2009-02-06, 18:56
Medlem
Nussans avatar
Du kommer att märka när du spelar att du blir jäkligt trött i musklerna runt munnen efter en stund. När du blir trött, sluter inte läpparna tätt runt munstycket och det pyser ut luft. Det är inte bra!

För att få ett sjysst ljud måste man ha en bra muskulatur kring munnen. Det tar kanske en vecka, om du övar en timme om dagen, innan du börjar märka av ändring. Då kan du börja öva på att ändra läge på underläppen för att få olika ljud. När du spelar, kom ihåg att luftströmmen ska vara jämn och stark, även om du spelar svagt. Och kom ihåg att du måste röra fingrarna snabbt då du byter ton, även om det är en långsam låt. Men såna saker kanske är för basic för dig.

För ett sjysst sound är det långa toner och lyssning som gäller. Men munstycket spelar jävligt stor roll också. Det finns en hel uppsjö av olika sorter och varianter, en del för klassisk musik, en del allround och en del med sound mer för jazz och blues.
Citera
2009-02-06, 18:58
Medlem
Nussans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddbåt
Sedan ska du absolut inte vika läppen över tänderna. Det gör man när man spelar klarinett, inte sax Det ska vara nästan som en putande känsla fast med tänderna som ett stöd. Du ska aldrig bita i underläppen (big nono).

Jo, läppen över tänderna är det som gäller, generellt. Att Coltrane inte gjorde det är en annan sak, men han var ett undantag.
Citera
2009-02-06, 19:01
Medlem
Roddbåts avatar
Det absolut bästa du kan göra är att hitta en sax(jazz) lärare som kan ge dig en introduktion. Det är en bra investering.

Snubben i filmklippet har nice sound. Långa toner är hemligheten. Ett tips är att stå mot en vägg ibland för då hör du nyanser bättre. Man hittar snabbt sin favoritvägg

När du spelar så slå ann med tungspetsen. Tänk Da Da Da utan att stoppa luften. Den ska flöda från magen. Sax är väldigt likt sång tycker jag.
Citera
2009-02-06, 19:05
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nussan
Du kommer att märka när du spelar att du blir jäkligt trött i musklerna runt munnen efter en stund. När du blir trött, sluter inte läpparna tätt runt munstycket och det pyser ut luft. Det är inte bra!

För att få ett sjysst ljud måste man ha en bra muskulatur kring munnen. Det tar kanske en vecka, om du övar en timme om dagen, innan du börjar märka av ändring. Då kan du börja öva på att ändra läge på underläppen för att få olika ljud. När du spelar, kom ihåg att luftströmmen ska vara jämn och stark, även om du spelar svagt. Och kom ihåg att du måste röra fingrarna snabbt då du byter ton, även om det är en långsam låt. Men såna saker kanske är för basic för dig.

För ett sjysst sound är det långa toner och lyssning som gäller. Men munstycket spelar jävligt stor roll också. Det finns en hel uppsjö av olika sorter och varianter, en del för klassisk musik, en del allround och en del med sound mer för jazz och blues.
OKej, tackar för det! Hastigheten på fingrarna är nog inga problem. Spelar gitarr och piano också så jag har lite förtur därifrån. Det gäller bara att hitta rätt! Tänke kolla på nätet imån efter vilka toner som är var.
Citera
2009-02-06, 19:08
Medlem
Roddbåts avatar
Citat:
Jo, läppen över tänderna är det som gäller, generellt. Att Coltrane inte gjorde det är en annan sak, men han var ett undantag.

Man ska förstås inte överdriva putningen men man ska inte ha läppen vikt över tänderna eftersom du dödar bladets vibrationer. Ambisen ska vara avslappnad men bestämd och fixerad. Det är tungposition o luftflöde som styr allt.
Citera
2009-02-06, 19:08
Medlem
Nussans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreemo
Jag gillar hur du funderat över om saxofonspelare är ett eller två ord och sedan dratt till med ett bindestreck . Spelade i mellanstadiet, slutade för jag inte orkade öva

Saxofonist
Citera
2009-02-06, 19:10
Medlem
Nussans avatar
Citat:
Man ska förstås inte överdriva putningen men man ska inte ha läppen vikt över tänderna eftersom du dödar bladets vibrationer. Ambisen ska vara avslappnad men bestämd och fixerad. Det är tungposition o luftflöde som styr allt.

Självklart inte hela, jag var otydlig där. Men en liten bit i alla fall. Svårt med ett sjysst vibrato med tänderna direkt mot röret.
Citera
2009-02-06, 19:12
Medlem
Roddbåts avatar
Citat:
Självklart inte hela, jag var otydlig där. Men en liten bit i alla fall. Svårt med ett sjysst vibrato med tänderna direkt mot röret.

vava har du inte hört talas om det tjeckiska tandvibratot?
Citera
2009-02-06, 19:14
Medlem
taszhs avatar
En sak till jag måste fråga: Jag har problem med övertoner (nu har jag bara spelat i 10 minuter, men ändå) När jag spelar lägre toner så är det väldigt svårt för mig att bestämma om det ska bli en överton eller inte... vad gör jag för fel?

OCH
Vilket blad bör jag använda (träbiten kallas väl för blad?) Jag lyckades prata mig till 3 stycken; ett 1,5 ett 2 och ett 2,5 - vilket är det "lättaste" att spela med i början, och vad blir det för skillnad med de olika bladen?
Citera
2009-02-06, 19:14
Medlem
Nussans avatar
Citat:
vava har du inte hört talas om det tjeckiska tandvibratot?

HAHA! Det är väldigt få som lyckas med ett sånt, kan jag tänka mig.
Citera
2009-02-06, 19:17
Medlem
Nussans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Vilket blad bör jag använda (träbiten kallas väl för blad?) Jag lyckades prata mig till 3 stycken; ett 1,5 ett 2 och ett 2,5 - vilket är det "lättaste" att spela med i början, och vad blir det för skillnad med de olika bladen?

Vi börjar med detta. Det heter rör. Ju lägre siffra, desto "lättare" är det att spela på röret, det är mindre motstånd. Men det kan vara stora skillnader på rörmärken, och även skillnader på rör av samma märke och styrka. Jag tror att en tvåa blir ganska bra att börja med. Det blir oftast ett fetare, bättre sound om du spelar på lite högre styrka, men det är individuellt. Köp en ask med tvåor. Det är ganska stor variation på rören i asken, men de håller inte så länge om man spelar mycket, det är en förbrukningsvara.
Citera
2009-02-06, 19:18
Medlem
Roddbåts avatar
Antagligen så har du för tight ambis (läppmusklerna). Det är vanligt i början och det släpper när du får lite muskler där (långa toner). Grejjen med sax är också att varje register måste tämjas på sitt egna lilla sätt i början.

Angående bladet: 2 är bra. Vad fick du för munstycke till?

Citat:
Ursprungligen postat av taszh
En sak till jag måste fråga: Jag har problem med övertoner (nu har jag bara spelat i 10 minuter, men ändå) När jag spelar lägre toner så är det väldigt svårt för mig att bestämma om det ska bli en överton eller inte... vad gör jag för fel?

OCH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in