• 1
  • 2
2016-07-12, 21:34
Medlem
Hej, jag ska åka och köpa en bil imorgon och undrar om jag kan köra hem bilen på säljarens försäkring eller måste jag teckna en försäkring på plats när jag köpt bilen och har tillgång till registreringsnumret?
Citera
2016-07-12, 21:49
Medlem
Crow2000s avatar
Du kan köra hem. Såvida den är påställd, naturligtvis. Försäkringen gäller över dagen.

edit. Ett uselt råd, bortse från det...
Senast redigerad av Crow2000 2016-07-12 kl. 22:02.
Citera
2016-07-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Hej, jag ska åka och köpa en bil imorgon och undrar om jag kan köra hem bilen på säljarens försäkring eller måste jag teckna en försäkring på plats när jag köpt bilen och har tillgång till registreringsnumret?
Du kan aldrig nyttja säljarens försäkring, teckna försäkring innan du kör hem är vad som gäller. Ta gärna reda på numret i förväg så går det att ordna i förväg.

I praktiken kan det gå att köra med säljarens försäkring, detta förutsätter att ni skjuter upp datum för ägarbyte minst en dag. I allmänhet accepteras dock inte detta av säljaren.
Citera
2016-07-12, 22:00
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du kan aldrig nyttja säljarens försäkring, teckna försäkring innan du kör hem är vad som gäller. Ta gärna reda på numret i förväg så går det att ordna i förväg.

I praktiken kan det gå att köra med säljarens försäkring, detta förutsätter att ni skjuter upp datum för ägarbyte minst en dag. I allmänhet accepteras dock inte detta av säljaren.

Helt rätt, Dumt uttryckt av mig. Man måste försäkra från första dagen man äger bilen. Men man brukar komma överens om att köra hem. Eller gjorde förr när det var krångligt att försäkra en bil. Särskilt om man inte ägde den än.
Nu fixar du en försäkring med mobilen på 3 minuter. Dessutom blir det ett jäkla krångel om något händer på väg hem om du kör på säljarens.
Teckna försäkring vid köpet för din egen skull.
Citera
2016-07-12, 22:01
Medlem
dreamtools avatar
Köper du bilen via blocket brukar blocket erbjuda en "övergångstjänst" av försäkringen på en vecka(?) tror jag det är. Jag utnytjade den fullt ut sist jag köpte bil och det var inga frågor eller konstigheter alls.
Citera
2016-07-12, 22:49
Medlem
Provocative2.0s avatar
Ring o försäkra bilen vid köp. Då gäller distansköpsregel. Heter den så?
Iaf så kan du skita i att betala den när fakturan kommer om du hittat en bättre, dagen efter.
Eller så fixar du prisuppgifter när ni åker till säljaren.
Citera
2016-07-12, 22:49
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Har du inte registreringsnumret? Hur ska du då kunna kolla upp bilen?
Citera
2016-07-12, 23:53
Medlem
Jag ska bara hämta bilen, en polare har redan varit och kollat.
Citera
2016-07-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Jag ska bara hämta bilen, en polare har redan varit och kollat.
Då bör du rimligen redan ha bilens nummer och kan ordna försäkringen innan du åker dit. I övrigt hänvisas till tidigare inlägg i detta ämne.
Citera
2016-07-13, 08:26
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Helt rätt, Dumt uttryckt av mig. Man måste försäkra från första dagen man äger bilen. Men man brukar komma överens om att köra hem. Eller gjorde förr när det var krångligt att försäkra en bil. Särskilt om man inte ägde den än.
Nu fixar du en försäkring med mobilen på 3 minuter. Dessutom blir det ett jäkla krångel om något händer på väg hem om du kör på säljarens.
Teckna försäkring vid köpet för din egen skull.
Det blir jag nyfiken på, när var det det var krångligt?
Så länge jag hållt på med bilar på ett eller annat sätt, i runda slängar 25-30 år, har det gått till på samma sätt. Jag ringer till försäkringsbolaget när jag vet vilken bil jag ska köpa, säger vilket datum jag ska köpa den sen är det klart.

Det går dessutom alldeles utmärkt att ringa några dagar innan, det är ju inget man måste stå och krångla med just när man gör ägarbytet. Men TS, gör nu så att du ringer nu, för nu har fb öppnat, och så säger du att du vill försäkra XXX111 fr.o.m idag så löser sig allt ska du se. Då kan du dessutom ringa runt hos lite olika bolag och jaga bästa premien / villkoren.
Citera
2016-07-13, 22:19
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det blir jag nyfiken på, när var det det var krångligt?
Så länge jag hållt på med bilar på ett eller annat sätt, i runda slängar 25-30 år, har det gått till på samma sätt. Jag ringer till försäkringsbolaget när jag vet vilken bil jag ska köpa, säger vilket datum jag ska köpa den sen är det klart.

Det går dessutom alldeles utmärkt att ringa några dagar innan, det är ju inget man måste stå och krångla med just när man gör ägarbytet. Men TS, gör nu så att du ringer nu, för nu har fb öppnat, och så säger du att du vill försäkra XXX111 fr.o.m idag så löser sig allt ska du se. Då kan du dessutom ringa runt hos lite olika bolag och jaga bästa premien / villkoren.

Man brukar vanligen vilja se bilen innan man slår till. Ofta sker det ju på en helg eller kvällstid, också. Förr fick man jaga reda på ett jourombud som eventuellt kunde fixa försäkring.
Jag minns även när det var svårt att försäkra ett fordon som man inte ägde. Men man hade några dagar upp till en vecka på sig att lösa det vid ägarbyte utan att någon myndighet klagade. Det fanns även ett antal bemannade kontor man kunde besöka och lösa ägarbytet över disk. Och försäkringsbolagen accepterade att det tog lite tid. Det var innan trafikförsäkringsföreningen.
Har du glömt att allting sköttes manuellt och fick ta tid. ingenting skedde samma dag...
Men så har jag i och för sig handlat med bilar längre än dig...med några år...
Citera
2016-07-13, 23:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Det var innan trafikförsäkringsföreningen.
Har du glömt att allting sköttes manuellt och fick ta tid. ingenting skedde samma dag...
Men så har jag i och för sig handlat med bilar längre än dig...med några år...
Oj helvete, du måste vara ålderman här på Flashback, med tanke på att Trafikförsäkringsföreningen bildades 1929.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in