Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-07-05, 09:54
Medlem
Nihennas avatar
Ni vet kanske vilken typ av person jag talar om. 30-åringen som bara gillar skräpmat och tycker att all riktig mat är vidrig. 25-åringen som enbart kan äta saker som har massa socker i sig och är väldigt osäker inför salta, beska, syrliga eller helt enkelt bara smaker som inte smakar som cheeseburgaren på donken.

Jag har aldrig förstått mig på dessa personer, eller snarare hur det har blivit så.

Jag älskar mat, och visst har jag vissa saker jag inte klarar av som blomkål, men jag skulle säga att 99% av det jag har blivit bjuden på har slunkit ner med glädje. Och även de gånger jag egentligen inte gillat maten så äter jag den ändå utav ren respekt. Sen är jag visserligen uppvuxen med mat då föräldrarna ägde en av Göteborgs kända krogar, men det ska väl knappast vara ett krav för att "växa upp" smakmässigt?

Vad beror denna extrema kräsenhet på? Är det såpass enkelt att personen i fråga ofta har en uppväxt där föräldrarna enbart gav honom pasta med köttfärssås med på tok i för mycket ketchup i, och pizza varje helg?

Bryr mig inte jättemycket kanske, men visst var det trist en nyårsafton när jag bjöd hem en kompis. Jag hade gjort oxfilé med gåslever på och hasselbackspotatis, något som han aldrig smakat innan. Han vägrade ens att prova för att "det såg äckligt ut". Potatisen tyckte han såg skum ut också men den lyckades jag övertala om i alla fall. Personen i fråga var inte 5, utan 24 år gammal

Jag förväntar mig inte att folk ska älska saker som ostron och grejer, men det känns verkligen som att en hel del folk jag träffat ligger på ett barns nivå smakmässigt, speciellt när de inte ens VÅGAR prova för att det SER konstigt ut.
Citera
2016-07-05, 10:32
Medlem
pepsi haxs avatar
Vet faktist inte, när jag var yngre höll jag på att tyna bort och fick ligga med dropp då jag vägrade äta något annat än spaghetti.
Idag äter jag allt, precis allt, vill testa allt också, är ett riktigt mat freak.
Anledningen till att folk är kräsna är nog pga att folk är fega eller ogillar förändringar.
Har en polare som alltid har något att säga om maten jag bjuder på och alltid följer med "min mamma brukar göra så här" han är snart 30 och kräsen som fan.

Också när folk pratar om mat och nämner typ pölsa, och man säger att det är gott så tittar folk snett på en och säger att det är äckligt, trots att personerna inte ens smakat.
Citera
2016-07-05, 10:50
Medlem
Jellohs avatar
Det är ju en skyddsmekanism hos barn att de inte äter saker de inte är helt 100 på. Man överlever dåligt i djungeln om man äter allt man hittar. Å andra sidan kanske man inte överlever på Island om man inte kan förmå sig trycka i sig rutten haj. Sen hamnar folk på en skala där emellan. Mänsklig variation som jag inte lägger nån värdering i. Men idag skall det ju till riktig svält innan det blir livsavgörande.
Citera
2016-07-05, 10:57
Medlem
MeanMEs avatar
Jag kan förstå din förundran för jag delar den.

Troligen kommer denna petighet genom föräldrarnas uppfostran och avsaknad av kunskap i att kunna laga mat genom att ha en mycket begränsad meny. Kan kanske bero på avundsjuka med att man är duktig på att laga mat , vem vet hur vissa tänker? Jag har själv råkat ut för det du beskriver, hade en kortare fling med en tjej som totaldissade nästan all min matlagning av någon anledning t.o.m inför andra vilket fick mig att till slut lacka ur. Serverade henne färdiglagad barnmat vid en middag med några vänner för att slippa hennes gnäll. Slutade med att alla brudarna tyckte jag var jätteelak.
Killarna fann det däremot mycket underhållande...

Aja, hur man än gör blir det fel med vissa människor...

Citera
2016-07-05, 10:59
Bannlyst
I själva verket är alla former av kött det mest vidriga man kan äta och människan äter det ens inte i färskt tillstånd utan fryser gamla likdelar från djur. En riktig karl äter en bit kött när djuret ännu har pulsen kvar eller strax därefter.

Plus att man ska döda djuret på egen hand, då har man gjort sig förtjänt av en bit kött och kött borde inte varit så tillgängligt som det är för alla. Precis som med sex så ska man ha gjort sig förtjänt av det. Det är min åsikt i alla fall.
Senast redigerad av Gastkramande 2016-07-05 kl. 11:03.
Citera
2016-07-05, 11:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gastkramande
I själva verket är alla former av kött det mest vidriga man kan äta och människan äter det ens inte i färskt tillstånd utan fryser gamla likdelar från djur. En riktig karl äter en bit kött när djuret ännu har pulsen kvar eller strax därefter.
Då är man bra jävla dum då köttet är väldigt segt då.
Uppenbart att du har väldigt taskiga preferenser kring mat.
Citera
2016-07-05, 12:34
Medlem
Tinoss avatar
Folk är bekväma, och lite fega av sig.

