Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-24, 09:17
  #373
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Angående kopplingen till Mjölby-fallet så är det precis som du säger, att MGM där var försvunnen just den 30:e april 2014 och var sedan på psyket. Troligtvis är datumen en tillfällighet och ingen koppling finns, men det är ju i teorin möjligt att EG (MGM i Mjölby) var den som dödade RLL och att RR sedan tillskansade sig pengarna.

RR verka ha gjort detta.
Men uppgift i Mantorp/Mjölby tråden gör en lite nyfiken
EG ska ha hittats 2 maj i Göteborg o tagits in på psyket.
RR bor i Göteborg
Citera
2017-10-16, 21:18
  #374
Medlem
Om jag har förstått saken rätt ska domen ha överklagats till hovrätten.
Citera
2018-02-16, 21:53
  #375
Medlem
Venators avatar
Är det någon som hört något mer om överklagande till hovrätten? Jag kan inte tänka mig att inte åklagaren skulle överklagat detta? Men jag har inget sett i media.
Citera
2018-02-23, 11:46
  #376
Medlem
Mordmisstänkt frias igen – hårstrån från okänd person hittades vid offret
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...fret-1.5219165
Citera
2018-02-24, 05:18
  #377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronsala
Mordmisstänkt frias igen – hårstrån från okänd person hittades vid offret.
Citat:
Åklagaren menar att motivet till mordet är ekonomiskt. Det allra sista livstecknet från offret är ett kontantuttag på 200.000 kronor på en bank i Svenljunga 30 april 2014. Strax därefter började den åtalade mannen och hans fru att göra stora kontantköp.
...
För mig har det varit uppenbart att han blivit mördad eftersom kroppen hittades som den gjorde, men det tyckte inte tingsrätten och då fick man gå vidare och göra ytterligare undersökningar.
...
– Det fanns en skada i pacemakern som utgör ett starkt stöd för att han mördats.
...
Enligt hovrättsdomen kan det inte uteslutas att någon annan än den åtalade utövade det våld som ledde till 84-åringens död. Det går inte att bevisa att den åtalade varken ensam eller som medgärningsman varit inblandad.

Genom hemliga avlyssningar ska den friade mannen sagt att andra personer ströp 84-åringen. Det har även hittats hårstrån i cementen, som den mördade låg i, som varken tillhör den åtalade eller brottsoffret.
...
Hovrätten fastslår att även om mannen i 50-årsåldern frias från mord så har han vetat om 84-åringens död. Sambandet mellan att det togs ut 200.000 kronor från den mördade 84-åringens konto samtidigt som den åtalade och hans hustru ökade sina kontantinköp, gör att hovrätten dömer mannen för grov stöld.

Skadeståndet ändras därmed och mannen döms att betala 200.000 kronor i skadestånd till 84-åringens dödsbo samt ränta sedan 30 juni 2014.


Han döms också för grovt tillgrepp av fortskaffningsmedel då han använt 84-åringens bil vid tiden för mordet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...t-i-svenljunga

Bra iaf att brott inte lönade sig!
Synd om Rune givetvis, men han var ju tydligen inte direkt saknad av släkt & vänner...
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-02-24 kl. 05:24.
Citera
2018-03-14, 16:30
  #378
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...t-i-svenljunga

Bra iaf att brott inte lönade sig!
Synd om Rune givetvis, men han var ju tydligen inte direkt saknad av släkt & vänner...

Se där, detta hade jag faktiskt missat! Intressant dom. Det var väl inte oväntat att han skulle frias för mordet även utan det där hårstrået men det var ju utmärkt att man ändå knep till på pengarna i vad som även där är ett indiciemål. Sedan är ju inte Robban den som kan hosta fram 200.000 i första taget så vad dödsboet får ut är väl mer oklart... Men kronofogden får väl plocka det han kan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback