Ofattbart att inte en enda klubb i Europa snappade upp den lille parveln. Gick som det gick i Juve, men att han fortfarande hade klass efter sejouren i Turin var väl ändå glasklart.
Ofattbart att inte en enda klubb i Europa snappade upp den lille parveln. Gick som det gick i Juve, men att han fortfarande hade klass efter sejouren i Turin var väl ändå glasklart.
Fast han "snappades" ju upp av Juventus efter några bra säsongen i Parma. Efter floppen i Juve var det många här som ansåg att han passar bäst i en små-klubb. Sen blev det svårt att konkurrera med dom pengarna ifrån Toronto.
Han spelade för gli Azzurri, och inom ett dygn så spelade han för Toronto. Tänk jetlag och urladdning. Och hans vackra mål, som finns ovan (där han dribblar av flera spelare och avslutar distinkt) ledde Toronto till deras första slutspel någonsin i MLS. Och han har sinnesnärvaro att i målgesten visa till det lokala baseboll-laget. Han är fan kung i Toronto.
Många vill redan nu utnämna honom till den bästa spelaren genom tiderna i MLS.
Men låt oss återvända till gli Azzurri mot Norge.
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Vad talar emot att Graziano startar i EM? Mer än det vanliga då, som exempelvis risk för skador.
Vi har alla våra favoritdelar av Italien, men alla har nog en svaghet för Toscana.
Där finns den gamla makabra traditionen med Palion i Siena.
Nu har en dokumentär (och fotobok) släppts om det hela: http://thepalio.com/
Det häftigaste är nog att i denna lilla stad så finns väldigt tydliga skillnader i de olika stadsdelarna; det är dessa som har egna hästar som de hejar fram. Våld är inte ovanligt mellan fansen; vi talar alltså tifosi på hög nivå.
Ser riktigt intressant ut!
(Som detalj kan nämnas att ryttarna ofta kommer från Sardinien, något som lär intressera Brille)
Ser att AC Siena konkade 2014 och spelar nu i Lega Pro.
En ny högteknologisk stadio som tar 20 000 lär visst vara på gång så framtiden ser nog ljus ut.
Lysande inlägg.
Och du har såklart rätt angående ryttarna. Man överdriver och är experter på den vackra ön, med den vilda naturen och särägna kulturen.
Såg att Honved Budapest tydligen har en italiensk tränare, Marco Rossi. Dock ingen jag känner till, det där namnet misstänker jag kan vara Italiens vanligaste. Kanske inget prestigejobb direkt men klubben är ju onekligen legendarisk. På 50-talets första halva så hade man sin storhetstid & var troligen bland de bästa i världen. Tyvärr för Honved så började ju Europacupen spelas 1955, precis då deras guldera nådde sitt slut & stjärnorna försvann.
Klubben verkar kaotisk & byter tränare ofta. Fyra italienare har man hunnit med de sista tio åren, det är bara in & ut.
Aldo Dolcetti: juli 2005 - okt 2006
Massimo Morales: okt 2009 - nov 2010
Marco Rossi: juni 2012 - apr 2014
Pietro Vierchowod: juni 2014 - okt 2014
Marco Rossi (igen): feb 2015 -
Vierchowod är ju välkänd från sin tid som hårdför back. Övriga har jag väl ingen koll på.
Under Marco Rossis förra period i klubben hade man även en italienare i laget, anfallaren Davide Lanzafame som var där på lån. Ännu en sån där anfallare som bara snurrar runt i en evinnerlig mercato. Om man inte lyckas koppla vilket lag hans namn figurerade i så är det inte så konstigt. Han har varit hos de flesta redan. Egentligen är det jävligt tragiskt att det är så här. Att en 28-årings karriär ser ut som följer:
2006–2008
Juventus 1 (0)
2007–2008
→ Bari (loan) 37 (10)
2008–2011
Palermo 9 (0)
2009
→ Bari (loan) 18 (2)
2009–2010
→ Parma (loan) 27 (7)
2010–2011
→ Juventus (loan) 3 (0)
2011
→ Brescia (loan) 13 (0)
2011–2013
Catania 11 (1)
2012–2013
→ Grosseto (loan) 16 (2)
2013
→ Budapest Honvéd (loan) 10 (5)
2014–
Perugia 24 (1)
För det är ju helt sjukt. Bara massa lånesejourer, han lär knappt bli särskilt ihågkommen någonstans. Att Juventus lånar in en spelare som man tidigare sålt för att göra några matcher. Vafan är det?!
