2005-12-01, 09:38
Medlem
Zunars avatar
Eftersom saxofon är universums ballaste instrument så har jag nu bestämt mig för att införskaffa ett exemplar. Någon som vet i vilken prisklass en begagnad sådan ligger i? Antar att en ny kostar hur mycket som helst..

Hade först tänkt ha den på min framtagna tegelvägg här hemma, men nu när jag har tänkt på saken så ska jag nog lära mig spela också!
Citera
2005-12-01, 10:07
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Eftersom saxofon är universums ballaste instrument så har jag nu bestämt mig för att införskaffa ett exemplar. Någon som vet i vilken prisklass en begagnad sådan ligger i? Antar att en ny kostar hur mycket som helst..

Hade först tänkt ha den på min framtagna tegelvägg här hemma, men nu när jag har tänkt på saken så ska jag nog lära mig spela också!
Vilken typ av saxofon letar du efter?
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:J...nSaxFamily.jpg
Citera
2005-12-01, 15:36
Medlem
Zunars avatar
Hm, det är inte så noga faktiskt. Eftersom det blir min första sax så är jag inte kräsen. Såg någon på blocket som var från 70-talet och kostade ca 7000:-, och det verkar helt ok tycker jag.
Citera
2005-12-01, 15:46
Medlem
Köp en altsax, det är nog lättast att lära sig spela på, då den är den minsta av de krokiga saxofonerna i familjen.

7000 är rätt så mycket för en begagnad sax, tror jag, vill minnas att min kostade 3500 (vilket visserligen var för ca 10 år sedan) och är fullt funktionsduglig än i dag.

Håll koll på annonssidorna i lokaltidningar istället för på blocket. Det är vanligt att ungar som tröttnat på musikskolan kränger sina instrument där.
Citera
2009-02-06, 18:11
Medlem
taszhs avatar
Saxofon-spelare: FÖRENA ER!

Nu vet jag inte om det finns en enda sax spelare här iof, men jag chansar på att nån eller annan spelar!

Tänkte att man här kan fråga varandra saker kring saxofon, kanske några vänliga människor vill svara på frågorna om man har tur, och man kan ge varandra länktips.

Jag hyrde iaf precis en saxofon (alto) och tänkte lära mig lite smått.
Så nu satt jag när jag kom hem och prövade mig fram lite. Blåste lite här och där och tryckte lite här och där för att se vad som händer, pröva sig fram ni vet.

Först och främst så vet jag inte HUR jag ska blåsa.
Ska tänderna ligga på, både över och under, eller ska läpparna ligga mot? Hur mycket av munstycket ska man ha i munnen? Blåser man bara rakt ner i röret, pang på, eller ska man göra nått med tungan eller nått?

Nu blåser jag lite som jag tror att man ska, och det låter okej, ibland. Kan spela lilla katt iaf

Sen så undrar jag ifall nån har någon bra saxofon sida med en massa nybörjartips eller liknande?
Citera
2009-02-06, 18:18
Medlem
Oj, jag har inte spelat sax sen jag var 12 eller något sånt, alltså ungefär 12 år sedan. Men jag har varit sugen till och från att testa det igen, roligt instrument!

http://www.8notes.com/saxophone/
Kanske kan vara nåt?
Citera
2009-02-06, 18:21
Medlem
Nussans avatar
Såklart vi finns.

På ovansidan av munstycket sätter du framtänderna direkt mot munstycket, förhoppningsvis finns där en liten gummipatch som gör att det blir mjukt. På undersidan, mot röret, viker du läppen över tänderna så att de inte är direkt mot träbiten. Sen sluter du tätt runt munstycket med läpparna runt om.

Får du ljud i den när du gör så? I så fall kan du förmodligen känna ganska snabbt hur mycket av munstycket du bör ha i munnen. En centimeter kan väl vara lagom, eventuellt lite mer. Det är lättare att få ljud i den om du har mer munstycke i munnen, men ju mer du har, desto sämre låter det. Å andra sidan låter det skit och är svårspelat om du har för lite också.

Till att börja med behöver du inte använda tungan. Lär dig att få ett sjysst ljud först, och lär dig en enkel låt. När du sedan kan det, använder du tungspetsen till att skilja tonerna åt, i stället för att göra det med luft och andning. Blås en jämn luftström, håll samma ton, och öva på att med tungan dela av tonen.

Kul!
Citera
2009-02-06, 18:45
Medlem
Dreemos avatar
Jag gillar hur du funderat över om saxofonspelare är ett eller två ord och sedan dratt till med ett bindestreck . Spelade i mellanstadiet, slutade för jag inte orkade öva
Citera
2009-02-06, 18:46
Medlem
Roddbåts avatar
Jag spelar tenorsax. Gör såhär;
Sätt fast bladet i munstycket, sedan tar du en pappersbit och för in mellan. Där bladet möter munstycket, där ska du ha underläppen. Hajjar du?

