När de slutna forumgrupperna Discord och Facebook etc blir tillräckligt stora blir de en influensfaktor på aktiens prissättning.
Låt oss räkna på 2 aktier.
SynActs
12 776 aktieägare hos AVA delat med 28 370 503 ger ett snitt på 2220 aktier per ägare.
AegirBio
20 142 aktieägare hos AVA delat med 17 324 062 ger ett snitt på 860 aktier per ägare.
Naturligtvis har den här bristfälliga sammanställningen grova fel då det finns fler mäklare.
Men kan kan utan vidare resonera vidare genom att dela snittägandet med hur många % av ägarna som registrerat sig i en sluten grupp. Då jag vet siffervärdena endast från en sluten grupp avstår jag från vidare spekulationer.
Men slutsatsen jag drar är att med så många aktieägare med ett så lågt snittägande gör det enkelt att argumentera bort viktig information som borde påverka aktiepriset (marknadsvärdet) negativt.
Troligen är de med minst antal aktier mest högljudda samtidigt som de har den kortaste investeringshorisonten
SynAct har inte presenterat data eller framtidsplaner sedan länge, sannolikt kommer första studieresultat om ett antal år.
AegirBio NE-kurs indikerar en halvering av aktiepriset (börsvärdet) och bolagets försäljning? Samt produktutveckling?
Ovanstående bolag är inte ensamma om hur slutna grupper kan skydda/ påverka marknadsvärdet.
Så kanske det vore “ärligare” att lägga resonemanget under rubriken;
(FB) Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt