Matsmart är ett skämt. Hur kan man tycka de är billiga? Bor ni på glesbygden med endast väldigt små svindyra livsbutiker?
Deras "Normalpris" som de jämför med är löjliga. Letar de upp den dyraste butiken i Sverige? MSRP som inga butiker är i närheten av? Det borde var ett medelvärde istället för något påhittat normalpris.
I vilket fall som helst ingen livsbutik i mitt område säljer för deras angivna normalpriser. Snarare är det lika billigt eller ett par kronor dyrare. Men skillnaden spelar ingen roll ändå pga deras frakt, inte ens om man köper tonvis. Det blir i princip alltid dyrare än en livsbutik.
T.ex.
http://www.matsmart.se/fettuccine-sojabonor-200g
Fettuccine Sojabönor 200g, 25 kr st (vid köp av 5)
Högsta priset i mitt område är Hemköp med 36 kr/st. Men där handlar jag bara annonsvaror, allt är dyrt hos Hemköp. Lägst priset är hos CityGross, 26 kr/st (inte ens en av deras större butiker). Om jag inte orkar gå till CG finns Bodystore som säljer för 2f52 (26 kr/st) fraktfritt. Sedan har jag Coop Forum, en stor Willys och ICA Supermarket att välja på också.
Det är en sak att köpa för att man tycker det är bra att mat inte slängs. Men att spara pengar gör man inte. I alla fall inget av vad det jag skulle köpa och jag har jämfört ganska många varor.