2016-08-12, 09:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fast Elin Krantz måste man väl ändå säga gömdes...? Även Lisa Holm om än på lite annat sätt.

Jag menade väl mest mer generellt, det finns säkert många exempel som talar mot min teori (som jag inte ens vet om den stämmer – finns kanske undersökt).

Hur Elin Krantz hamnade på platsen vet jag inte om det har kommit fram, om hon släpades dit var på han förgrep sig på henne (vilket han kanske ville göra i ett avskilt läge), om hon hamnade där i samband med att hon flydde eller om hon släpades dit efter det att hon dödats.

Men oavsett vilket så tycker jag inte det är mycket till gömställe. Är det så att hon släpades dit efter döden så fick GM ett litet, men endast litet, försprång. Hade hon legat framme på gatan och någon sett henne där så skulle det kanske sättas i samband med GM, som då rörde sig i området.

Är det så att EM har gömts undan så är det antagligen mer genomarbetat, och GM hoppas att hon inte ska hittas överhuvudtaget. Undanskuffandet är med all säkerhet mer ambitiöst än att typ släpa in henne i tio meter skogen.
Citera
2016-08-12, 10:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jirene
Där är delar i detta fall som jag blir fundersam över, och mycket av detta kanske har med att göra att jag inte känner till området där hon försvann.

För det första; Emelie väljer att gå istället för att åka taxi med sina kompisar, varför gör hon detta? Är det så att kompisarna ska åka ett annat håll och det då blir en "omrunda" att lämna av Emelie vid hemmet? Någon som vet?

För det andra; enligt media försvinner Emelie vid 4 på natten/morgonen. I juli då hon försvann börjar det ljusna vid 4 tiden, vilket innebär att OM någon tagit Emelie, så måste personen handlat snabbt. Tidningsbärare börjar jobba vid denna tid dessutom, och rör sig alltså ute på gatorna.

För det tredje; jag tror att Emelie är "tagen", alltså att personen/personerna som rövat bort henne antingen visste att hon skulle ta sig hem själv, eller att den helt enkelt själv hade samma färdväg som Emelie och därför korsade hennes väg. Chansen att en så sjuk människa råkar befinna sig på exakt samma plats vid exakt samma tidpunkt som en ung tjej som dessutom går hem själv, måste vara extremt liten.
Jag tror att detta är någon som "känner till" Emelie, som kanske sett henne samma kväll, och som inte kunnat "hejda sig".

Att Emelies försvinnande skulle röra sig om en olycka bör vara försvinnande liten, då hade fler spår dykt upp.

1. Hade hon valt att ta taxi så hade det sannolikt inte blivit en tråd. Säg att det under kvällen/natten rörde sig 100 tjejer ute i Korsør i ungefär samma ålder som EM. 95 av dem var tillsammans med andra (eller i taxi/buss/tåg). Av de återstående fem så befann sig fyra inte i närheten av GM, eller på en ur GM:s perspektiv olämplig plats.

Om det finns en man i Korsør som vill våldta och/eller döda en ung tjej, så är det inte särskilt konstigt att han förr eller senare finner ett bra tillfälle. Det kanske var det som skedde i Korsør. Det är heller inte så konstigt i sig att en tjej väljer att gå istället för att ta taxi. Även det absolut vanligaste är att välja att åka taxi med sina väninnor, men som sagt, då hade det inte blivit en tråd - det blir ju inga skriverier om den tjej som tar en taxi och därmed undviker att bli våldtagen eller dödad.

2. I Odense (nära Korsør) så gick solen upp 04:51 den 10 juli: http://www.timeanddate.com/sun/denmark/odense?month=7&year=2016

Så så ljust vet jag inte om det behöver varit. Men utifrån bilderna jag sett verkar det som att det på flera platser runt den väg som hon normalt bör ha gått är ganska öde.

