2020-05-08, 19:02
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2020-05-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Förstår hur du ser det men det kronkalle har att hantera är en dom (eller är det ett föreläggande?).
De har ett regelverk att följa när det gäller sådant som böter från andra eu-länder.
Är i alla fall säker på att du kommer att få rätt till slut.
Det är en dom från Holland, det som gör det krångligare som jag förstått det, frågan är bara hur jag ska göra för att få rätt 🤷‍♂️
Citera
2020-05-08, 20:27
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittiettan
Jag har både muntligt och skriftligt bestridit, (tur jag gjorde skriftligt iom killen inte ens hade noterat det.

Hoppas det är som du säger att dom måste stämma mig, för där vinner dom ju inte med mina motbevis

Och du har bestridit det korrekt och i tid och till rätt instans?
Citera
2020-05-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Men du *har* väl bestridit fakturan och du *har* väl berättat detta för kronkalle? Isåfall *måste* Holland stämma dej för att dra in pengarna. Innan dom gör det vilar ärendet still hos kronkalle.
Det stämmer om det inte finns ett domslut, är TS dömd för fortkörning vilket det verkar som så är ärendet redan avgjort i domstol och bestrida till KFM är verkningslöst.

Citat:
Jag har både muntligt och skriftligt bestridit, (tur jag gjorde skriftligt iom killen inte ens hade noterat det.

Hoppas det är som du säger att dom måste stämma mig, för där vinner dom ju inte med mina motbevis

Fast du skrev väl att du blivit dömd för fortkörning? Då är det ju redan avgjort och de behöver inte stämma dig, KFM kommer gå efter den domen.
Citera
2020-05-08, 23:57
Medlem
Citat:
Det är en dom från Holland, det som gör det krångligare som jag förstått det, frågan är bara hur jag ska göra för att få rätt 🤷‍♂️

Om du har fått en dom som vunnit laga kraft så hade du i Sverige först fått begära resning för att få domen upphävd.

Hur det går till i Nederländerna har jag ingen aning om.
Citera
2020-05-09, 00:17
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det stämmer om det inte finns ett domslut, är TS dömd för fortkörning vilket det verkar som så är ärendet redan avgjort i domstol och bestrida till KFM är verkningslöst.

Det känns som du har helt rätt här. TS har sumpat chansen. Han får bita i äpplet och betala det dom kräver och lämna allt bakom sej. Dock har han lärt sej en lektion om hur man ska behandla inkommande krav - snabbt, effektivt och korrekt.
(Att skriva felaktigt ärendenummer är minst sagt klantigt!)

Jag själv har fått böter utomlands och insåg snabbt att det inte gick nåt att göra utan betalade snällt. Böterna var iofs korrekta. Men jag betalade snabbt och slapp att betala massa extrakostnader. Att låtsas som inget fungerar inte, det hade bara blivit dyrare.
Citera
2020-05-09, 00:26
Medlem
Citat:
Och du har bestridit det korrekt och i tid och till rätt instans?
Jag bestred först till Holland, men hade skrivit någon siffra fel i ärende numret, så dessa papper kastades, nu har jag bestridit till kronofogden i Sverige och skickat bevis
Citat:

Fast du skrev väl att du blivit dömd för fortkörning? Då är det ju redan avgjort och de behöver inte stämma dig, KFM kommer gå efter den domen.
Precis, är dömd i domstol i Holland tydligen, men är ju som sagt inte jag och en helt annan bil än vad jag har
Citat:
Om du har fått en dom som vunnit laga kraft så hade du i Sverige först fått begära resning för att få domen upphävd.

Hur det går till i Nederländerna har jag ingen aning om.
Kronofogden skickade mina bevis till Holland i fredags, står dom ändå fast vid domen så kan jag inget göra vad det verkar som, bara betala fort så jag slipper prick i registret
Citera
2020-05-09, 20:03
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Jag bestred först till Holland, men hade skrivit någon siffra fel i ärende numret, så dessa papper kastades, nu har jag bestridit till kronofogden i Sverige och skickat bevis

Jo, jag förstod det. Det var klantigt. Kanske var det detta misstag som gjorde att du förlorar hela processen.
Citera
2020-05-10, 12:44
Medlem
Citat:
Jo, jag förstod det. Det var klantigt. Kanske var det detta misstag som gjorde att du förlorar hela processen.
Bara betala, surt men vad ska man göra. Skulle tagit det mer seriöst förut
Citera
2020-05-10, 13:30
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Bara betala, surt men vad ska man göra. Skulle tagit det mer seriöst förut

Hur mycket var originalböterna på?
Vad blev det i slutändan?
Mellanskillnaden är läropengar: Att alltid reagera korrekt.
Citera
2020-05-10, 13:41
Medlem
Citat:
Hur mycket var originalböterna på?
Vad blev det i slutändan?
Mellanskillnaden är läropengar: Att alltid reagera korrekt.
Tror det var 70€
Nu hos fogden ~1300:-
Jo så är det, har väl vart o kört för fort nånstans snart igen 😁 då ska jag vara noggrann! Bild på bilen, registreringsbevis och alla siffror i ärende numret korrekt så byråkratin blir nöjd!
Citera
2020-05-10, 13:50
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Tror det var 70€
Nu hos fogden ~1300:-
Jo så är det, har väl vart o kört för fort nånstans snart igen 😁 då ska jag vara noggrann! Bild på bilen, registreringsbevis och alla siffror i ärende numret korrekt så byråkratin blir nöjd!

Jo, dyrt. Men 70€ för en fortkörning var inte farligt dyrt. Som en svensk felparkering bara. Men som oskyldig måste det känts surt.

Jag vet hur det känns men mina böter var korrekta. Jag gjorde fel. Jag betalade så fort jag kunde för att bli av med skiten. På plats hade jag kanske pratat det ur mej, men det hade krävts att officeren kunnat engelska vilket hade varit osannolikt.

Till alla vill jag ge rådet: Undvik fortkärning. I Finland blir det dagsböter och har du en bra lön i Sverige blir det rejält dyrt. Norrmännen är heller inte kända för att vara lätt på bötesblocket. Kör aldrig för fort i utlandet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in