2009-02-06, 19:20
Medlem
Nussans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
En sak till jag måste fråga: Jag har problem med övertoner (nu har jag bara spelat i 10 minuter, men ändå) När jag spelar lägre toner så är det väldigt svårt för mig att bestämma om det ska bli en överton eller inte... vad gör jag för fel?

Hmm, att tonen blir en oktav högre än du tänkt? Kommer du åt oktavklaffen, vid vänster tumme kanske? Intryckt oktavklaff = en oktav högre från låga D till C# i mellanregistret.
Citera
2009-02-06, 19:25
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nussan
Hmm, att tonen blir en oktav högre än du tänkt? Kommer du åt oktavklaffen, vid vänster tumme kanske? Intryckt oktavklaff = en oktav högre från låga D till C# i mellanregistret.
Nix, ingen ocktavklaff. Det blir helt enkelt övertoner, det kan vara 1 oktav uppåt, men man kan även få andra. Jag har ingen riktig kontroll över det.
Nån som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av Roddbåt
Antagligen så har du för tight ambis (läppmusklerna). Det är vanligt i början och det släpper när du får lite muskler där (långa toner). Grejjen med sax är också att varje register måste tämjas på sitt egna lilla sätt i början.

Angående bladet: 2 är bra. Vad fick du för munstycke till?
Jag fick som sagt en 1.5 en 2 och en 2.5
Jag stoppade i 1.5 nu eftersom att de sa att det är "nybörjarröret" som de brukar skicka med.
Senast redigerad av taszh 2009-02-06 kl. 19:28.
Citera
2009-02-06, 19:31
Medlem
Nussans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Nix, ingen ocktavklaff. Det blir helt enkelt övertoner, det kan vara 1 oktav uppåt, men man kan även få andra. Jag har ingen riktig kontroll över det.
Nån som vet?

Då är det bara övning som gäller. En bra luftström och fokus på hur det "ska" låta. Försök ha ganska... öppen hals, kläm inte åt. Ungefär som när man har något jävligt hett i käften och försöker blåsa ut luft.
Citera
2009-02-06, 19:33
Medlem
Roddbåts avatar
En lärare vore grejjen. Bor du i en storstad?
Citera
2009-02-06, 19:41
Medlem
taszhs avatar
Citat:

Då är det bara övning som gäller. En bra luftström och fokus på hur det "ska" låta. Försök ha ganska... öppen hals, kläm inte åt. Ungefär som när man har något jävligt hett i käften och försöker blåsa ut luft.
OKej, blir till att träna träna.
Citat:
Ursprungligen postat av Roddbåt
En lärare vore grejjen. Bor du i en storstad?
Japp, så det är inga problem att skaffa. Ska kolla med en polare som har spelat i 5 år (säger han ) först. Och jag ska gå över till min granne som har spelat väldigt läge och som är mycket duktig! Jag lärde hans son att spela lite bass, så kanske han vill hjälpa mig med detta? Kan hoppas

Någon som har en bild över hur de olika tonerna ska tas? Alltså typ: så här ser ett A ut, så här ser ett G ut, så här ser ett Bb ut, ni fattar. Finns det på nätet?
Citera
2009-02-06, 19:44
Medlem
Nussans avatar
http://www.wfg.woodwind.org/sax/
Citera
2009-02-06, 20:28
Medlem
taszhs avatar
Citat:
http://www.wfg.woodwind.org/sax/
Tackar för det!

Är det helt oacceptabelt att låta saxofonen ligga över natten, eller längre? Måste (bör) man plocka isär den och rensa den mellan varje gång?
Jag är inte en sån som sitter och övar skalor i 4 timmar, eller 1 timme för den delen. Jag spelar när jag vill få ur mig nåt. Så då blir det så att man bara spelar 2n minuter här och 20 minuter där, 2 timmar där och 7 timmar där. Jobbigt att plocka isär den och göra rent mellan varje...
Vad tycker ni?
Citera
2009-02-06, 20:35
Medlem
Nussans avatar
Nej, du måste inte plocka isär den efter varje gång. Men den mår bra om du gör det ibland Du märker väl om den börjar lukta! Munstycket kan du ju i alla fall göra rent.
Citera
2009-02-06, 20:51
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Nej, du måste inte plocka isär den efter varje gång. Men den mår bra om du gör det ibland Du märker väl om den börjar lukta! Munstycket kan du ju i alla fall göra rent.
Haha, såg precis vad din avatar föreställde. Mycket fin!!!
Så det är bara för lukten egentligen? det är inte så att saliv kan "skada" instrumentet på nått sätt, alltså sätta sig nånstans och torka eller nått annat äckligt?
Citera
2009-02-06, 21:07
Medlem
Nussans avatar

I så fall börjar det lukta. Det kan det iofs göra ganska snabbt om man spelar ofta. Men det är också det värsta som kan hända, och då är det dags för ordentlig rengöring!
Citera
2009-02-06, 22:59
Bannlyst
http://www.youtube.com/watch?v=ko00s56CiIQ

Citera
2009-02-12, 15:45
Medlem
taszhs avatar
Ha, blev inte mycket av denna tråd...

Tänkte fråga ifall nån har några bra tips på sånger som är roliga och bra att lära sig i början?

Och så måste jag fråga varför alto saxofonen är annorlunda stämd? Tonen A3 är ju alltid A3 vilket instrument du än spelar på? så vad är grejen med det?
http://www3.sympatico.ca/myclam/saxfingering.jpg Vill jag se hur man tar ett A så måste jag kolla på C, irriterande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in