2016-07-12, 20:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Håller med. En av de märkligare är att de anhöriga säger att Runes stora intresse var att resa, de trodde att han var ute och reste när han inte hördes av på ett år. Har man sett M.P.s foto på Rune och läst att han gick omkring i stor hatt och stora stövlar när han syntes till i Svenljunga, så undrar man ju hur det såg ut när han reste? Och han var tillbakadragen och enstörig. Vart reste han tro, Mallis ?

Det där med resor kanske vi bör ta med en nypa salt, för hur kunde de anhöriga veta att offrets stora intresse var att resa när de inte hade någon kontakt med honom?

I och för sig så kan resandet ha varit ett av offrets stora intresse tidigare i livet, men vad offret hade för intressen de sista åren han levde bör knappast de anhöriga känna till, det är motsägelsefullt.
Citera
2016-07-12, 20:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Håller med. En av de märkligare är att de anhöriga säger att Runes stora intresse var att resa, de trodde att han var ute och reste när han inte hördes av på ett år. Har man sett M.P.s foto på Rune och läst att han gick omkring i stor hatt och stora stövlar när han syntes till i Svenljunga, så undrar man ju hur det såg ut när han reste? Och han var tillbakadragen och enstörig. Vart reste han tro, Mallis ?

Thailand är ju ett resmål som dyker upp i skallen.... Släkt i Australien också... Men han kanske gjorde som en pensionerad bekant till mig som tröttnade på svensk vinter: hyrde en billig stuga på ödslig landsbygd i södra Frankrike och bilade ner och var borta fyra månader. Rune verkar ju kunna ha haft en del pengar, det ger också handlingsfrihet.
Citera
2016-07-12, 21:23
Moderator
OYs avatar
Hur många arvsberättigade finns det i det här fallet, någon som inte ville vänta på att R dog en naturlig död efter det att frun gick bort?

Jag förstår fortfarande inte varför det beslutades om att sälja fastigheten, vem begärde det? Det kan dock handla om särkullbarn på något sätt, någon som vill och har rätt att få ut sin del och därmed också rätt att begära försäljning av egendom.
Citera
2016-07-12, 21:32
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur många arvsberättigade finns det i det här fallet, någon som inte ville vänta på att R dog en naturlig död efter det att frun gick bort?

Jag förstår fortfarande inte varför det beslutades om att sälja fastigheten, vem begärde det? Det kan dock handla om särkullbarn på något sätt, någon som vill och har rätt att få ut sin del och därmed också rätt att begära försäljning av egendom.
Tycker också det går för snabbt att börja agera så självsvåldigt med någons egendom, som bara varit borta två år, om inte det är så att husen står och genererar skulder som man förväntar sig att han inte kan betala. Då har godeman skyldighet att stoppa kostnaderna.
Men det här är nog en lagteknisk fråga, det har skett liknande. Till exempel i fallet "Holger" i Strömstad. Han var anmäld försvunnen en tid och sen började de sälja huset, bilen och båten, som inte var belastat med lån. Då visste ingen, utom GM, att Holger styckats och sänkts i havet.
Citera
2016-07-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Fanns ju inga tecken på att han skulle vara vid liv.
Och fastigheterna stod ju och förföll. I annonsen står ju t ex att huset stått ouppvärmt i 2 år.
Risk för frostskador etc.

Så det var väl kanske just försäljning som var syftet med att den gode mannen utsågs:

"God man utses även i ärenden avseende förvaltning eller försäljning av samägt gods (även fastigheter) enligt lagen (1904:48 s. 1) om samägt gods (samäganderättslagen)."

Jag är ingen lagvrängare. Tycker bara det känns logiskt.
Men det är inte omöjligt att det ligger en hund begraven nånstans.
Citera
2016-07-12, 22:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fanns ju inga tecken på att han skulle vara vid liv.
Och fastigheterna stod ju och förföll. I annonsen står ju t ex att huset stått ouppvärmt i 2 år.
Risk för frostskador etc.