Lanzafame var i Bari när den klubben simmade runt i skit med uppgjorda matcher där Lanzafame också var indragen. Det här uppdagades ju först långt senare & Lanzafame spelade i just Honved då han straffades för sin medverkan i skandalen, klubben bröt även med honom då. Otroligt nog hade han alltså hunnit avverka fem (!) klubbar mellan tiden i Bari 2009 (då brottet skedde) & tiden i Honved 2013 (då straffet kom). Helt sanslöst egentligen.
Honved Budapest möter Videoton idag. Även där hittar man en Bari-bekanting, nämligen Gergely Rudolf, som ju var & snurrade i Bari-anfallet något år senare än Lanzafame. Även han på lån.
Sen är det möjligt att Allbäck och Ingesson var på plan för Bari samtidigt som man mötte Roma under Therns sista säsong där. Men det har jag inte källor på.
Senast redigerad av Smirmat 2015-10-17 kl. 16:10.
Eftersom Capuano och Balzano saknades så var försvaret försvagat, men Rastelli valde då att ställa upp med ett om möjligt ännu mer offensivt lag. Tanken var såklart att göra fler mål än motståndaren.
Novara tog ledningen i första halvlek och Cagliari pressade. Såg inte matchen. Men Cagliari förlorade inte bara matchen utan även sin topplacering i Serie B. Crotone som Cagliari körde över, körde nu i sin tur över Livorno och tog därmed över täten i tabellen.
På tal om Stivalis poäng med spelarkarriärer som utmynnar i en lång rad utlåningar så konstaterar jag att Faraoni spelar i Novara. Född 1991 och en relativt stor talang som spelat i samtliga U-landslag sedan U-16.
2011 spelade Faraoni i Inter och El Shaarawy (född 1992) i Milan och jag inbillade mig att det skulle råda förvirring i angående ”faraon” under lång tid i Serie A. Nå, det problemet löste sig på ett mindre bra vis...
Faraoni blev utbytt efter ca 30 minuter pga skada...
Som jag varit inne på tidigare lider Cagliari lite då det är landslagsuppehåll i Serie A. Man har någon utländsk landslagsspelare typ Krajnc, men framförallt spelare i de italienska ungdomslandslagen.
Men trots spelare i Azzurrini som såklart främst spelar i A-truppen, så har man även ett Primavera-lag som är hyfsat framgångsrikt.
Just nu dunkar man sönder motståndarna och har fyra segrar efter fyra matcher. Den senaste matchen var mot Inter som man vann med 2-0.
Mycket av snacket har handlat om Murgia, som gjorde mål och en läcker assist mot Inter. En nummer tio som vi förhoppningsvis kan njuta av på en högre nivå i framtiden...
Vafan, med de nya sändningsrättigheterna så har jag plötsligt möjlighet att se andra ligor. Jag valde Tottenham mot Liverpool som började lovande, men avslutades sömnigt. Därefter gick jag direkt över till att se andra halvleken mellan Cagliari Primavera och Brescia Primavera. Cagliaris matcher sänds via en youtube-kanal som ger bra kvalitet. (samtidigt som Everton mot Manchester United skvalade på TVn i bakgrunden) Allt detta gjorde att jag stod över att se Novara mot Cagliari på en skakig stream. Vilket nog var klokt.
Cagliari spelar bra och dominerar. Och jag gillar Murgia. Serra gjorde avgörande målet i andra halvlek. Man borde ha gjort fler. Därmed fortsätter Cagliari att rada upp segrar. Hittills fem matcher och fem segrar. Leder såklart tabellen överlägset.
Bologna & Bari hade ett knippe svenskar i laget samtidigt under sent 90-tal. Det finns någon berömd bild när de står uppradade inför match (eller efter match). Fem stycken tror jag det var då. Hinner inte kolla upp det för Videoton-Honved Budapest har redan dragit igång.