2017-05-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Du får klamra dig fast vid Olbias överraskande seger borta mot Arezzo tidigare idag. Fan, jag trodde inte att de skulle kunna klå Arezzo. Kouko heter målgöraren. Matchens enda mål. Är det inte han kultfloppen i MFF, Kouaku!!

Hade inte "Iff-Iff" en Zielinski också? Hans Zielinski!!! Napolis Zielinski är rätt hyfsad också. Faktiskt en Udinese-produkt.

Aja, brassarna som hoppade in i Cagliari fixade ett tröstmål i alla fall. Så här i efterhand så känns mitt Belgien-tema helt rätt. Mertens är verkligen en bra värvning för Napoli.
Det som är häftigt är dessa stora spelare som tar ansvar för mindre klubbar.

Cossu är kapten för olbia:
http://www.unionesarda.it/foto/previewfoto/2017/05/06/alcuni_giocatori_dell_olbia-550-340-591908.jpg

Arezzos kapten Moscardelli i där han talar ur skägget efter matchen:
https://www.youtube.com/watch?v=NSIpWltuj8c

Oavsett slutar Arezzo på fjärdeplats och är med i kvalet för en plats i Serie B. Medan Olbia med all sannolikhet (alla matcher ännu inte spelade) slipper kval till Serie D.

Och den legendariska göken i Malmö FF är nog inte samma Kouko som i Olbia, eftersom den senare är född 28:e december 1998.
Citera
2017-05-06, 22:12
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det som är häftigt är dessa stora spelare som tar ansvar för mindre klubbar.

Cossu är kapten för olbia:
http://www.unionesarda.it/foto/previewfoto/2017/05/06/alcuni_giocatori_dell_olbia-550-340-591908.jpg

Arezzos kapten Moscardelli i där han talar ur skägget efter matchen:
https://www.youtube.com/watch?v=NSIpWltuj8c

Oavsett slutar Arezzo på fjärdeplats och är med i kvalet för en plats i Serie B. Medan Olbia med all sannolikhet (alla matcher ännu inte spelade) slipper kval till Serie D.

Och den legendariska göken i Malmö FF är nog inte samma Kouko som i Olbia, eftersom den senare är född 28:e december 1998.

Jag har ganska starka band till Arezzo faktiskt. Kände att jag inte ville strö salt i såren då du nog är större fantast för Cagliari än vad jag är för Napoli. Jag kände ju extremt starkt för Gianluca Grava & det gänget i Napoli. Sedan dess har mitt intresse avtagit ganska mycket. Det är länge sedan jag besökte Neapel. Därför tänkte jag av solidariska skäl lyfta fram din Olbia-seger över mitt Arezzo.

Jag har nämligen bott i Toscana. Arezzo blev lite av min grej. Brukade ta tåget ut till Arezzo. Ensam. Bara promenera runt där för mig själv. Arezzo blev lite av min grej. En stad som inte är så välkänd i turist-sammanhang utan som mest jag själv känner till.

När svenskar kritiserar publiksiffror i Serie A så tänker jag lite på Arezzo faktiskt. Italien har många städer. Alla håller inte på lag i Serie A. Många går på matcher i lägre divisioner. Campanilismo!

Där var mycket klotter med slagord mot klubben på den tiden då jag regelbundet besökte Arezzo. Man märkte av att klubben betydde något. Dom håller på Arezzo, inte på Fiorentina. Överallt såg man klotter som framställde missnöje med att klubben låg i botten av Serie C1. När jag såg dom spela i Pisa så var bortaläktaren tom. Bara en banderoll som uttryckte missnöje mot klubben. Fotboll är faktiskt viktigt i Italien.

Men samtidigt....det som Zach & Marcus Birro snackar om, att fansen är klubben. Att fansen står där i vått & torrt. Att de viger sitt liv åt klubben. Jag vill såklart gärna köpa det men kan inte låta bli att vara lite cynisk. När övergår "bojkott" till "ointresse". Är dom så fanatiska att dom tom skiter i att gå på matchen i ren protest? Någonstans övergår ju bojkott i ointresse.

Min bild av Arezzo är såklart fanatism. Men samtidigt vet jag inte hur länge deras "bojkott" varade. När övergår "bojkott" till att vara "ointresse".

