Citat:
Alltså, Saarbrücken (och övriga saarländska lag) återvände till det tyska ligaspelet redan 1951 efter att ha tvingats lämna det 1948. 1949 vann 1. FC Saarbrücken Ligue 2 men fick inte spela i Ligue 1 säsongen därpå, då Strasbourg vägrade tillåta det. Därmed blev man, som du skrivit om, förpassad till enbart träningsmatcher under säsongerna 1949/1950 & 1950/1951.
UEFA grundades 1954 och 1955 kom Europacupen. Jag tror inte att Saarbrücken påverkade särskilt mycket, om alls, utan att det snarare handlade om att UEFA grundades.
Sedan sneglade man på fotbollens andra kontinent, Sydamerika - franska L'Équipe var till stor del drivande i att Europacupen grundades, och de hade inspirerats under sina resor till Sydamerika där man sedan 1910-talet hade spelat olika slags turneringar över nationsgränserna.
Men visst, att UEFA grundades hade väl sin grund i att man ville öka det europeiska samarbetet inom fotbollen och där kanske företeelser som att Saarbrücken inte fick spela i Ligue 1 var sådant som hamnade i fokus för UEFA (eller skulle ha hamnat i fokus, om en sådan situation alltjämt hade förelegat).
UEFA grundades 1954 och 1955 kom Europacupen. Jag tror inte att Saarbrücken påverkade särskilt mycket, om alls, utan att det snarare handlade om att UEFA grundades.
Sedan sneglade man på fotbollens andra kontinent, Sydamerika - franska L'Équipe var till stor del drivande i att Europacupen grundades, och de hade inspirerats under sina resor till Sydamerika där man sedan 1910-talet hade spelat olika slags turneringar över nationsgränserna.
Men visst, att UEFA grundades hade väl sin grund i att man ville öka det europeiska samarbetet inom fotbollen och där kanske företeelser som att Saarbrücken inte fick spela i Ligue 1 var sådant som hamnade i fokus för UEFA (eller skulle ha hamnat i fokus, om en sådan situation alltjämt hade förelegat).
Visst, det är väl kanske så att Saarbrückens situation bara spelade en minimal biroll för utvecklingen av europeisk fotboll. Jag tycker det är bra att du ifrågasätter & visar intresse. Ofta får man ingen respons alls på inlägg om fotbollshistoria. Jag tar gärna ut svängarna & försöker lyfta fram fotbollshistoria & försöka koppla samband. Det är precis sånt snack & diskussion som jag vill stimulera fram.
Karl Drais i Karlsruhe uppfann ju cykeln. Detta kopplas gärna till att hästarna vid den tiden i Karlsruhe dog av någon sjukdom (eller svält, jag drar fritt ur minnet). Detta hade dock ingenting med Drais konstruktion att göra. Han hade arbetat med sin cykel oavsett om traktens hästar avlidit eller inte. Cykeln som uppfinning har ingenting med att hästarna vid den tiden dog i trakten av Karlsruhe.