Citat:
Ursprungligen postat av
Jirene
Där är delar i detta fall som jag blir fundersam över, och mycket av detta kanske har med att göra att jag inte känner till området där hon försvann.
För det första; Emelie väljer att gå istället för att åka taxi med sina kompisar, varför gör hon detta? Är det så att kompisarna ska åka ett annat håll och det då blir en "omrunda" att lämna av Emelie vid hemmet? Någon som vet?
För det andra; enligt media försvinner Emelie vid 4 på natten/morgonen. I juli då hon försvann börjar det ljusna vid 4 tiden, vilket innebär att OM någon tagit Emelie, så måste personen handlat snabbt. Tidningsbärare börjar jobba vid denna tid dessutom, och rör sig alltså ute på gatorna.
För det tredje; jag tror att Emelie är "tagen", alltså att personen/personerna som rövat bort henne antingen visste att hon skulle ta sig hem själv, eller att den helt enkelt själv hade samma färdväg som Emelie och därför korsade hennes väg. Chansen att en så sjuk människa råkar befinna sig på exakt samma plats vid exakt samma tidpunkt som en ung tjej som dessutom går hem själv, måste vara extremt liten.
Jag tror att detta är någon som "känner till" Emelie, som kanske sett henne samma kväll, och som inte kunnat "hejda sig".
Att Emelies försvinnande skulle röra sig om en olycka bör vara försvinnande liten, då hade fler spår dykt upp.
1. Hade hon valt att ta taxi så hade det sannolikt inte blivit en tråd. Säg att det under kvällen/natten rörde sig 100 tjejer ute i Korsør i ungefär samma ålder som EM. 95 av dem var tillsammans med andra (eller i taxi/buss/tåg). Av de återstående fem så befann sig fyra inte i närheten av GM, eller på en ur GM:s perspektiv olämplig plats.
Om det finns en man i Korsør som vill våldta och/eller döda en ung tjej, så är det inte särskilt konstigt att han förr eller senare finner ett bra tillfälle. Det kanske var det som skedde i Korsør. Det är heller inte så konstigt i sig att en tjej väljer att gå istället för att ta taxi. Även det absolut vanligaste är att välja att åka taxi med sina väninnor, men som sagt, då hade det inte blivit en tråd - det blir ju inga skriverier om den tjej som tar en taxi och därmed undviker att bli våldtagen eller dödad.
2. I Odense (nära Korsør) så gick solen upp 04:51 den 10 juli:
http://www.timeanddate.com/sun/denmark/odense?month=7&year=2016
Så så ljust vet jag inte om det behöver varit. Men utifrån bilderna jag sett verkar det som att det på flera platser runt den väg som hon normalt bör ha gått är ganska öde.
3. Jag tror absolut att det är ganska troligt att GM kände eller kände till EM. Men om det är så att GM och EM var för varandra helt obekanta så var det nog inte så att de bara ”råkar” befinna sig på samma plats. Det är ju naturligtvis exceptionellt oturligt för EM, men om GM bestämmer sig för att våldta och/eller döda en ung tjej, så är det inte så osannolikt att så sker. GM kanske på avstånd förföljde EM och att hon valde en väg där han kunde slå till. Det kan mycket väl finnas flera dussin tjejer som han på liknande sätt förföljt, men att dessa gick en väg som gjorde att GM kunde slå till. Eller att han helt enkelt fegade ur.