Är idioterna i Crvena Svezda de mest fanatiska? Eller är det turistpubliken som i själva verket är mest fanatisk? De som köper dyra resor till Manchester, London & Barcelona?
Citera
2017-05-06, 22:24
Medlem
Citat:
Enda plumpen för Napoli är ju att tränaren Sarri tydligen håller Maksimovic på bänken. Vi snackar alltså om en spelare som faktiskt representerat Crvena Zvezda Beograd. En medborgare av det utvalda folket. Supermakten. Mänsklighetens vagga. Kronjuvelen på planeten.

Nu är denne gigant ofta petad i Napolis backlinje till förmån för sopor från Rumänien, Nordafrika, Albanien & Afrika. Hur är det möjligt?

Jag skojar bara. För att utreda alla eventuella missförstånd så var mitt snack om Serbien bara ett humoristiskt experiment. Jag hörde i tråden "Serbien - en dålig upplevelse" att det inte gick att ens nämna supermakten på FB utan att bli hotad. Jag ville testa. Blev lite förvånad över att svordomar & hot på serbiska trillade in i PM-lådan så pass tidigt. Trodde man behövde gå ännu längre än vad jag gjorde. Ha Ha! Ibland överträffar verkligheten dikten.

"Dumt & onödigt" är nationalkaraktären för den manliga befolkningen av denna supermakt. Har förstått att "inat" betyder lite av motsatsen till vårt "jante". Att göra saker bara för att det är förbjudet, icke hälsosamt eller icke konstruktivt. Srbija!!!

Avafan, jag gillar Balkan. Som jag nämnt tusen gånger tidigare på FB så tycker jag inte att det var bättre förr då man hade en regel att man bara fick ha tre utlänningar på planen. Jag tycker den begränsningen förstörde fotbollen. Det bästa som hänt är att man plockade bort den. Jag är mycket medveten om att Davor Jozic var en av världens bästa spelare på sin tid. Jag såg VM-90! Det är helt sjukt att han spenderade sin karriär i Cesena. Dagens unga har nog svårt att förstå hur det var. Jozic var bland de bästa i VM & han spelade i Cesena!

Jag vet att man var bättre än Argentina i kvarten & att bosniern Faruk Hadzibegics straffmiss blev ödesdiger & faktiskt kan ha bidragit till det inrikespolitiska händelseförloppet. Hadzibegic bär dock inte skulden för det som hände. Han är numera tränare för Valenciennes. En stad som drabbades hårt av Första världskriget. Det var i den trakten som kampen stod. Ett världskrig som startade med.....ja ni vet vad. Balkan!

FIAT 600 vårdade man ju ömt i Titos imperium. Byggdes ända till 1985 i Kragujevac trots att Gianni Agnelli lade ner modellen i Turin redan 1969. Zastava 750 kallades den i Jugoslavien. Här är Sabrija Vulic med "Pici Fica". Han kommer från Serbien eller Montenegro eller Serbien-Montenegro eller vad landet nu hette den veckan. Den kallades "Fica" på serbokroatiska. Vet inte vad det betyder men det betyder "fitta" på italienska.

https://www.youtube.com/watch?v=OthApJQVOQU
Ha ha jag skrev nedanstånde i tråden Knullade albaner unga pojkar i hundratals år?
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det verkar ju vara relativt väldokumenterat, med en mängd olika källor. En snabb googling ger t ex:

A dictionary of Albanian religion, mythology and folk culture - Robert Elsie (s. 115)
http://books.google.se/books?id=N_IXHrXIsYkC&lpg=PA115&ots=JSKltUnIbM&dq= homosexuality%20albania&pg=PA115

Homosexuality in the Ancient World - Wayne R. Dynes, Stephen Donaldson (s. 59)
http://books.google.se/books?id=JrpU6O3VnawC&lpg=PP1&ots=yHOtnIAWlF&dq=Ho mosexuality%20in%20the%20Ancient%20World&pg=PA59

Nu är de flesta krigaralbaner avstängda men låt oss konstatera att det blev ett spektakel I mitt PM. Skiter jag i såklart.

Balkaneser blir ofta jävligt uppörda, vilket ä trist. En sak att var stolt över sitt ursprung en helt annan sak att balkanisera. För 20 år sedan tog de över brottsligheten i Sverige, nu är de en droppe i havet då muslimer sköljer in över oss…

Skiter jag i eftersom det inte längre är mitt problem. Jag har gjort mitt.

Många balkaneser och MENA som utger sig för att vara italienare. Pizzerior och ragg på krogen.