Jag är villig och testa allt, sen finns ju det lite mer "extrema" saker som te.x tupphjärta som jag kanske bangar på. Men nytt är alltid kul och testa.

Förstår inte folk som gillar snabb och fet mat anyway, min mage säger emot på en gång, samt så blir jag hungrig ganska snabbt igen. Visst att det är trevligt att slanka i sig en pizza nångång när man är bakis, men folk som köper te.x frusen färdigmat till jobbet har jag aldrig förstått. Så sjukt äckligt, okreativt och generellt sunkigt.

Och innan ni börjar basha och säger att det är en "klass" fråga och att man ska leka bättre än andra folk så är det inget sånt, handlar mer om att man mår bättre samt tar hand om sig själv.
Citera
2016-07-05, 16:57
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinos
Folk är bekväma, och lite fega av sig.

Jag är villig och testa allt, sen finns ju det lite mer "extrema" saker som te.x tupphjärta som jag kanske bangar på. Men nytt är alltid kul och testa.

Förstår inte folk som gillar snabb och fet mat anyway, min mage säger emot på en gång, samt så blir jag hungrig ganska snabbt igen. Visst att det är trevligt att slanka i sig en pizza nångång när man är bakis, men folk som köper te.x frusen färdigmat till jobbet har jag aldrig förstått. Så sjukt äckligt, okreativt och generellt sunkigt.

Och innan ni börjar basha och säger att det är en "klass" fråga och att man ska leka bättre än andra folk så är det inget sånt, handlar mer om att man mår bättre samt tar hand om sig själv.

Ja alltså det finns ju gränser. Tupphjärta och aphjärna skulle jag nog skippa.

Dessa personer som smakat på säg...paprika en gång när de var 7 och vägrar för "det är så äckligt!" är det främst jsg tänker på. Eller andra VANLIGA ingredienser som champinjon,lamm osv.
Citera
2016-07-05, 17:31
Medlem
JanTalibans avatar
Intressant läsning i tråden. Man stöter ju ibland på folk som är som är så hutlöst kräsna att det mest liknar en psykos. Ofta blir man irriterad på hur omedvetna de är om vilket socialt fiasko som utspelar sig.

Beteendet kan tydligen förklaras som (ett barnsligt) uttryck för:

- Missnöje med förändring
- Bristande tro på att andra människor vill väl
- Allmän feghet för omvärlden
Citera
2016-07-05, 18:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Intressant läsning i tråden. Man stöter ju ibland på folk som är som är så hutlöst kräsna att det mest liknar en psykos. Ofta blir man irriterad på hur omedvetna de är om vilket socialt fiasko som utspelar sig.

Beteendet kan tydligen förklaras som (ett barnsligt) uttryck för:

- Missnöje med förändring
- Bristande tro på att andra människor vill väl
- Allmän feghet för omvärlden
Jag har en annan möjlig förklaring, en söndercurlad generation X har misslyckats med att uppfostra generatin Y så det helt enkelt inte har en aning om hur man för sig i samhället. Inte alla förstås men en otäckt stor andel.
Citera
2016-07-06, 10:18
Medlem
Tinoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ja alltså det finns ju gränser. Tupphjärta och aphjärna skulle jag nog skippa.

Dessa personer som smakat på säg...paprika en gång när de var 7 och vägrar för "det är så äckligt!" är det främst jsg tänker på. Eller andra VANLIGA ingredienser som champinjon,lamm osv.

I can relate. Min storebror åt tomat en gång när han var liten, han är 33 år nu och fortfarande vägrar att smaka eller äta något med tomat. Men ketchup fungerar jättebra tydligen.
Citera
2016-07-06, 11:02
Medlem
Jag funderar också på varför folk är så kräsna. De flesta man frågar gillar inte tex surströmming även om de aldrig ens har smakat det.

Själv var jag kräsen som barn och åt endast pasta med smör och ketchup, fast då såg jag även ut som ett biafrabarn. Mina bröder som är över 30 år allihopa är ganska löjligt kräsna tycker jag ibland. Det jag ogillar idag är nog endast den sortens ris som man fick i skolan som liknar myrägg(skulle dock smaka det ifall någon erbjöd mig) sen så har jag lite svårt för mat som smakar enbart kryddor och inget annat, förstår liksom inte mening att det är så gott mär något bara smakar säg chili(tänk husmanskost i Isaan). Annars så har jag ätit grodor(tillagat så det enbart smakade kryddor), råttor, orm, småfåglar och annat lurigt. Råttor är vidriga men det var gott iaf. Hund skulle jag vilja smaka nån gång men då vill jag se den levande först så att det inte är någon sjuk skabbig byracka man äter. Apa skulle jag nog ha lite svårt för att äta tror jag, samt typ rätter där "infödingar" grillar djur med håret kvar.

Men det att folk har lite svårt för olika typer av husmanskost är riktigt konstigt tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in