Så det var väl kanske just försäljning som var syftet med att den gode mannen utsågs:

"God man utses även i ärenden avseende förvaltning eller försäljning av samägt gods (även fastigheter) enligt lagen (1904:48 s. 1) om samägt gods (samäganderättslagen)."

Jag är ingen lagvrängare. Tycker bara det känns logiskt.
Men det är inte omöjligt att det ligger en hund begraven nånstans.

Det är en rättighet att låta sitt torp i skogen förfalla, på vilken grund tvångsförvaltas fastigheten, det skulle jag vilja veta. Offret har kanske rest och tänkt sig att rusta upp fastigheten vid hemkomst, han skulle antagligen bli snopen när han till sin förvåning får reda på att han inte längre äger fastigheten, så kan det väl inte gå till?

De anhöriga/släktingar umgicks inte med mannen, varför då bry sig om offrets egendomar, han var inte dödförklarad.

Jag tror faktiskt att det kan vara så att saken handlar om dödsbodelägare( dödsboet efter offrets framlidne hustru) som genom det har äganderätt i offrets egendom på något vis, bör i så fall handla om särkullbarn eller deras barn. Det är den enda möjligheten som jag ser som kan förklara förvaltning och försäljning genom god man.
Citera
2016-07-12, 22:42
Medlem
Venators avatar
Bra tänkt lring särkullsbarn. Kan det finnas skulder som gör att utmätning hotar, och de anhöriga vill ha en kontrollerad försäljning för att få ut maximalt? Kan det vara skäl att utse god man? Det hade ju varit spännande att veta hur ägarbilden ser ut i fastighetsregistret.
Citera
2016-07-12, 22:47
Medlem
Venators avatar
För övrigt kollade jag hemnet och huset i Mölndal är inte ute till försäljning där, men det står ju inte heller tomt.
Citera
2016-07-12, 22:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Bra tänkt lring särkullsbarn. Kan det finnas skulder som gör att utmätning hotar, och de anhöriga vill ha en kontrollerad försäljning för att få ut maximalt? Kan det vara skäl att utse god man? Det hade ju varit spännande att veta hur ägarbilden ser ut i fastighetsregistret.

Jag kan såklart ha fel, men min spontana känsla är att husförsäljningen handlar om klåfingriga arvingar som inte vill vänta på sina arvslotter, behöver naturligtvis inte ha med mordet att göra, med största sannolikhet så har det inte det, dock så kan det förklara den gode mannen, och han behöver inte vara ett mysterium även om jag är intresserad av den tidigare psykiskt sjuka person som i tråden uppgavs vara skriven på samma adress.
Citera
2016-07-12, 23:22
Medlem
Svennis7254s avatar
Det fanns ju en dom från 2013, angående sophämtning och detta var ju adresserat till en adress i Sexdrega och det var daterat januari 2014. Om nu denna pricken i Sexdrega skulle vara god man, så var han ju detta redan 2014 när domen om sophämtning kom, i så fall så har han haft God Man redan då

Kan det vara så att denne herre i Sexdrega kanske till och med är släkt till honom, kan han vara systerson eller liknande
Senast redigerad av Svennis7254 2016-07-12 kl. 23:25.
Citera
2016-07-13, 01:12
Moderator
OYs avatar
Mördaren hade en relation till offret, kände till att han var en enstöring. Fanns ingen anledning att gömma kroppen väl om det var en random mördare, bättre att dra ifrån brottsplatsen så fort som möjligt. Tog sig tid att gömma kroppen ordentligt --> kände således till att mannen inte hade kontakt med andra människor, liten risk för upptäckt.

Liten risk för offret --> Stor risk för mördaren.

Stor risk för offret --> Liten risk för mördaren.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara hyfsat riskfyllt att som en gammal man, särskilt om han hade pengar, bo ensligt i skogen, ett lätt byte --> Liten risk för mördaren.

Tror jag!
Citera
2016-07-13, 07:46
Medlem
INVESTERs avatar
Fastigheterna låg ute till försäljning i samband med hans försvinnande, men blev ju aldrig några försäljningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in