I sverige finns det 1,8 miljoner som är födda utomlands. 11.600 är italienare… Gamlingar som kom under 1950 och 1960-talet. Arbetskraftsinvandrare som gifte sig med svenskor och integrerade sig till att bli svenskar. Barnbarnen funderar inte ens över att de har ursprung från Italien…

Inom Calcio finns det många som ständigt söker rasism. Men poängen är att Ultras inte bryr sig. De letar efter ömma punkter hos motståndaren och de enskilda spelarna. De har fått De Rossi att gråta och Genoa att lämna över sina tröjor.

Muntari som fick apljud emot sig från fyra personer utanför kurvan, blev först avstängd då han lämnade planen. Man vill gärna få det till rasism men då har man inte koll.

Muntari söker en ny arbetsgivare och vände sig till Cagliari som tackade nej. Och nu kom svaret. Jiddrande om rasism. En spelare ställde upp i intervjuer och stöttade Muntari och manade till strejk. Donsah!. Dumjäveln som betraktas som förrädare på den vackra ön.

Antirasister är som vanligt de största rasisterna och försöker skapa en kamp mellan raser. Vi andra genomksådar detta lika lätt som vi genomskådar feminister.
Citera
2017-05-06, 22:45
Medlem
Higuain kommer in, och återigen stiger han fram då det behövs. 1- 1 mellan Juventus och Torino trr jag at alla är nöjda med. Allegri vilade några spelare men lyckades trots det få med sig en poäng.

Alegis Juventus fortsätter sin väg mot trippeln; Coppa Italia, lo Scudetto och CL. Jag är fortfarande tveksam til om han verkligen kan klara det….
Citera
2017-05-06, 22:51
Medlem
myskankans avatar
1-1, det räcker säkert till den sjätte titeln. Den fina och vackra som gör Juventus bäst genom tiderna, om man nu lyckas med att ta den. Men vafan, ett derby ska man vinna.

Jag kan sura till på tisdag, förhoppningsvis glömmer jag denna matchen då...
Citera
2017-05-06, 22:59
Medlem
Stivalis avatar
Ha Ha! Italien. Vilket land! Leder oss så lätt in på Argentina & Jugoslavien. Italien är liksom som en kombination av just Argentina & Jugoslavien. Det sämsta världen har att erbjuda. Eller det bästa!!!

Jag rekommenderar alla som vill bli riktiga fotbollsnördar att läsa på om Argentina-Jugoslavien 1990. Det är faktiskt matchernas match. Ur historiskt perspektiv är faktiskt denna dust väldigt viktig. Kurt Röthlisberger från Schweiz dömde. Lär er namnet Röthlisberger. Han var stor på den tiden.

Har aldrig hävdat att jag skulle vara någon expert på fotboll. Folk som Snillet & Anteri har bättre koll på dagens fotboll än vad jag har. Jag har dock velat framhäva betydelsen av vissa grejer inom fotbollen. Argentina vann över Jugoslavien i denna kamp i Florens 1990. Faruk Hadzibegic! Fan vilken back han var!

Gonzalo Higuain kvitterar på pass från Miralem Pjanic. Adem Ljajic mål betydde bara en poäng.

Srbija!!!
Citera
2017-05-06, 23:00
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Japp.

Personligen så älskar jag den delen av Italien. Vill man ha mellanmjölk, oengagerat, samma gnetande och kämpande, enformigt tragglande och lite döda. Då kan man vända sig åt annat håll. Jag har alltid efterlyst nåt som känns, nåt som är på riktigt, som är som livet i sig. Är det skit så ska det synas. Är man missnöjd, då ska det höras. Heaven or hell. Inte oavsett resultat samma XXXXX (gärna utländska turister) på läktaren. Nåt som engagerar, irriterar, exalterar. Kan därför älska i romanistis strejk. Kan smärta mig Tottis (då förmodade) sista Serie A-match förra året. Att strejken inte stoppades fullt ut. Men älskar det egentligen villkorslöst.

Samma känslor har jag nog fan för Totti. Antar jag är den där julgranen och anti-solo la maglia-supporten som de självutnämnda Supportrarna (framförallt här inne) föraktar. Men jag är inte själv i Rom. Två och ett halvt decennium av magi går mot sitt slut. Som jag har bävat. Jag antar hälften av forumets anhängare gjorde i blöjan vid tiden då Totti debuterade.
Själv kommer jag ihåg straffen han orsakade som Giannini sen missade i derbyt 1832. Orsaken till Sensis vredesutbrott mot Giannini. Den direkta orsaken till att min prins drog.

