Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-12-01, 17:25
  #1
Medlem
För typ en vecka sedan hittade jag en sida där man kunde köpa ritningar till en "hoverboard". Typ en sån som e med i tillbaka till framtiden (kommer inte ihåg vilken av dem) men iaf. De gjorde mej ganska intresserad så ja sökte lite på internet efter sånt och hittade då denna sida där dem har video på när de står på deras "hoverboard". På den nedersta länken står det hur den funkar men ja fattade inte direkt något. Jaja men ni kan väl ta en titt på det och se om det är fysikt möjligt. Och skriv inte massa matte och sånt för ja e inget snille. Sen om ni tittar på filmerna så tror ni naturligtvis att de e fejk å så men ja tycker att den ser ut att röra sig ganska naturligt som om den verkligen skulle sväva. Jaja ja vet inte riktigt vad ja ska tro.

Här e videos:

http://frozenhoverboards.buy999.com/frozen's_video_clips.htm

Här står hur den funkar:

http://frozenhoverboards.buy999.com/how_it_works!.htm

E väldigt tacksam för svar för de skulle vara jävligt fräckt att bygga en.

PS: Sorry ifall länkarna inte funkar.
Citera
2005-12-01, 17:48
  #2
Medlem
Gustavbes avatar
Eh.. alltså, det här går tyvärr inte att göra, och bilderna är naturligtvis fake, men fina att titta på.
Om jag vill ha en?... JAAA!
Citera
2005-12-01, 22:56
  #3
Medlem
evolutes avatar
Jag får nästan intrycket av att siten är ironisk? I vilket fall som helst är det givetvis fake men fysiken är ju inte helt fel ute i den meningen att man kan sväva i ett magnetfält. Ehrenfest sats säger (mer eller mindre) att du aldrig kan få en ferromagnet att sväva i ett statiskt magnetfält. Däremot kan du få en diamagnet att sväva, eller använda diamagneten som återkopplingssystem och få en ferromagnet att sväva, eller använda en elektromagnet med återkopplingsystem för att alstra ett magnetfält för att få en ferromagnet att sväva. Svävande tågen (Shinkansen) i Japan bygger den första principen.

Dock är det jordmagnetiska fältet alldeles för svagt för detta, och det varierar inte tillräckligt kraftigt. Om det jordmagnetiska fältet hade varierat från 0 till 500 T över en sträcka på 100 meter så skulle du kunna sväva i det eftersom du är en diamagnet. Hade du dessutom varit supraledande (supraledare är perfekta diamagneter) hade det räckt med ett fält på 1.5 T. Det jordmagnetiska fältet är mindre än 0.0001 T och avtar mycket långsamt. De starkaste magnetfälten vi kan skapa kontinuerligt på jorden är kanske 40 T, och under korta pulser upp till ca 80 T. I en 'vanlig' labbmagnet avtar fältet över kanske 10 cm och har en styrka på högst 20 T. Det är tillräckligt för att få en groda att sväva som du ser nedan... (egentligen skulle det kunna få dig att sväva eftersom massan inte spelar någon roll - men du måste vara liten i förhållande till magnetsfältets avtagande)

http://www.hfml.ru.nl/pics/frog.jpg
Citera
2005-12-01, 23:16
  #4
Medlem
jockelos avatar
Fruktansvärt bra fakade videos måste jag säga som den grafiker jag är. Spciellt den sista, #2.
Inomhusvideon #1 är ju bara pinsam, det är så löjligt uppenbart att han klipper vid inzoomningarna..
Citera
2005-12-02, 16:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
http://www.hfml.ru.nl/pics/frog.jpg

Finns det bilder från sidan för på den bilden ser det bara ut som den ligger på nått.

Ganska coolt att man kan göra så, men måste inte grodan vara magnetisk för att den ska sväva?
Citera
2005-12-02, 16:59
  #6
Avstängd
alxanders avatar
FAN vad dom har fakeat
Citera
2005-12-02, 17:22
  #7
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melot
Finns det bilder från sidan för på den bilden ser det bara ut som den ligger på nått.

Ganska coolt att man kan göra så, men måste inte grodan vara magnetisk för att den ska sväva?

