2016-12-15, 15:39
Medlem
Comunardo Niccolai föddes 15:e december 1946, och fyller alltså 70 år idag. Pappan var målvakt och framförallt antifascist från Livorno, som döpte sin son efter efter de som styrde Paris efter franska revolutionen.

Briljant försvarare i det Scudetto-vinnande Cagliari (12 år i klubben) samt var med och tog silver i VM 1970.

Men det han lite orättvist har blivit ihågkommen för är sina självmål. Kanske inte för att de var så många (fem i Serie A och ett i CL) utan mer för att de var spektakulära. Han blev ett begrepp.

Fortfarande hjälte för Cagliarifans. Niccolai, maestro dell'autorete, artista dell'autogol.

https://www.youtube.com/watch?v=GlPq5W_gVtQ

En fantastisk episod var säsongen 1971/1972 borta mot Catanzaro där han i slutminuten felaktigt trodde att domaren blåst straff och dunkar till bollen i ren ilska. Medförsvararen Brugnera räddar snyggt med händerna och det blir straff på riktigt. Dock inget riktigt självmål:

https://www.youtube.com/watch?v=Az-xBvu5-EI
Citera
2016-12-15, 22:10
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och på tal om sarder så ryktas den gode Zola ta över Birmingham tillsammans med Casiraghi och andra italienare. Ca två år sedan han lämnade Cagliari och jag kan tycka att Birmingham kan vara ett klokt val.

Kan bli tufft för den gode Zola, Birminghamfansen är ju tydligen ursinniga på beslutet att sparka den förre tränaren, som verkligen har lyckats att göra bra resultat, och ligger just nu på en bra plats i tabellen för att kunna ta en kvalplats till PL, det gäller nog att göra bra resultat direkt för Zola.

http://blogg.fotbollskanalen.se/hyllman/2016/12/15/a-rose-by-any-other-name-would-smell-as-sweet/
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2016-12-15 kl. 22:17.
Citera
2016-12-15, 23:24
Medlem
anteri17s avatar
Sousa har inte råd att tappa poäng i de båda kommande matcherna... Fiorentina är tydliga dogs både mot Lazio och Napoli. Jag gissar på max 1 poäng och att Sousa skickas ut vid juletid.
Citera
2016-12-16, 13:10
Medlem
Istok91s avatar
Grattis på födelsedagen min fina klubb! Må detta år bli fantastiskt. Forza Milan!
Citera
2016-12-16, 23:12
Medlem
Frosinone körde över Trapani på Sicilien med 1-4. Därmed går de upp i ledning av Serie B före Hellas.

Jag har nyss dillat om publiksnitt och kan då konstatera att Frosinone har 6.000 i snitt under en säsong med extrem framgång där de just nu leder Serie B. Man ligger därmed på 12:e plats i publikligan i Serie B. Har såklart ingen betydelse eftersom det är vad som presteras på planen som ger poäng.

Men tradition och Curva har betydelse för mig som njuter av Calcio. Jag vill kunna bli överraskad, men jag vill ockå njuta av de klassiska lagens ultras.

Man spelade förra säsongen i Serie A, den första någonsin. Innan det hade man spelat ett antal säsonger i Serie B, men man har inga i Serie B eller högre före 2005…
Citera
2016-12-17, 13:46
Medlem
Läser återigen om rykten att Inter är intresserade av Verratti. Vore givetvis sjukt kul ifall han återvänder till Serie A då han sägs vara trött på Frankrike - men varför i hela världen skulle han gå till Inter? Känns helt ologiskt och även onödigt av klubben Inter att fokusera på en spelare som - i mina ögon - är helt omöjlig att få.

Koncentrera er på spelare som man faktiskt kan värva istället. Eller ännu hellre koncentrera er på att bygga ett riktigt lag med spelarna som finns. Alltid ett jävla tjat på Inter om spelare som ska värvas hit och dit. Problemet är inte truppen - problemet är klubben, ledningen och i viss mån tränaren även om Pioli visserligen precis har börjat.

Vad gäller Verratti är det troligaste italienska alternativet givetvis Juventus. Tycker personligen att det vore fruktansvärt trist om han går dit men samtidigt är allt annat i Italien ett nerköp i nuläget.
Citera
2016-12-17, 18:39
Medlem
Ritiro direkt efter dagens förlust för Cagliari. Empoli hade endast gjort 7 mål på 16 omgångar men gör två mål idag. Cagliari har nu släppt in 39 mål på 17 omgångar. Det är inte rimligt, särskilt som man inte själv dunkar in särskilt många mål. Men det som upprör är frånvaron av ett eget spel. Rastelli har haft en och en halv säsong på sig.

