Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-09-08, 19:34
  #25
Medlem
Jag har tagit Antabus i ett par omgångar, och jag har aldrig haft några problem med att avstå från alkohol just då. Det jag funderat över, är att det finns olika doseringar. Om jag t ex hade tagit dubbelt så stor dos, hade det då betytt att jag inte hade druckit något dubbelt så mycket? Eller om jag hade tagit en hälften så stor dos, hade jag då inte druckit något hälften så mycket. X gånger 0 är väl ändå alltid 0.
Jag frågade mina läkare om detta, men deras svar var att det inte var något jag behövde fundera på.
Citera
2016-09-09, 16:05
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Jag har tagit Antabus i ett par omgångar, och jag har aldrig haft några problem med att avstå från alkohol just då. Det jag funderat över, är att det finns olika doseringar. Om jag t ex hade tagit dubbelt så stor dos, hade det då betytt att jag inte hade druckit något dubbelt så mycket? Eller om jag hade tagit en hälften så stor dos, hade jag då inte druckit något hälften så mycket. X gånger 0 är väl ändå alltid 0.
Jag frågade mina läkare om detta, men deras svar var att det inte var något jag behövde fundera på.

Som jag förstått det så kan man vara känslig mot antabus och då får man lägre dos, med risken att patienten försöker dricka förbi antabusen. Är man "normal" så kan man få normal dos, och är man dessutom väldigt benägen att försöka dricka förbi antabusen så avskräcker en högre dos då det ger större effekt om man väl dricker.

Om du inte dricker tack vare att du tar antabus så fungerar medicinen som tänkt. Du skulle då kunna ta en lägre dos, men risken är ju att du börjar fundera på om du inte kan dricka förbi då. Om du rent psykologiskt tänker att "nu tar jag antabus, därför ska jag inte dricka punkt slut" så kan du ju lika gärna få en vitamintablett så länge du inte vet om det. Själv har jag provat flera gånger att dricka på antabus och första dagen går bra, andra också men får lite känningar i börjar och dag tre har jag varit inne på andra/tredje ölen och genast förstått att det var en dålig idé, för jävlar vad man kan må dåligt. Det känns som hjärtat ska paja med den pulsen och blodtrycket man får och man vill helst ringa 112 innan man dör. Det brukar avskräcka mig resten av kuren men nästa gång gör jag samma sak ungefär; försöker dricka så länge jag kan innan konsekvenserna blir för stora.
Citera
2017-04-21, 17:18
  #27
Medlem
LemPicas avatar
Hej

Jag undrar om det är möjligt att dricka 1-2 öl när man går på antabus utan att må dåligt?

Min sambo går just nu på antabus och vill alldeles för tidigt sluta med antabusen för att se om han klarar dricka ett par öl och vara nöjd.

Min tanke är att OM det går att dricka ett par öl utan att sluta med antabusen så känner jag mej lite säkrare.
Sambon är nämligen livrädd för vad som händer om han dricker för mycket (eller alls) på antabus.

Det här är idiotiskt jag vet redan det, men allt för att min sambo skall fortsätta med antabusen.

Jag blir tvungen att lämna förhållandet annars och det vill jag inte så snälla inga taskiga inlägg om hur dum jag är som funderar i dessa banor.

Ber verkligen om svar från kunniga inom området.
Citera
2019-01-09, 16:04
  #28
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Hej

Jag undrar om det är möjligt att dricka 1-2 öl när man går på antabus utan att må dåligt?

Min sambo går just nu på antabus och vill alldeles för tidigt sluta med antabusen för att se om han klarar dricka ett par öl och vara nöjd.

Min tanke är att OM det går att dricka ett par öl utan att sluta med antabusen så känner jag mej lite säkrare.
Sambon är nämligen livrädd för vad som händer om han dricker för mycket (eller alls) på antabus.

Det här är idiotiskt jag vet redan det, men allt för att min sambo skall fortsätta med antabusen.

Jag blir tvungen att lämna förhållandet annars och det vill jag inte så snälla inga taskiga inlägg om hur dum jag är som funderar i dessa banor.

Ber verkligen om svar från kunniga inom området.
Jag skulle inte rekommendera honom att dricka öl samtidigt som han har antabus i kroppen. Han kommer sannolikt att bli röd i ansiktet, få hjärtklappning, samt andas tungt. Det är en allmänt dålig känsla som förstör hela upplevelsen med att dricka.

Jag tycker att ni borde skita i att fundera över antabusen och fundera över om han verkligen vill sluta dricka, för det låter inte så. Att tvinga honom att ta antabus när han inte vill det kommer tyvärr inte att hålla i längden. Det enda sättet att sluta dricka är att tröttna och självmant ta ett beslut att inte göra det.
Citera
2019-05-22, 23:45
  #29
Medlem
Lazies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Jag har tagit Antabus i ett par omgångar, och jag har aldrig haft några problem med att avstå från alkohol just då. Det jag funderat över, är att det finns olika doseringar. Om jag t ex hade tagit dubbelt så stor dos, hade det då betytt att jag inte hade druckit något dubbelt så mycket? Eller om jag hade tagit en hälften så stor dos, hade jag då inte druckit något hälften så mycket. X gånger 0 är väl ändå alltid 0.
Jag frågade mina läkare om detta, men deras svar var att det inte var något jag behövde fundera på.

Ja, det tyckte jag också var märkligt. Blev ordinerad tre st dagligen i en veckas tid, efter det en om dagen. Burken innehåller 100 st så det är ju några månader. Kanske dom lägger upp det så att om man dricker i början så ska man bannimej få känna på satan!

Sket i vad läkaren sa och tar en varje morgon. Dricker ingenting. Funderar på vad man ska hitta på som ny hobby. Kanske gå på bio?
Citera
2019-05-30, 07:10
  #30
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Drick ALDRIG på antabus!!!!!

Antabus utmärkt om man är "kronisk alkoholist" eller whatever... (kärt barn har många namn...)

Funderar själv just nu på en kur - själva prylen med antabus är att INTE DRICKA!!!
Citera
2019-06-01, 12:07
  #31
Medlem
Är det någon som vet om man kan ta antabus mer sällan eller i mindre doser så man kan äta mat med alkohol i utan att pajja kroppen allt för mycket?
Jag skulle nämligen vilja göra sorbet i sommar och då har alkoholen syftet att temperaturen sänks och för att få sorbetkonsistenten
Citera
2019-11-26, 12:01
  #32
Medlem
Concubines avatar
Kort fråga om antabus

Hur länge varar effekten av en sådan? 200 mg
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback