Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Fanns ju inga tecken på att han skulle vara vid liv.
Och fastigheterna stod ju och förföll. I annonsen står ju t ex att huset stått ouppvärmt i 2 år.
Risk för frostskador etc.
Så det var väl kanske just försäljning som var syftet med att den gode mannen utsågs:
"God man utses även i ärenden avseende förvaltning eller försäljning av samägt gods (även fastigheter) enligt lagen (1904:48 s. 1) om samägt gods (samäganderättslagen)."
Jag är ingen lagvrängare. Tycker bara det känns logiskt.
Men det är inte omöjligt att det ligger en hund begraven nånstans.
Det är en rättighet att låta sitt torp i skogen förfalla, på vilken grund tvångsförvaltas fastigheten, det skulle jag vilja veta. Offret har kanske rest och tänkt sig att rusta upp fastigheten vid hemkomst, han skulle antagligen bli snopen när han till sin förvåning får reda på att han inte längre äger fastigheten, så kan det väl inte gå till?
De anhöriga/släktingar umgicks inte med mannen, varför då bry sig om offrets egendomar, han var inte dödförklarad.
Jag tror faktiskt att det kan vara så att saken handlar om dödsbodelägare( dödsboet efter offrets framlidne hustru) som genom det har äganderätt i offrets egendom på något vis, bör i så fall handla om särkullbarn eller deras barn. Det är den enda möjligheten som jag ser som kan förklara förvaltning och försäljning genom god man.