU) och laget åker ur högsta serien. Då tror jag att investeringslusten kan få sig en allvarlig knäck och då kan raset fortsätta ned genom seriesystemet.

Delar till stor del din åsikt om saker och ting.

Tack att du svarade på inlägget, det behövdes i denna dy av skitsnack kring Leipzigs fotbollslag och Forsberg. Dock tror jag de ryker inom tjugo, själva poängen med supporterskap med medlemsinflytande är att klubben klarar allt så länge de/vi som älskar dem och går på matcherna finns.
Senast redigerad av motvall 2016-12-05 kl. 21:20.
Citera
2016-12-05, 21:30
Medlem
Citat:
Det gör vi inte, vi diskuterar en fråga som varit på tapeten i över 5 år i tysk fotboll, RB Leipzig. Ingen förnekar Rangnick eller deras fotbolls kvaliteter och faciliteter.

Många som gör det på sociala medier tyvärr. Vad är det som varit på tapen? att det är fel med företag som grundar klubbar? det skapar konkurrens och höjer kvaliteten.

Bayern och Dortmund fans borde sluta hyckla, för det gör ni kallar RBL, Wolfsburg med flera för själlösa klubbar. Bayern sålde aktieandelar till Allianz för 110 M euro, 90 M euro till Audi, 75 M euro till Adidas - totalt 275 M euro (80% av värdet på Allianz Arena). Dortmund skulle konka 05 men tiggde pengar av kapitalister för att inte gå i konkurs.

Det finns inga företag som är oberoende av banker, investerare och företag för att kunna växa och utvecklas. Fotbollsklubb är företag. Om ni tycker fotbollsklubb skall drivas som ideella föreningar så kan ni väl börja kolla på korpen. Det jag gillar med Tysk fotboll är att man åtminstone har rimliga biljettpriser så vanligt folk har råd och titta samt att man bevarar läktarkulturen. Men kom inte och säg att Tyska klubbar är oberoende av företag och externa kapitalister.
Citera
2016-12-05, 23:33
Medlem
Steff83s avatar
Var det inte så att Hoffenheim, med en viss Rangnick på tränarbänken blev "Herbstmeister" som nykomlingar? Gissar utan att orka kolla efter att var säsongen 08/09.
Citera
2016-12-05, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Var det inte så att Hoffenheim, med en viss Rangnick på tränarbänken blev "Herbstmeister" som nykomlingar? Gissar utan att orka kolla efter att var säsongen 08/09.

Det där stämmer absolut.. Sedan så känner jag inte heller nåt jättehat mot Leipzig.

Även om jag såklart ogillar t. ex det där att du inte får ha motståndarlagets grejer på dig på läktaren? Förståeligt om det har varit bråk osv men nu är det ju bara löjligt..

Sedan lärde sig nog Redbull framförallt från Salzburg där de ju tog ett etablerat lag och bytte namn, kläder färger osv osv.. Det var inte så lyckat att göra så och det var att förstöra en fin klubb med 3 liga titlar i österrike och mycket fans..

Detta är inte fallet i Tyskland. Jag tycker att man kan likna dem vid många olika brittiska lag tex. Leicester (eftersom många vill göra den kopplingen märkligt nog). Där det ju är king power som gick in vid 2010, och nu heter Arenan king power stadium, det står king power på tröjorna osv osv..

Sedan så slutar likheterna där eftersom Leicester har en historia, men också för att Leicester trodde många skulle åka ur när de vann jag tror 9/10 iaf hade Leipzig på övre halvan av tabellen när de tippade i höstas..

Sedan kan det ju tänkas på om detta var vad som krävdes för att öst skulle få ett lag i högsta serien jag tror att många i öst känner att nu finns här ett lag som gör mot västtyskland vad de gjorde mot oss (om ni förstår då nästan alla bra försvann till klubbarna i väst pga pengar).
Senast redigerad av borjeboy 2016-12-06 kl. 00:02.
Citera
2016-12-06, 06:04
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Fel profetia om kvällens svensk i Zweite, Simon Hedlund i Union ser ut att bli rätt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
Vilken jäkla match han gör ikväll roligt en svensk är kung i Berlin ikväll.. Och Braunschweig som såg att segla iväg för några omgångar sedan är ju nu faktiskt "bara" 2a
Kul för Hedlund som ser ut att äntligen ha hittat sin plats i Union.

Braunschweig vacklar lite nu. Endast två poäng före Hannover. I de två sista omgångarna möter man dock svaga Bielefeld och Karlsruhe medan H96 har en svår bortamatch i Stuttgart för att sedan avsluta hemma mot Sandhausen. Tror med andra ord inte att Hannover kommer att gå förbi Eintracht i tabellen innan vinteruppehållet. Men under våren finns det stora chanser för det. Säsongen är lång.
Citera
2016-12-06, 10:38
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jo mycket skit får han. Som tur vad finns det gamla snälla tanter som kan hjälpa:
http://www.der-postillon.com/2016/12/timo-werner.html

Hahahaha dom levererar ännu en gång.

Det känns som att det kommer bli en rätt avslagen tillställning ikväll då inget resultat kommer att ändra något.

Hoppas i alla fall att Carlo formerar laget på samma sätt som i helgen 4-2-3-1 med Robben och Ribéry i bra form samt Müller på sin favorit position då kommer Lewandowski till sin rätt.

Müller skapade enormt mycket i helgen och var så där bra som jag saknat under hela säsongen.
Bara pappsmällan på esp som tyckte att han inte gjorde någon bra match, bisittaren Arneng? försökte säga att Müller hade gjort en riktigt bra match men pappsmällan malde på.
Att han runkar till Dortmund och allt det dom gör har man märkt länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in