2020-12-15, 12:10
Medlem
Jag hyrde bil i Italien för drygt två år sedan och efter hemkomsten debiterade hyrbilsföretaget en avgift för att ha lämnat ut mina personuppgifter till Italiensk polis. De hörde dock aldrig av sig.

Nu fick jag ett rekommenderat brev från Nederländerna där ett inkassoföretag påstår sig företräda den Italienska polisen och vill att jag ska betala boten till dem. Den kravet bestred jag.

Om jag förstått det rätt är preskriptionstiden 5 år, men kan de döma mig utan att delge mig misstanke om brott och ge mig en chans att yttra mig?
Citera
2023-06-26, 19:39
Medlem
Fortkörningsböter Lettland

Hej, fick hem en hög med 3 kuvert innehållandes 3st böter för fortkörning i Lettland. Alla bilderna är fotade bakifrån (finns adress för att kontrollera foto). Har försökt att betala på samma sida jag kunde se bilderna men utan att lyckas. Vad händer om jag inte betalar? Jag vet att Sverige har avtal med bland annat Lettland för att kunna driva in fortkörningsböter. Är det något privat inkassobolag eller Kronofogden? Någon annan kanske råkat ut för samma sak.
Citera
2023-06-26, 19:49
Bannlyst
Processen är för långsam och för dyr. Jag hade inte betalat den om jag var du.
Citera
2023-06-26, 19:53
Medlem
Varför lyckades du inte betala? Du måste hantera det som en utlandsbetalning. Vad kostade det?
Citera
2023-06-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wutaishan
Hej, fick hem en hög med 3 kuvert innehållandes 3st böter för fortkörning i Lettland. Alla bilderna är fotade bakifrån (finns adress för att kontrollera foto). Har försökt att betala på samma sida jag kunde se bilderna men utan att lyckas. Vad händer om jag inte betalar? Jag vet att Sverige har avtal med bland annat Lettland för att kunna driva in fortkörningsböter. Är det något privat inkassobolag eller Kronofogden? Någon annan kanske råkat ut för samma sak.

Samlingstråd finns: (FB) Den stora tråden om parkeringsböter, trafikförseelser, m.m. utomlands / utrikes (/mod
Citera
2023-06-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför lyckades du inte betala? Du måste hantera det som en utlandsbetalning. Vad kostade det?

Jag loggade in med reg.nummer och ärendenummer på en hemsida som står angiven.
Försökte betala med kreditkort dock finns ett fält "Personal code" där jag inte vet vad jag ska fylla i men oavsett vilket nummer man fyller i här så kommer man vidare till nästa steg. När jag sedan försöker betala och signerar med Bank-ID för mitt kreditkort kommer det upp ett felmeddelande på den Lettiska sidan "Transaction could not be made".
Citera
2023-06-26, 20:21
Medlem
Citera
2023-06-26, 20:45
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Jag loggade in med reg.nummer och ärendenummer på en hemsida som står angiven.
Försökte betala med kreditkort dock finns ett fält "Personal code" där jag inte vet vad jag ska fylla i men oavsett vilket nummer man fyller i här så kommer man vidare till nästa steg. När jag sedan försöker betala och signerar med Bank-ID för mitt kreditkort kommer det upp ett felmeddelande på den Lettiska sidan "Transaction could not be made".

"Personal code" låter som något du borde hitta i brevet, om det inte är personnumret de menar.
Om inte ditt bankkort är blockerat från att göra utlandsbetalningar, vilket det inte borde vara då du nyss var i Lettland, kan det vara att du behöver signera betalningen med bank-id. Du har inte blockerat pop-up-fönster i webläsaren? Du borde nämligen bli ombedd av signera med bank-id, om det nu är det som felar.
Logga även in på din internetbank och kolla så inga pengar har blivit dragna.
Citera
2023-06-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
"Personal code" låter som något du borde hitta i brevet, om det inte är personnumret de menar.
Om inte ditt bankkort är blockerat från att göra utlandsbetalningar, vilket det inte borde vara då du nyss var i Lettland, kan det vara att du behöver signera betalningen med bank-id. Du har inte blockerat pop-up-fönster i webläsaren? Du borde nämligen bli ombedd av signera med bank-id, om det nu är det som felar.
Logga även in på din internetbank och kolla så inga pengar har blivit dragna.

Står inget om personal code i brevet. Har provat med personnummer funkade inte heller.
Men jag kommer betala genom internetbanken fick sitta i telefonkö i 40 minuter och svara på ett gäng frågor innan dom ville låsa upp Utlandsbetalningar. Nu får vi hoppas att det inte kommer fler än dessa jag fick nu :P
Citera
2023-06-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Ja jag fick sitta i telefonkö för att lösa utlandsbetalningar, försökte därför lösa det genom att betala direkt på deras sida med kreditkort. 1683:- blev det totalt med 3 böter, samtliga fotade bakifrån.
Citera
2023-06-28, 09:46
Moderator
Trafik och körkortsfrågor --> Juridik
/Moderator
Citera
2023-06-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ja jag fick sitta i telefonkö för att lösa utlandsbetalningar, försökte därför lösa det genom att betala direkt på deras sida med kreditkort. 1683:- blev det totalt med 3 böter, samtliga fotade bakifrån.

Är väl snarare ditt kreditkort du ska öppna upp för internetbetalningar, inte bankkontona för utlandsbetalningar. Öppna kortet gör man ju själv på 20 sekunder inloggad på banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in