Och nu är det kungens tur.

Men hans sorti är ovärdigare. Det enda värdiga i detta är sättet Totti hanterar det på. Men Spalletti... Vilken jävla ärkenöt. Kvalmatchen mot Porto i höstas. Tottis sista chans att få spela i CL, matchen är avgjord, men han byts aldrig in. Samma sak upprepas gång på gång, trots att spelet är krampaktigt. Alla nyktra ser att Tottis ben må va långsamma, men hjärnan fortfarande är den snabbaste i världsfotbollen. Men inte Spalletti. Han ser en maktkamp att vinna. Medan vi andra ser en Totti som inte ens slåss.

Totti gav sitt liv. Han gav upp drömmar om framgång, men vad får han tillbaka? Några klickvänliga artiklar och videos på hemsidan - men är de för hans eller jänkarnas skull?

Totti har vunnit flest romderbyn i historien. Senaste derbyt innebar att han har förlorat ännu fler. Lite av en microsammanfattning av förbannelsen som vilar över en kille som värdersätter ett bandiera-skap i Roma högre än pengar, titlar och berömmelse. Tror i laziali känt igen sig om Nesta och alla andra ens valt att stanna och få Tottis status.

Blir Genoa-matchen för mig. Sen avskedsmatchen. Sen skiter jag i det här. Nån match med ungarna men hjärtat är inte kvar längre, själen är borta. Hitta gärna nåt som ändrar det, men känns hopplöst just nu. Jag trodde år 1 började 1993. Men jag tror fan det blir ett nytt år 1 i augusti 2017.

Min sista dröm nu är jag och ungarna får en biljett till Genoa-matchen, att Curva Sud hyllar på ett sätt som är motiverat, att Totti ens får spela och snälla, snälla, låt Totti få sätta punkt med ett mål.

Som vanligt uttrycker du det bättre än någon av oss andra här kan. Detta med Roma. Men framförallt detta med Totti.

Sommaren 2000 blev han min idol. Åtta år gammal men jag förstod redan då att det här var något extra. Alltid försökt efterlikna honom i spelet i alla sporter jag ägnat mig åt.

Och den tjugoåttonde maj är det över. Det är obegripligt men samtidigt så handfast och konkret. Som en oväntad armbåge i solar plexus. Den dagen blir nog den enda gången jag gråter över en fotbollsmatch.
Citera
2017-05-06, 23:01
Medlem
Citat:
Jag har ganska starka band till Arezzo faktiskt. Kände att jag inte ville strö salt i såren då du nog är större fantast för Cagliari än vad jag är för Napoli. Jag kände ju extremt starkt för Gianluca Grava & det gänget i Napoli. Sedan dess har mitt intresse avtagit ganska mycket. Det är länge sedan jag besökte Neapel. Därför tänkte jag av solidariska skäl lyfta fram din Olbia-seger över mitt Arezzo.

Jag har nämligen bott i Toscana. Arezzo blev lite av min grej. Brukade ta tåget ut till Arezzo. Ensam. Bara promenera runt där för mig själv. Arezzo blev lite av min grej. En stad som inte är så välkänd i turist-sammanhang utan som mest jag själv känner till.

När svenskar kritiserar publiksiffror i Serie A så tänker jag lite på Arezzo faktiskt. Italien har många städer. Alla håller inte på lag i Serie A. Många går på matcher i lägre divisioner. Campanilismo!

Där var mycket klotter med slagord mot klubben på den tiden då jag regelbundet besökte Arezzo. Man märkte av att klubben betydde något. Dom håller på Arezzo, inte på Fiorentina. Överallt såg man klotter som framställde missnöje med att klubben låg i botten av Serie C1. När jag såg dom spela i Pisa så var bortaläktaren tom. Bara en banderoll som uttryckte missnöje mot klubben. Fotboll är faktiskt viktigt i Italien.

Men samtidigt....det som Zach & Marcus Birro snackar om, att fansen är klubben. Att fansen står där i vått & torrt. Att de viger sitt liv åt klubben. Jag vill såklart gärna köpa det men kan inte låta bli att vara lite cynisk. När övergår "bojkott" till "ointresse". Är dom så fanatiska att dom tom skiter i att gå på matchen i ren protest? Någonstans övergår ju bojkott i ointresse.