Sedan ska du absolut inte vika läppen över tänderna. Det gör man när man spelar klarinett, inte sax Det ska vara nästan som en putande känsla fast med tänderna som ett stöd. Du ska aldrig bita i underläppen (big nono).

såhär ska det se ut: http://i55.photobucket.com/albums/g1...s/coltrane.jpg

http://i12.tinypic.com/6sg2tmg.jpg

Sedan så är det viktigt att blåsa från magen och öva upp ett magstöd. När du blåser ska det vara samma känsla som när du blåser imma på ett fönster. Halsen ska vara vidgad som när du gäspar (tänk OHHH). Detta tar tid att lära sig och vad du ska göra är att stå och blåsa långa toner. Dvs blås tex ett G till du inte orkar mer. Gör det varje dag för att bygga upp musklerna i läpparna. Det kommer låta skit i början men ha diciplin o gör långa toner varje dag. Att spela sax ska vara avslappnat och man ska inte behöva bita eller pressa ut toner.

Jag skulle kunan skriva en hel novell om detta
Citera
2009-02-06, 18:47
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nussan
Såklart vi finns.

På ovansidan av munstycket sätter du framtänderna direkt mot munstycket, förhoppningsvis finns där en liten gummipatch som gör att det blir mjukt. På undersidan, mot röret, viker du läppen över tänderna så att de inte är direkt mot träbiten. Sen sluter du tätt runt munstycket med läpparna runt om.

Får du ljud i den när du gör så? I så fall kan du förmodligen känna ganska snabbt hur mycket av munstycket du bör ha i munnen. En centimeter kan väl vara lagom, eventuellt lite mer. Det är lättare att få ljud i den om du har mer munstycke i munnen, men ju mer du har, desto sämre låter det. Å andra sidan låter det skit och är svårspelat om du har för lite också.

Till att börja med behöver du inte använda tungan. Lär dig att få ett sjysst ljud först, och lär dig en enkel låt. När du sedan kan det, använder du tungspetsen till att skilja tonerna åt, i stället för att göra det med luft och andning. Blås en jämn luftström, håll samma ton, och öva på att med tungan dela av tonen.

Kul!
Oj, 2 svar redan!
Okej, det var ungefär jag gjorde. Jag märkte nu precis att ju hårdare jag trycker med munnen mot munstycket, desto mer dämpat och skönare ljud blir det.

Har tagit ut Star Wars temat nu, den klassiska: du döööö du dö nö duuuu döööööö du du död duuuu döööööö dö nö nö dö, ni vet
Men det låter väldigt bräkigt, eller kanske inte bräkigt, men inte... Jazzigt? svårt att förklara.

Är det bara teknik för att få ett skönt ljud? http://www.youtube.com/watch?v=qFdPR...eature=related ungefär ett sånt ljud vill jag ha.

Vet att det är en fantastiskt dum fråga men: hur gör jag för att låta så? hehe måste ju fråga...
Citera
2009-02-06, 18:49
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreemo
Jag gillar hur du funderat över om saxofonspelare är ett eller två ord och sedan dratt till med ett bindestreck . Spelade i mellanstadiet, slutade för jag inte orkade öva
Hehe, nej jag bara fuskade lite, så att sökfunktionen skulle hitta min tråd lättare Den är väldigt dum med sammansatta ord har jag märkt!
Förövrigt så är jag väldigt dålig på särskrivning... Lyckas alltid göra fel, men den här gången var det medvetet

Ta upp sax spelandet igen!!! ett sånt härligt ljud, så otroligt sensuellt!

Citat:
Ursprungligen postat av Roddbåt
Jag spelar tenorsax. Gör såhär;
Sätt fast bladet i munstycket, sedan tar du en pappersbit och för in mellan. Där bladet möter munstycket, där ska du ha underläppen. Hajjar du?

Sedan ska du absolut inte vika läppen över tänderna. Det gör man när man spelar klarinett, inte sax Det ska vara nästan som en putande känsla fast med tänderna som ett stöd. Du ska aldrig bita i underläppen (big nono).

såhär ska det se ut: http://i55.photobucket.com/albums/g1...s/coltrane.jpg

http://i12.tinypic.com/6sg2tmg.jpght...om/6sg2tmg.jpg

Sedan så är det viktigt att blåsa från magen och öva upp ett magstöd. När du blåser ska det vara samma känsla som när du blåser imma på ett fönster. Halsen ska vara vidgad som när du gäspar (tänk OHHH). Detta tar tid att lära sig och vad du ska göra är att stå och blåsa långa toner. Dvs blås tex ett G till du inte orkar mer. Gör det varje dag för att bygga upp musklerna i läpparna. Det kommer låta skit i början men ha diciplin o gör långa toner varje dag. Att spela sax ska vara avslappnat och man ska inte behöva bita eller pressa ut toner.

Jag skulle kunan skriva en hel novell om detta
Ahap, då ska jag genast ta bort läppen underifrån! (fast det killar nått jävligt i tänderna)

Jag tror, antar, att jag har ett bra magstöd eftersom att jag sjunger, och halt en bra andningsteknik och lätt sjunger ganska långa satser.
Men läppmuskler och läpptekniker blir något helt nytt för mig (antar jag)

Du får jätte gärna skriva en hel bok och ge mig om sånt här

En sak till jag måste fråga: Jag har problem med övertoner (nu har jag bara spelat i 10 minuter, men ändå) När jag spelar lägre toner så är det väldigt svårt för mig att bestämma om det ska bli en överton eller inte... vad gör jag för fel?
Senast redigerad av taszh 2009-02-06 kl. 19:01.
Citera
2009-02-06, 18:50
Medlem
Roddbåts avatar
Kolla den här sidan. Här hittar du ALLT om sax.

http://forum.saxontheweb.net/
De har en bra nybörjaravdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in