Citat:
Ursprungligen postat av
Crow2000
Man brukar vanligen vilja se bilen innan man slår till. Ofta sker det ju på en helg eller kvällstid, också. Förr fick man jaga reda på ett jourombud som eventuellt kunde fixa försäkring.
Jag minns även när det var svårt att försäkra ett fordon som man inte ägde. Men man hade några dagar upp till en vecka på sig att lösa det vid ägarbyte utan att någon myndighet klagade. Det fanns även ett antal bemannade kontor man kunde besöka och lösa ägarbytet över disk. Och försäkringsbolagen accepterade att det tog lite tid. Det var innan trafikförsäkringsföreningen.
Har du glömt att allting sköttes manuellt och fick ta tid. ingenting skedde samma dag...
Men så har jag i och för sig handlat med bilar längre än dig...med några år...
Nope har inte glömt, men det samkördes då med. Så även om man ringde och sa att från ett visst datum ska jag ha bilen försäkrad och det inte blev affär så hände det inget, det blev ingen försäkring. Men för att vara juste gjorde man ju förstås som nedanstående, ringde till sitt fb och sa att det inte blev affär.
Citat:
Ursprungligen postat av
harman1
varför pratar om hur det funkade på tidigt 1900-talet..jag gör så här idagens läge.tar registreringsnumret och försäkrar innan åker och köper bilen.blir det inget köp så ringer bara försäkringsbolaget och säger att det blev inget köp..
Precis så, och så gick det till på 1900-talet med. ingen direkt skillnad alltså.