Min bild av Arezzo är såklart fanatism. Men samtidigt vet jag inte hur länge deras "bojkott" varade. När övergår "bojkott" till att vara "ointresse".

Är idioterna i Crvena Svezda de mest fanatiska? Eller är det turistpubliken som i själva verket är mest fanatisk? De som köper dyra resor till Manchester, London & Barcelona?
Lysande och de personliga erfarenheterna njuter jag av.

Vi har ofta olika åsikter, samtidigt skulle jag nog vilja bekräfta att signore Rosso nog delar Stivalis åsikter i stort.

Media har trummat på under lång tid och normala italienare stödjer inte ultras. Herregud de stödjer inte ens Totti, eftersom tanken är att strömlinjeforma Calcio för att sälja lättsmällta och färdigtuggade paket.

Samtidigt ska man inte blunda för att ultras inte sällan är arbetslösa huliganer som tar droger. Skiter väl jag i.

Man är övertygade om att framtiden är att nedtona det typiskt italienska. Min Teori är tvärtom. Det resten av världen vill se i Calcio är det typiskt italienska.

Men vafan vet jag
Citera
2017-05-06, 23:17
Medlem
myskankans avatar
Perugia tog bara en poäng igår, idag så vann Frosinone. Nu är det tio poängs skillnad mellan trean och fyran. Det betyder inget play-off. Men mycket kan hända än i Serie B, det är inte över än.

Jag tittade på Ascoli - Benevento. Benevento fick en man utvisad tidigt i matchen, det gjorde inget då dom tog ledningen ändå. Ceravolo gjorde 0-1. Ascoli har en fin offensiv i Orsolini och Favilli, men det fungerade inte idag. Chibsah blev utvisad, Benevento spelar nu med nio man, och Eramo gjorde självmål. Märklig match som slutar 1-1, ett typiskt Serie B resultat.
Citera
2017-05-06, 23:28
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jo du jag kollade faktiskt lite från gårdagens etapp från den otroligt vackra ön.
Trots att jag har fullt upp med att samla fisk till familjen för deras överlevnad så hann jag se en halvtimme under loppet och sista milen.
Jag måste bara besöka Sardinien någon gång i livet.

Själv är jag en varm anhängare av mural-målningar. Det ger en fantastisk krydda åt stadsmiljön. Just Sardinien är väldigt känt för mural-målningar. Här är tre exempel från Sennariolo:

https://www.flickr.com/photos/7728475@N07/5229145927/sizes/l

https://www.flickr.com/photos/7728475@N07/9421107057/sizes/l

https://www.flickr.com/photos/7728475@N07/18775135769/sizes/l

Besök gärna Bromölla också där vi har häftig grafitti på en industrivägg . Men Sardegna regerar. Lätt att göra kopplingen till Sardinien genom Mustafa El Kabir.
Senast redigerad av Stivali 2017-05-06 kl. 23:31.
Citera
2017-05-06, 23:42
Medlem
myskankans avatar
Italien borde ha vunnit mot Spanien ikväll. Tänk om Caligara hade gjort mål, och Spanien hade fått jaga ett underläge. Istället vann Spanien med 3-1. Caviglia gjorde Italiens mål... U17 EM är jag på nu då.
Citera
2017-05-07, 00:08
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Numera så måste man nog säga att Adem Ljajic är den bästa serben i Serie A. Han har ju utvecklats & mognat en hel del samtidigt som det inte finns så många serbiska fixstjärnor i Italien den här säsongen. Dusan Basta i har ju alltid varit en stor favorit hos mig, men man får väl ändå erkänna att Ljajic är den främste spelaren.

Lite under radarn är väl Ivan Radovanovic i Chievo som gör ett stabilt jobb. Kanske även kantspelaren Darko Lazovic i Genoa.

Sergej Milinkovic-Savic i Lazio har ju verkligen slagit igenom. Han är dock inte landslagsman. Jag skulle inte sätta honom bland topp 3 serber i Serie A, men jag kan vara ute & cykla.

Nikola Maksimovic spelar ganska sällan i Napoli & känns rätt sval numera.

Sergej kommer att dyka upp i det Serbiska landslaget. Han har talangen för det. Han har också en broder, Vanja, som är målvakt.Torino tror tydligen på honom, och det gör dom nog rätt i. Det kan bli en fin målvakt så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in