Citat:
Vad som händer inom 20 år med klubbar som RBL eller Hoffenheim är inte svårt att spå om, de försvinner om ägaren brister i intresse. Ger det inte god reklam, ägarstolthet eller goodwill får de försvinna. RB utan Rangnick lär rasa, liksom Hoffenheim utan herr Hopp. Hänt förr i fotbollen med sådant.
De band som finns mellan de mer kända tyska icke-medlemsägda Bayer och Leverkusen eller Wolfsburg och VW är sådana som ingen klubbägare kan bortse från eftersom de båda städerna är grundade av företagen och sportverksamheten, den som en gång skapades för att förhindrade jobbarna från att supa och slåss, är intimt förknippad med företagen. Orten Leverkusen grundades av, ”en blygsam herre” som hette Karl Leverkus, för att arbetarna i kemifabriken skulle ha någon stans att bo. Bayer köpte företaget kring sekelskiftet och klubben är från 1904. VfL sak samma, även om det skedde 50 år senare och i en annan del av Tyskland. Sticker VW eller Bayer efter så här många år är det ett stort svaghetstecken på de multinationella företagen som bär och burit klubben.
Måste ändå tycka att de är märkliga klubbägare de storföretagen, å ena sidan sponsar de så att klubben ska vara en tysk toppklubb med europaplats. Å andra sidan så verkar de aldrig våga gå hela vägen ut, utan man säljer sina toppspelare så fort de dyker upp istället för att bygga vidare på laget. En slags kombination av bidragsverksamhet med överdrivet vinstintresse jag inte begriper. Ogillar bägge.
De band som finns mellan de mer kända tyska icke-medlemsägda Bayer och Leverkusen eller Wolfsburg och VW är sådana som ingen klubbägare kan bortse från eftersom de båda städerna är grundade av företagen och sportverksamheten, den som en gång skapades för att förhindrade jobbarna från att supa och slåss, är intimt förknippad med företagen. Orten Leverkusen grundades av, ”en blygsam herre” som hette Karl Leverkus, för att arbetarna i kemifabriken skulle ha någon stans att bo. Bayer köpte företaget kring sekelskiftet och klubben är från 1904. VfL sak samma, även om det skedde 50 år senare och i en annan del av Tyskland. Sticker VW eller Bayer efter så här många år är det ett stort svaghetstecken på de multinationella företagen som bär och burit klubben.
Måste ändå tycka att de är märkliga klubbägare de storföretagen, å ena sidan sponsar de så att klubben ska vara en tysk toppklubb med europaplats. Å andra sidan så verkar de aldrig våga gå hela vägen ut, utan man säljer sina toppspelare så fort de dyker upp istället för att bygga vidare på laget. En slags kombination av bidragsverksamhet med överdrivet vinstintresse jag inte begriper. Ogillar bägge.
Det går också att argumentera att den initiala investeringen för TSG 1899 och RBL har tagit respektive lag upp till 1.BL. När man väl är där, så får man såpass mycket mer pengar/år från TV-potten att det bör gå att driva verksamheten lönsamt eller med nollresultat utan tillskott från mecenater som Hopp eller Red Bull.
Båda lagen, framför allt RBL, har satsat på unga och förhållandevis billiga spelare, i alla fall om man jämför med de spelare som t ex FCB, BVB eller S04 köper (varken Coman eller Sanches var speciellt billig). TSG 1899 lät dessutom Rangnick fintrimma sin modell med en del mindre lyckade värvningar i början.
Jag tror inte att TSG 1899 eller RBL kommer att försvinna så lätt. Bayer eller VW hade också kunnat tröttna efter ett managementbyte inom de tio första åren, den möjligheten finns inte längre då det skulle ge oerhört negativ PR när lagen är etablerade i 1.BL.
Jag håller med om att det är lite mer halvhjärtade satsningar emellanåt från Bayer och VW. Det tror jag beror på just 50+1-regeln, som RBL gått runt och Hopp har lyckats hantera. Ett industriföretag har svårt att investera sina pengar utan att få speciellt mycket inflytande, ingen på VW lär ha glömt vad Felix Magath gjorde i den situationen.
Jag tror att största hotet mot TSG 1899 och RBL är att de får in en sportchef/tränare som misslyckas totalt (jfr Mourinho hittills i ManU) och laget åker ur högsta serien. Då tror jag att investeringslusten kan få sig en allvarlig knäck och då kan raset fortsätta ned genom seriesystemet.
Om man jämför RBL med övriga satsningar som Red Bull gör, så kan 1.BL t o m vara attraktivare än Formel 1 dvs. mer pang för pengen. Men det är inget jag räknat på.

I de två sista omgångarna möter man dock svaga Bielefeld och Karlsruhe medan H96 har en svår bortamatch i Stuttgart för att sedan avsluta hemma mot Sandhausen. Tror med andra ord inte att Hannover kommer att gå förbi Eintracht i tabellen innan vinteruppehållet. Men under våren finns det stora chanser för det. Säsongen är lång.