Inte säkert att ens en seger mot Sassuolo på onsdag kan rädda Rastelli. Men beslutet om Ritiro visar att matchen är jävligt viktig ur alla synvinklar.
Senast redigerad av Brille68 2016-12-17 kl. 18:56. Anledning: stavning...
Citera
2016-12-17, 23:15
Medlem
Juventus hade en bättre inställning. Därmed är Juventus föga förvånande campione d'inverno.

Angående Cagliari placerar rykten Mandorlini högst på listan men jag tror att Reja och Guidolin är högre på fansens lista. Om man inte väljer en lokal hjälte såklart. Dvs om Rastelli ska lämna…
Citera
2016-12-18, 01:01
Medlem
myskankans avatar
Juventus spelar inte "vacker" fotboll? Juventus hit, Juventus dit... Marchisio är tillbaka. Han kan leverera vacker fotboll, d.v.s. en vinst till Juve.

Dybala kommer att ta hand om resten.
Citera
2016-12-19, 13:36
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iZooM
Läser återigen om rykten att Inter är intresserade av Verratti. Vore givetvis sjukt kul ifall han återvänder till Serie A då han sägs vara trött på Frankrike - men varför i hela världen skulle han gå till Inter? Känns helt ologiskt och även onödigt av klubben Inter att fokusera på en spelare som - i mina ögon - är helt omöjlig att få.

Koncentrera er på spelare som man faktiskt kan värva istället. Eller ännu hellre koncentrera er på att bygga ett riktigt lag med spelarna som finns. Alltid ett jävla tjat på Inter om spelare som ska värvas hit och dit. Problemet är inte truppen - problemet är klubben, ledningen och i viss mån tränaren även om Pioli visserligen precis har börjat.

Vad gäller Verratti är det troligaste italienska alternativet givetvis Juventus. Tycker personligen att det vore fruktansvärt trist om han går dit men samtidigt är allt annat i Italien ett nerköp i nuläget.

Tjaa, Inter har ju trots allt kaos ändå något på gång nu.
En vild satsning vore att gå till Inter.
Citera
2016-12-19, 16:12
Medlem
Nedanstående skrivet 20 minuter in i matchen mot Inter:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Sousa borde nog lämna Fiorentina. Inte bara för att han inte fåt ut maximalt möjliga ur truppen utan framförallt för att han sviker fansen när han t ex hävdar att Bernadeschi förtjänar en mer ambitiös klubb.

Resultaten har varit haltande, men har haft storklubbar som t ex Inter efter sig i tabellen. Men inte längre… Eller rättare sagt, inte just nu med ca 20 minuter in på matchen… Jag anser att Sousas framti hänger på denna match.

Sedan seger hemma mot Palermo följt av förlust mot Genoa och Lazio. Det duger inte. Och visst ingen fantastisk trupp, men den borde vara med och utmana.

Jag är generellt emot den simpla lösningen att byta tränare, vilket kanske kan förklaras av att jag tröttnade på Cellinos sätt att hantera alla motgångar.

Så låt mig konstatera att det inte bara krävs en seger för Fiorentina hemma mot Napoli, utan att de vinner med ett bländande och säkert spel som lovar gott inför framtiden. Annars håller jag ännu en gång med anteri17:
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Sousa har inte råd att tappa poäng i de båda kommande matcherna... Fiorentina är tydliga dogs både mot Lazio och Napoli. Jag gissar på max 1 poäng och att Sousa skickas ut vid juletid.
Senast redigerad av Brille68 2016-12-19 kl. 16:17.
Citera
2016-12-19, 17:31
Medlem
Pisa förlorade borta mot Cittadella med 1-0 efter att de drabbats av en tidig utvisning. Men man kämpar som lejon mot alla jävla odds.

Nu stängs symboliskt ljuset av på arenan eftersom man inte kan betala sina räkningar, och man kommer förmodligen att drabbas av tre till fyra poäng i avdrag eftersom man inte kan betala löner i tid…

Den fantastiska Gattuso konstaterar att han kommer att vara den sista som lämnar klubben!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in