Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Jag vet inte hur danska tågtabeller fungerar, men det där kan vara lite luddigt ibland, i alla fall i Sverige. Går tågen exempelvis:
06.10
07.10
08.10
...
22.10
23.10
På vardagar, men ett tåg extra natten mot lördag, så är det inte helt intuitivt att skriva lördagstabellen:
00.10
09.10
10.10
...
00.10-tåget kan alltså ur ett "tidtabellsperspektiv" räknas till fredagen, i ovanstående exempel. Man kan tänka sig något liknande i det här fallet. Vill man roa sig på lördagskvällen så är det i medvetandet troligen "lördag" (men rent faktiskt söndag) då man åker hem, och tåg på natten kan därför hamna på lördagstabellen.
Uppgiften 03.53 har förekommit i artiklar. Den kan ju vara fel, men det är inte så säkert att tidtabellen är helt tydlig heller. Dessutom kan ju tabellen varit en annan i somras.
Absolut, men jag litar inte på media som i ett nyhetsinslag talar om ett Drakenplan men visar en bild på ett Viggen. Preicis som du säger så kan folk tänka på lördagsnatten och också titta på lördagstiderna trots att det är veckodagen söndag som tågresan gjordes.
Om man tar tåget hem efter midnatt lördag natt så är man på söndagen och således måste man titta på tidtabellen för söndagar. Jag kan enbart få fram ankomsttiden 03:59 genom DSB:s reseplanerare.
Nu på söndag 170108 ser det ut så såhär, citat;
Stå på toget på
Se mere
Slagelse St. fra spor 3 (afg.)
IC 8409 03:51 (Afg.) 03:59 (Ank.)
med IC 8409 mod Aalborg St.
Toget har lav indstigning
Mulighed for internet
Ankomst til
Se mere
Korsør St. i spor 3 (ank.)
Jag ska låta vara osagt att fler operatörer kör sträckan ungefär samtidigt men håller det för väldigt osannolikt, vi snackar om landsbygden.
EDIT;Länk till DSB reseplanerare, ser i princip ut som en svensk dito, inga konstigheter.
http://www.rejseplanen.dk/
EDIT;Normalt sett så menar man med lördag natt, natten mellan lördag och söndag, det är i alla fall min världsbild, är jag udda?