3. Jag tror absolut att det är ganska troligt att GM kände eller kände till EM. Men om det är så att GM och EM var för varandra helt obekanta så var det nog inte så att de bara ”råkar” befinna sig på samma plats. Det är ju naturligtvis exceptionellt oturligt för EM, men om GM bestämmer sig för att våldta och/eller döda en ung tjej, så är det inte så osannolikt att så sker. GM kanske på avstånd förföljde EM och att hon valde en väg där han kunde slå till. Det kan mycket väl finnas flera dussin tjejer som han på liknande sätt förföljt, men att dessa gick en väg som gjorde att GM kunde slå till. Eller att han helt enkelt fegade ur.
Citera
2016-08-12, 10:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Hur blev det med tröjan som polisen berättade hade hittats? En svart spetströja som skulle likna Emilies tröja. Har någon sett om det fyndet avfärdats eller om tröjan rent av bekräftats som hennes?

Verkar inte varit hennes.

Citat:
Heller ikke forskellige typer tøj, fundet omkring i Korsør, har vist sig at have forbindelse til pigen. Senest kunne BT.dk fortælle, at en frivillig eftersøgningsgruppe havde fundet en sort trøje. Men den, såvel som alt andet tøj, der indtil nu er beskrevet i pressen i forbindelse med eftersøgningen, har båret frugt.

– Der er ingen af de trøjer, der er fundet, der har forbindelse til sagen, siger Marianne Roed.

http://newsbreak.dk/nye-vidner-eftersoeges-sagen-emilies-forsvinden/
Citera
2016-08-12, 12:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag menade väl mest mer generellt, det finns säkert många exempel som talar mot min teori (som jag inte ens vet om den stämmer – finns kanske undersökt).

Hur Elin Krantz hamnade på platsen vet jag inte om det har kommit fram, om hon släpades dit var på han förgrep sig på henne (vilket han kanske ville göra i ett avskilt läge), om hon hamnade där i samband med att hon flydde eller om hon släpades dit efter det att hon dödats.

Men oavsett vilket så tycker jag inte det är mycket till gömställe. Är det så att hon släpades dit efter döden så fick GM ett litet, men endast litet, försprång. Hade hon legat framme på gatan och någon sett henne där så skulle det kanske sättas i samband med GM, som då rörde sig i området.

Är det så att EM har gömts undan så är det antagligen mer genomarbetat, och GM hoppas att hon inte ska hittas överhuvudtaget. Undanskuffandet är med all säkerhet mer ambitiöst än att typ släpa in henne i tio meter skogen.

Jo, jag ser din poäng, han flyttade ju inte Elin någon längre sträcka vad vi vet. Att han var kvar på platsen och försökte dölja henne med stenar tyder kanske snarare på desperation och kortslutning i skallen (får duga som psykiatrisk fackterm) och det är väl rimligt att detsamma gällde även när Lisa Holm lämnades i klädskåpet.

En reflektion är att sättet på vilket en kropp är gömt snarare säger något om mördarens kallsinnighet (kalla det gärna graden av psykopati) och/eller i vad mån det hela är uttänkt i förväg. Om det är som du föreslår i ett av de andra inläggen, att det är en mördare som en period varit på jakt efter en ung kvinna, lär det ju ha funnits en mer eller mindre bra plan redan från början.

Det finns med säkerhet en rättspsykiatrisk litteratur om detta.
Citera
2016-08-12, 12:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det var inte hennes tröja. Läste det för ett tag sedan.

Citat:
Verkar inte varit hennes.

http://newsbreak.dk/nye-vidner-eftersoeges-sagen-emilies-forsvinden/

Tack för beskedet om tröjan! Jag har följt danska medier slarvigt.
Citera
2016-08-12, 13:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jo, jag ser din poäng, han flyttade ju inte Elin någon längre sträcka vad vi vet. Att han var kvar på platsen och försökte dölja henne med stenar tyder kanske snarare på desperation och kortslutning i skallen (får duga som psykiatrisk fackterm) och det är väl rimligt att detsamma gällde även när Lisa Holm lämnades i klädskåpet.

