Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-14, 14:30
Medlem
Sobofieds avatar
Tråd infogad. /mod
Citera
2019-11-14, 14:45
Medlem
HybridOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Är väl bara att skita i att betala då? Tror inte Italien kommer att skicka någon efter dig.

Det tänker jag också men är ju jävligt surt om det blir något strul med det i framtiden så om det finns något jag kan göra vill jag göra det nu.
Citera
2019-11-26, 20:59
Medlem
Talamuss avatar
Ni som INTE betalat ZTL- böter från italien

Det vill säga att ovetandes kört in i ”pedestrian area or restricted traffic area? Fått från polisen från den staden.

Uppenbart en jävla ploj för att öka stadskassan, då lättlurade turister som kämpar med trafikrytmen inte uppfattar alla jävla skyltar.

Till frågeställningen: har det blivit några efterföljder för er?

Har Italien samarbete med Sverige gällande indrivning av böter dylikt?

Vad händer om jag ej betalar?
Citera
2019-11-26, 21:05
Medlem
Sobofieds avatar
Tråd infogad. /Mod
Citera
2020-05-08, 18:25
Medlem
Felaktig fortkörningsböter från EU land

Hej bullen!

Föra året fick jag en fortkörningsböter från Holland som jag skratta åt, var övertygad om att det var ett scam försök, så polisanmälde.

Men sen kom det ytterligare brev med påminnelse, så pratade med en bekant från Holland som bekräfta det var äkta!
Jag kontaktade då transportstyrelsen i Holland och bad om bild på bilen, fick hem en bild och mycket riktigt är det mitt registreringsnummer men på en vitskåpbil(jag har en mindre stadsbil som är spygrön.

Gjorde en överklagan som skickades med posten, tog bild på min bil, förklarade att varken jag eller bilen varit till Holland, skrev namn och personnummer osv, men! Jag hade tydligen skrivit fel ärende nummer, så dom kastade papprena o skickade ny räkning, sen sket jag i det.

Nu nästan ett år senare ringer kronofogden o ska driva in skulden, skickade in bild på min bil och bilden på den holländska fortköraren i en annan bil.

Även fast jag har alla bevis som behövs för att styrka det inte var varken min bil eller jag som kört så hänger allt på Holland nu, drar dom tillbaka så är det grönt, annars driver kronofogden in skiten av mig trots att dom vet jag är oskyldig.

Har bestridit skulden o inväntar svar från Holland genom kronkalle, som jag ser det så är det bara att betala för att slippa pricken trots jag är oskyldig 😒
Domstol i Holland som klubbat mig skyldig.

Finns det något jag kan göra ens? Känns jävligt illa att fogden kan dra in pengar som dom själva vet är fel..
Citera
2020-05-08, 18:35
Medlem
yz44s avatar
Lätt att vara efterklok men du skulle skött överklagandet bättre.
Kan mycket väl bli så att du är tvungen att betala för att i efterhand försöka få rättelse.
Värt att bifoga är en kopia av registreringsbeviset där reg.nr. och modell tydligt framgår.
Citera
2020-05-08, 18:46
Medlem
maxatdunders avatar
Ja det suger men det känns som du gjort det du kunnat resten ligger väl hos dem. Man kan verkligen hata byråkratin ibland. Är väl dryga dagsböter på inkomsten som gäller?
Citera
2020-05-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Lätt att vara efterklok men du skulle skött överklagandet bättre.
Kan mycket väl bli så att du är tvungen att betala för att i efterhand försöka få rättelse.
Värt att bifoga är en kopia av registreringsbeviset där reg.nr. och modell tydligt framgår.
Jo absolut, men blev så jäkla less när det blev byråkrati svammel, skrev fel någon siffra i ärende numret, men dom hade ju med lätthet hittat upp det med mitt namn, personnummer och registreringsnummer, men absolut skulle jag väl gjort om processen så här i efterhand.

Mest förbannad hur kronkalle kan driva in skulden när dom har svart på vit att det är fel, kan ju vilket företag som helst hitta på en faktura och skicka till kronofogden känns det som? För bevis verkar ju inte behövas när man till och med kan motbevisa, men ändå blir dömd att betala
Citera
2020-05-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ja det suger men det känns som du gjort det du kunnat resten ligger väl hos dem. Man kan verkligen hata byråkratin ibland. Är väl dryga dagsböter på inkomsten som gäller?
Med kron Kalles avgift ligger boten på 1266:-
Jag går ju inte under direkt, men betala för något jag ej gjort och som jag kan bevisa får mig att koka av ilska.

Har dessutom bilen som folk vart på o förstört plus en smittnings skada på parkering, 4500:- där med för något jag inte gjort 😁
Citera
2020-05-08, 18:49
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittiettan
Jo absolut, men blev så jäkla less när det blev byråkrati svammel, skrev fel någon siffra i ärende numret, men dom hade ju med lätthet hittat upp det med mitt namn, personnummer och registreringsnummer, men absolut skulle jag väl gjort om processen så här i efterhand.

Mest förbannad hur kronkalle kan driva in skulden när dom har svart på vit att det är fel, kan ju vilket företag som helst hitta på en faktura och skicka till kronofogden känns det som? För bevis verkar ju inte behövas när man till och med kan motbevisa, men ändå blir dömd att betala

Men du *har* väl bestridit fakturan och du *har* väl berättat detta för kronkalle? Isåfall *måste* Holland stämma dej för att dra in pengarna. Innan dom gör det vilar ärendet still hos kronkalle.
Citera
2020-05-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Men du *har* väl bestridit fakturan och du *har* väl berättat detta för kronkalle? Isåfall *måste* Holland stämma dej för att dra in pengarna. Innan dom gör det vilar ärendet still hos kronkalle.
Jag har både muntligt och skriftligt bestridit, (tur jag gjorde skriftligt iom killen inte ens hade noterat det.

Hoppas det är som du säger att dom måste stämma mig, för där vinner dom ju inte med mina motbevis
Citera
2020-05-08, 18:54
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittiettan
Förstår hur du ser det men det kronkalle har att hantera är en dom (eller är det ett föreläggande?).
De har ett regelverk att följa när det gäller sådant som böter från andra eu-länder.
Är i alla fall säker på att du kommer att få rätt till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in