Alla atomer är svagt diamagnetiska. Det betyder att när man lägger ett magnetfält över dem kommer elektronerna börja röra sig på ett sätt som gör att de alstrar ett eget, motriktat, magnetfält. Diamagneter är alltså material som i ett magnetfält får en motriktad magnetisering. I många fall så drunkar detta diamagnetiska bidrag i större paramagnetiska bidrag, alltså där magnetiseringen blir i samma riktning som fältet.

Vatten är svagt diamagnetiskt och om vi säger att en groda bara består av vatten är den alltså en svag diamagnet. Organiskt material i allmänhet är diamagnetiskt. Exempelvis kan dina diamagnetiska fingrar stabilisera en liten magnet så att den kan sväva ovanför en annan magnet, utan dina fingrar är detta inte möjligt. Se nedan

Mellan fingrar

Tyvärr är det svårt att hitta bättre bilder av grodan eftersom den måste befinna sig 'inuti' en kraftig elektromagnet. Dock syns det bättre att den svävar om du tittar på filmen

Grodan
Vatten

Du kan också sväva ovanpå en högtemperatursupraledare eftersom en supraledare är en perfekt diamagnet - den skapar ett fält som precis släcker ut det pålagda fältet - och alltså ca 10 miljoner ggr starkare än vatten. En sumobrottare ovanpå en supraledare kanske är det närmaste du kommer till en hoverboard

Sumo
Citera
2005-12-02, 17:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Tyvärr är det svårt att hitta bättre bilder av grodan eftersom den måste befinna sig 'inuti' en kraftig elektromagnet. Dock syns det bättre att den svävar om du tittar på filmen

Aha, trodde den bara var över magneten. Sumobrottaren va rätt cool.
Citera
2005-12-02, 17:46
  #9
Medlem
jag såg faktist det där programmet på discovery där dem visade grodan. Men om du säger att alla atomer är diamagnetiska, kan man inte omvända det så man använder Jordens atomer som motkraft och står på någonting som avger väldigt mycket magnetism
Citera
2005-12-02, 18:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melot
Aha, trodde den bara var över magneten. Sumobrottaren va rätt cool.

Känns den svävande plattan lika stabil som betong? Kommer den att röra sig om sumobrottaren hoppar eller om man slå den hårt med en slägga?
Citera
2005-12-02, 18:23
  #11
Medlem
hur påverkas kroppen av såpass kraftiga magnetfält? gränsvärdet ligger en god bit ner på skalan, men vad jag vet så händer ungefär ingenting.
Citera
2005-12-02, 22:42
  #12
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Känns den svävande plattan lika stabil som betong? Kommer den att röra sig om sumobrottaren hoppar eller om man slå den hårt med en slägga?

Den kommer att röra sig. Den kommer att kännas som en stark fjäder ungefär. Sen är den ganska lätt att röra på i sidled.

Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
jag såg faktist det där programmet på discovery där dem visade grodan. Men om du säger att alla atomer är diamagnetiska, kan man inte omvända det så man använder Jordens atomer som motkraft och står på någonting som avger väldigt mycket magnetism

Jo i teorin skulle det gå (ex. på vatten), men då behöver du som sagt en magnet som är starkare än vad som existerar på jorden. Givetvis finns det massor av problem med stabilitet och så också. Det som sumobrottaren gör på bilden är att utnyttja denna effekt men då använder han som sagt en motsvarighet till vatten med ca 10 miljoner ggr starkare diamagnetism.

Citat:
Ursprungligen postat av mihwl
hur påverkas kroppen av såpass kraftiga magnetfält? gränsvärdet ligger en god bit ner på skalan, men vad jag vet så händer ungefär ingenting.

Inga direkta effekter så vitt jag vet. I MRI har du ett fält på kanske 1.5 T och jag själv sticker fingrarna i några tesla då och då utan att någonsin märkt något... Då pratar jag alltså om statiska magnetfält. En anledning är väl att kemiska reaktioner sällan beror på spinn, och när de gör det är det oftast antagligen genom Pauli principen vilken agerar genom elektrostatiska energier vilka är större än de största magnetfälten. En typisk magnetisk energi för en elektron (och därmed en atom) ges av Bohr-magnetonen gånger magnetfältet vilket för 10 T motsvarar mindre än en tusendels elektronvolt. En typisk bindningsenergi för ex. kvävgas N2 är ju kanske 10 eV. Men det finns ju alltid undantag...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback