2016-12-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det vi kan vara relativt säkra på i detta fallet är att fordon användes.
Jag vet inte speciellt många fall där GM drar in, lockar eller erbjuder skjuts för att sen ha som plan att våldta släppa BO vid liv. Just kidnappnings-delen leder oftast till att BO dör så att säga. Det är i stor sett likadant i hela världen.

Speciellt om det är en yrkeschaufför som många tror, då det är lättare att identifiera företaget för BO. Detsamma gäller egentligen med vanliga bilar där färg etc är väldigt lätt att minnas. Även om bilen är stulen så är det relativt lätt att BO förr eller senare kan komma med så pass bra vittnesmål att man kan säkra DNA från denna specifika bil.

De fall du syftar på är där GM förföljer och sen drar in offret i ett buskage eller en gränd och våldför sig på denne. Där överlever oftast BO, kanske pga att något stör dem eller så.
Störningsmomentet händer inte om de har offret i sitt fordon och de kan ställa sig på valfri plats, vilket lätt leder till att GM går på tok för långt.

Först vill jag säga att inte är så insatt i detta fall. Jag vet till exempel inte om det har konstaterats att BO blivit våldtagen eller om det är uteslutet att BO dödades av någon som står henne nära.

Jag känner inte till många fall i Sverige där yrkeschaufförer mördat en kvinna som de kidnappat eller erbjudit skjuts för, för att sedan våldta henne. Anders Eklund är den enda som jag kommer på just nu. Och det var ett barn som han våldtog och mördade på detta vis. När det gäller just honom kan mörkertalet vara stort, ifråga om våldtäkt. Långt ifrån alla kvinnor anmäler våldtäkter som de varit utsatta för. Men jag har sett notiser i tidningar om anmälda våldtäkter där MGM uppges varit en svarttaxichaufför, till exempel. Många fall har inte någon vart eftersom MGM inte kunnat identifieras. Eller också har "ord stått mot ord" när det gäller om frivilligheten i sexet i bilens baksäte. Jag tror faktiskt att det är en mycket högre tröskel för att mörda än vad det är för att våldta.
Citera
2016-12-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Först vill jag säga att inte är så insatt i detta fall. Jag vet till exempel inte om det har konstaterats att BO blivit våldtagen eller om det är uteslutet att BO dödades av någon som står henne nära.

Jag känner inte till många fall i Sverige där yrkeschaufförer mördat en kvinna som de kidnappat eller erbjudit skjuts för, för att sedan våldta henne. Anders Eklund är den enda som jag kommer på just nu. Och det var ett barn som han våldtog och mördade på detta vis. När det gäller just honom kan mörkertalet vara stort, ifråga om våldtäkt. Långt ifrån alla kvinnor anmäler våldtäkter som de varit utsatta för. Men jag har sett notiser i tidningar om anmälda våldtäkter där MGM uppges varit en svarttaxichaufför, till exempel. Många fall har inte någon vart eftersom MGM inte kunnat identifieras. Eller också har "ord stått mot ord" när det gäller om frivilligheten i sexet i bilens baksäte. Jag tror faktiskt att det är en mycket högre tröskel för att mörda än vad det är för att våldta.
Här har du ett till:
http://www.expressen.se/nyheter/han-dodade-cajsa-med-12-kilo-tung-sten/
Citera
2016-12-28, 19:37
Medlem
Citat:

Det har inte konstaterats att EM blev våldtagen och det är heller inte uteslutet att GM är någon som EM kände.

Om EM blev vårdtagen kan hon ha blivit dödad i samband med våldtäkten för att GM i panik försöker tysta henne. Där är nog tröskeln från att våldta till att mörda inte hög. Är dödandet planerat så är nog tröskeln inte särskilt hög där heller tror jag.
Citera
2016-12-28, 19:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Jag tänker mig att det ska vara ganska mycket besvär med att få in en vuxen människa i en bil mot dennes vilja och kunna köra någonstans om det är en ensam förövare. Att typ slå ned någon utomhus och förgripa sig på denne kräver liksom inte lika mycket. Jag funderar lite på den pensionerade polisens funderingar om GM överfallut henne utomhus, gömt kroppen och sedan hämtat den och fraktat bort den. Exempelvis om någon i bil såg henne gå in i parken vid koloniområdet, kör runt och genskjuter henne och överfallet alltså sker där någonstans, GM då också till fots men bilen i ganska omedelbar närhet? Men det är bara en spekulativ tanke.
Citera
2016-12-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Här har du ett till:
http://www.expressen.se/nyheter/han-dodade-cajsa-med-12-kilo-tung-sten/

Du har rätt, den glömde jag bort. Men särskilt vanligt är det väl inte att våldtäktsmän dödar sina offer. Inte ens i så kallade "buskvåldtäkter".
Citera
2016-12-28, 19:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Du har rätt, den glömde jag bort. Men särskilt vanligt är det väl inte att våldtäktsmän dödar sina offer. Inte ens i så kallade "buskvåldtäkter".

