• 1
  • 2
2016-07-06, 15:29
Medlem
Sephir0ths avatar
Hej!

Jag är sugen att införskaffa en vinylspelare för max runt 3000 - 4000 och skulle behöva lite köpråd med spelare och pickuper.

Hit me with your best shot.
Citera
2016-07-06, 16:00
Medlem
Slints avatar
Det finns ju lite olika beroende på preferenser så klart. Du kan ju kika lite på Rega och Project om du vill ha en bra enkel spelare. De brukar vara med remdrift. Vill du ha en med direktdrift har du ju klassikern Technics SL 1200 som är en robust pjäs. Dock skulle jag rekommendera att du i så fall byter tonarmen till en bättre, det finns uppgraderingskit som Origin Live till exempel. Dock hamnar det över din budget. Som pickup skulle jag rekommendera en i prisklassen runt 2000:-, någon lämplig Ortofon kanske. Typ 2M Red.
Citera
2016-07-06, 16:03
Medlem
Dual CS-415 med en Audio Technica AT-95E pickup/nål. Mycket ljud för pengarna. Kan du hitta en renoverad eller i bra skick Dual 503 är det ännu bättre.
Citera
2016-07-06, 16:28
Medlem
Sephir0ths avatar
Tack för svar. Har kommit över en Hitachi HT-350 från sjuttiotalet. Hur står den sig mot en spelare från Rega eller Project i prisklassen runt 2k - 3k? Motorn krånglar en del och den startar bara ibland.

Denna hade fått bra recensioner. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022795

Är den ett bra köp? Bör man byta pickup?
Senast redigerad av Sephir0th 2016-07-06 kl. 16:30.
Citera
2016-07-06, 20:31
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Dual CS-415 med en Audio Technica AT-95E pickup/nål. Mycket ljud för pengarna. Kan du hitta en renoverad eller i bra skick Dual 503 är det ännu bättre.

Hur skulle du säga att spelarna du nämner presterar mot nya Rega RP1 eller Projects billiga spelare för runt 2k - 3k? Dual verkar vara riktigt fina spelare.
Citera
2016-07-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sephir0th
Hur skulle du säga att spelarna du nämner presterar mot nya Rega RP1 eller Projects billiga spelare för runt 2k - 3k? Dual verkar vara riktigt fina spelare.

Dual är klassiker. Gamla Dual 505:an spelade skiten av Thoren spelare för 5-10 gånger pengarna. Fast idag kostar den dubbelt så mycket som när jag höll på med HiFi.

Men jag läste in mig lite på Pro-ject. Tjeckiskt bygge beställt av en tysk. Och distributören Ljudtema kränger inget skit. Känner dem väl.

Pro-ject Essential II är säkert en mycket bra skivspelare. Och de skickar med en helt okej Ortofon pickup. Sen köper du bra kablar. Kimber Kable. Bättre kablar kommer aldrig finnas. (flätade) Och jag kan lova dig att jag lyssnat på många kablar.
Citera
2016-07-06, 20:48
Medlem
seriously?s avatar
Citat:
Tack för svar. Har kommit över en Hitachi HT-350 från sjuttiotalet. Hur står den sig mot en spelare från Rega eller Project i prisklassen runt 2k - 3k? Motorn krånglar en del och den startar bara ibland.

Denna hade fått bra recensioner. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022795

Är den ett bra köp? Bör man byta pickup?

Jag hade personligen inte valt Hitachin eftersom den är direktdriven.
Det inte hänt mycket på skivspelarfronten sedan 70-talet, så jag hade nog letat efter en begagnad av något bättre märke i den prisklassen.

Räkna med att du mest troligt måste byta rem, olja upp den och byta pickup när du köper begagnad.

Thorens, Technics, Dual och Rega (äldre planar) för att nämna några märken.
Citera
2016-07-06, 20:53
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Dual är klassiker. Gamla Dual 505:an spelade skiten av Thoren spelare för 5-10 gånger pengarna. Fast idag kostar den dubbelt så mycket som när jag höll på med HiFi.

Men jag läste in mig lite på Pro-ject. Tjeckiskt bygge beställt av en tysk. Och distributören Ljudtema kränger inget skit. Känner dem väl.

Pro-ject Essential II är säkert en mycket bra skivspelare. Och de skickar med en helt okej Ortofon pickup. Sen köper du bra kablar. Kimber Kable. Bättre kablar kommer aldrig finnas. (flätade) Och jag kan lova dig att jag lyssnat på många kablar.

Tror jag skall ta mig in och lyssna på på Pro-ject Essential II någon dag. Duger pickupen som följer med tycker du? Skall spana in kablarna, har inga bra RCA-kablar så det kan ju vara på sin plats att införskaffa.
Citera
2016-07-06, 21:00
Medlem
Citat:
Tror jag skall ta mig in och lyssna på på Pro-ject Essential II någon dag. Duger pickupen som följer med tycker du? Skall spana in kablarna, har inga bra RCA-kablar så det kan ju vara på sin plats att införskaffa.

De har både signalkablar och högtalarkablar som är outstanding bra.

Pickupen är helt okej. Jag har dåligt koll på pickuper nu för tiden. Och smaken är lite som baken. Ring och prata med Ljudtema och hör vad de säger. De är seriösa och lurar inte på dig skit. Säger de den är okej så behåll den.

Det som är viktigt är att ställa in armen och pickupen bra. Du kan få en bra pickup låta skit och en mindre bra låta bättre med rätt inställningar.

Det första man skall göra är att se till att skivspelaren står RÄTT. Ett litet vattenpass är bra att ha. Sen justera arm och pickup. Aldrig börja skruva på arm och pickup innan skivspelaren står rätt.

Hittade en liten vägledning som verkar vettig.

https://www.svalander.se/tips_fakta/...g_skivspelare/
Citera
2016-07-08, 02:00
Medlem
jag skulle definitivt köpa en begagnad, i din budget skulle du kunna få tag på en denon DP-47F som anses vara en bra skivspelare.
Citera
2016-07-15, 10:39
Medlem
Pickupen på Projekt är en Ortofon OM , det är nog en 10a som sitter på. Har för mig att det är en finline slipning på den. Det fina är att du kan byta nål väldigt enkelt och få en helt annan karaktär på spelaren. Har själv en OM 30. Fick betydligt bättre bas en den 10 som satt på.
Som många skriver så är Dual 505 (valfri serie) en super spelare för sitt pris. Den kostade 1000:- när den släpptes. Ungefär samma peng idag. Bara byta rem och kanske lägga pengar på en ny pickup/nål , så låter du nån som kan ställa in pickupen , viktigare en man tror.
Rock On!!

//H
Citera
2016-07-15, 10:41
Medlem
HItta denna...Kanonspelare. Tror den gick på 5-6000:- när den kom på 90-talet.

http://www.blocket.se/malmo/Skivspel....htm?ca=12&w=3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in