En reflektion är att sättet på vilket en kropp är gömt snarare säger något om mördarens kallsinnighet (kalla det gärna graden av psykopati) och/eller i vad mån det hela är uttänkt i förväg. Om det är som du föreslår i ett av de andra inläggen, att det är en mördare som en period varit på jakt efter en ung kvinna, lär det ju ha funnits en mer eller mindre bra plan redan från början.

Det finns med säkerhet en rättspsykiatrisk litteratur om detta.

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att lite slafsigt försöka gömma en kropp med grenar, stenar eller granris inte bygger på rationalitet, utan snarare att man inte vill se kroppen – som att den då skulle "försvinna", liksom. Istället för att lämna en plats med en kropp som ligger helt öppet.
Citera
2016-08-12, 14:16
Medlem
Venators avatar
Citat:
Jag vet inte, men jag kan tänka mig att lite slafsigt försöka gömma en kropp med grenar, stenar eller granris inte bygger på rationalitet, utan snarare att man inte vill se kroppen – som att den då skulle "försvinna", liksom. Istället för att lämna en plats med en kropp som ligger helt öppet.

Definitivt en möjlig tolkning: att mördaren till och med vill gömma kroppen för sig själv...
Citera
2016-08-12, 15:32
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Fast Elin Krantz måste man väl ändå säga gömdes...? Även Lisa Holm om än på lite annat sätt.

Han hade lagt en sten över Elin Krantz. Det var ingen större ansträngning bakom.

I fallet med Lisa Holm fanns det ju en koppling mellan brottsplatsen och gärningsmannen eftersom han arbetade där.
Citera
2016-08-12, 21:33
Medlem
halvfestligts avatar
Något nytt från söket ikväll?

Citat:
Ursprungligen postat av Hackertyp0
https://www.facebook.com/MissingPeople112/photos/a.1026858160726885.1073741828.1021460804599954/1072832669462767/?type=3&theater

Missing People Danmark skriver på FB:
Citera
2016-08-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt

Inte än, men det är inte mkt MP DK säger til medierna. Oftast ska det genom polisen till att börja med.
Citera
2016-08-13, 10:46
Medlem
Citat:
I fredags valde polisen att sätta in dykare i jakten på Emilie. Enligt Ekstrabladet gjordes en sökinsats i vattnet i Bregnemose, alldeles i närheten av stationen i Korsør. Men sökningarna har hittills inte gett något resultat.
– Tyvärr har vi inte hittat något, säger Sören Ravn - Nielsen vid polisen på Sydsjælland och Lolland-Falster till tidningen.
Dykningarna var inte de första som gjorts i sökandet efter Emilie, tidigare polisen även sökt i hamnen i Halsskov.

Citat:
Polisen har sedan Emilie Meng försvann mottagit flera tips, bland annat har flera personer anmält att de har sett henne i Skive, bara några timmars resa från Korsør.
Iakttagelserna har bedömts som så intressanta att polisen bland annat begärt ut övervakningsbilder från järnvägsstationen i staden, men hittills finns det inga bevis för att Emilie verkligen har befunnit sig där.

http://www.expressen.se/kvallsposten/sa-letar-polisen-efter-saknade-emilie-18/
Citera
2016-08-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt

Citat:
Fredag aften havde gruppen Missing People arrangeret endnu en frivillig efterforskning af Emilie for at finkæmme den rute, hun angiveligt skulle tilbagelægge for at komme hjem.

Se også: Ny stor eftersøgning af Emilie

Men heller ikke denne eftersøgning, gav nogen resultater:

- 57 mennesker har ledt i området, men desværre har vi ikke fundet noget. Vi fik afsøgt stort set hele området, som vi gerne ville søge i, men mangler stadig lidt. Derfor genoptager vi eftersøgningen om et par dage, siger Lars Jensen

http://ekstrabladet.dk/112/dykkere-indsat-i-eftersoegningen-efter-forsvundne-emilie/6236424
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in