Men det händer, antingen för att hon stretar emot för mycket, skriker på hjälp eller att GM har en farhåga om att bli igenkänd av offret (att de är bekanta) och det är hög risk att åka dit för det.
Citera
2016-12-28, 19:47
Medlem
Citat:

Det klart att det kan vara något annat motiv, jag tycker i varje fall att lust är motivet som ligger närmast tillhands, oavsett hur vanligt eller ovanligt det skulle vara. Har du någon annan idé?
Citera
2016-12-28, 19:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej det måste jag inte alls det, för du pratade bara om invandrare, du tog inte upp något om arbetslösa unga män. Överrepresentationen bland invandrare och viss typ av brottslighet tar vidare inte hänsyn till förklaringsmodeller som att de är överrepresenterade bland arbetslösa unga män, överrepresentationen ser så att säga ut som den gör, alldeles oavsett vad det beror på. Det här är också väldigt fel plats att diskutera varför den ena eller andra gruppen är överrepresenterad vad gäller grova våldsbrott.

Min agenda är att jag är intresserad av fallet. Det är därför jag inte likt en papegoja gapar om statistik, utan att koppla till vad vi faktiskt vet. Men visst kan man göra det. Jag skulle exempelvis kunna tjata om att GM med extremt hög sannolikhet är en man, att han ganska sannolikt är arbetslös, har missbruksproblematik och att han med största sannolikhet saknar akademisk utbildning – tillsammans med vad som också är sant; att sannolikheten att han är född i ett annat land är ganska stor (men troligen är det mer sannolikt att han är född i Danmark – just eftersom de flesta i Danmark är det, och överrepresentationen är mindre än så). Är man allt detta i kombination: arbetslös, missbrukare, man, lågutbildad och invandrare så är risken förstås ännu större; även om det är rätt osannolikt att GM besitter alla dessa egenskaper.

Att jag i någon bisats lyfte att GM kanske är yrkeschaufför, och att jag fattat det som att det finns en överrepresentation bland dessa vid sexualmord, är att GM alldeles uppenbart har tillgång till bil, och att hon hittades ganska nära en större väg.

Den rapportering du hittat på Fria Tider och tog upp i ditt tidigare inlägg, är mest av anekdotisk karaktär. Jag lämnar det öppet att det kan vara så det gått till, men lutar mycket mer åt att GM var ensam. Gärningsmän vid sexualbrott som slutar med döden brukar vara ensamma.

Du tycks ha koll.
Vad är det som brukar få det att sluta med döden? Och hur vanligt är det?

En planerad fantasi från start som förverkligas som final på sexövergreppet.

GM får panik under våldtäkten eller efteråt och dödar offret för att slippa konsekvenser

En ren olycka under eller i anslutning till övergreppet. Han slår för hårt. Hon bryter nacken av misstag. Hon kvävs av försumlighet. Hon går till försvar och får kniven i bröstet.
Citera
2016-12-28, 20:02
Medlem
Citat:
Nej i Norden är det inte vanligt, tvärtom. Hur det ser ut i resten av världen vet jag inte.
Citera
2016-12-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men det händer, antingen för att hon stretar emot för mycket, skriker på hjälp eller att GM har en farhåga om att bli igenkänd av offret (att de är bekanta) och det är hög risk att åka dit för det.

Om detta skrev jag redan innan. Om varenda våldtäktsmän mördade sitt offer för att han bekant med offret eller för att han var rädd för att bli igenkänd, då skulle vi ha många fler mord i Sverige än vad vi faktiskt har. Risken att åka dit för våldtäkt är inte särskilt hög. Ofta kan en MGM snacka sig fri särskilt om han är bekant med BO. När man våldtar en person har man redan klivit över en tröskel, eller släppt en spärr. Men det är inte samma sak som att mörda. Om man mördar sitt våldtäktsoffer har man klivit över alla trösklar och släppt alla spärrar. Men det förstås vara så att GM brukade mer våld än vad skulle kunnat snacka sig från och därför dödade han BO.
Senast redigerad av nantale 2016-12-28 kl. 20:05.
Citera
2016-12-28, 20:06
Medlem
psflaxs avatar
Citat:

Jag känner inte till många fall i Sverige där yrkeschaufförer mördat en kvinna som de kidnappat eller erbjudit skjuts för, för att sedan våldta henne.....

Det är nog betydligt vanligare att våldtäkten sker först och mordet sist.
Citera
2016-12-28, 20:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Och om de inte är bekanta, så kan det vara fordonet som offret kan ha känt igen och skulle kunna ge ett signalement på, till exempel företagsnamn och logga.

På tal om annat, vore intressant att få veta om offret har jobbat och tjänat extrapengar så att säga, till exempel reklamutdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in