Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-04, 14:40
  #1
Medlem
Hej!

Vi har nollvision mot narkotika i Sverige, trots att vi vet att detta inte fungerar. Större delen av våra resurser för narkotikaminimering läggs på gränskontroll för att minska importen, där endast några få procent av langarna lyckas stoppas.

Som det ser ut nu kommer narkotika tillverkas, importeras och säljas, oavsett om vi vill det eller ej, till en kostnad av bl.a. människoliv och enorma summor pengar i onödan.

Hur tror ni det skulle se ut om staten reformerade narkotikapolitiken såhär?

-Staten säljer samtliga droger, tillgänglig till samtliga medborgare över en viss ålder (18/20/25?).

-Konsumenten informeras noggrant om dosering, och behöver eventuellt innan köp genomgå läkarundersökning / psykiatrisk undersökning för att se till att konsumenten är lämpad för drogen i fråga.

Så som jag ser möjliga konsekvenser av denna teoretiska reform;

Fördelar

• Den svarta marknaden skulle försvinna/ reduceras kraftigt, därmed slavarbete, drogkrig etc.

• Staten skulle tjäna stora intäkter på försäljning, och förslagsvis lägga dessa resurser på vård, information, utbildning, etc. ( exempelvis ökar benägenheten avsevärt för personer att missbruka i vuxen ålder som tidigt haft alkoholdebut/ tobaksdebut. De elever som avstår från alkohol kan man tex ge högre studiebidrag. Bara ett eget exempel).

Många tänker såklart att "nej, varför sälja lagligt, då kommer ju alla börja droga"
- jo, för jag tror att människor har kunskap, annars ser man till att ge dem kunskap. Bara för att heroin blir lagligt kommer inte jag eller mina polare att köpa det; dock kommer nuvarande "missbrukare" att fortsätta "missbruka" under troligen mer hälsosamma förhållanden.


Övrigt: jag har säkert glömt massor, men i grunden tror jag att vår narkotikapolitik är destruktiv och försvårar för samhället i onödan. Jag tror att människor håller för hårt på den etiska principen om nollvision utan att tänka på vad detta verkligen resulterar i. Det måste finnas ett bättre alternativ än hur det ser ut i dagsläget.

Slutligen vill jag säga att jag själv inte brukar någon form av narkotika, men har läst mycket om politiken och kommit fram till denna intressanta ideologi. Nu vill jag höra era synpunkter; låter jag som en galen hippie eller har jag någon poäng? Hur tror ni detta skulle fungera, fler för- och nackdelar?

Med vänliga hälsningar, en trevlig person!
Citera
2016-07-04, 14:44
  #2
Medlem
Droger och drog dealers kommer alltid finnas. Hur mycket man än försöker att stoppa det så kommer det alltid finnas folk som importerar det på nåt sätt. Så varför inte göra som USA och börja sälja det för medicinsk bruk, till lägre priser då konkurrerar du också ut drog dealers.
Citera
2016-07-04, 14:49
  #3
Medlem
Sant! Men den största vinningen jag tänker på här är ekonomin. Det är löjligt vad vi skulle tjäna istället för alla kostnader. Alla andra fördelar är ju bara som plus meny på mealet.
Citera
2016-07-04, 16:16
  #4
Medlem
Overklighetss avatar
Men vad ska polisen hitta på om de inte kan haffa spliffrökare? Statistiken skulle gå åt helvete och poliser hade riskerat att behöva jobba på riktigt. Så kan vi väl inte ha det?
__________________
Senast redigerad av Overklighets 2016-07-04 kl. 16:25.
Citera
2016-07-04, 16:18
  #5
Medlem
nedboys avatar
Jag är också otroligt missnöjd med vår politik mot narkotika. Nästan ingen satsning görs och när den väl görs så är det ofta så lite att det av sig självt blir en miss.

Men din idé är naturligtvis värre. Även om inte du kommer börja skjuta heroin så kommer ändå antalet missbrukare öka. När jag talar med vanliga medborgare i länder där de har "lättat" på restriktionerna så intygar de om att deras samhällen blir osäkrare, skolorna otrygga och de upplever att fler och fler börjar missbruka knarket. De kan inte släppa ut barnen i sandlådan för där ligger det använda knarksprutor som staten betalar (alltså de själva).

Colorado är ett utmärkt exempel där det har visat sig att sen de har gjort det lagligt med cannabis-rökeriet så har fler skolbarn börjat missbruka. De pundar runt och deras skolgång blir förstörd. Då ska man tänka på att de faktiskt har åldersgräns, men det hjälper alltså inte. De räknar med att den totala kognitiva förmågan i Colorado kommer att minska i framtiden. De kommer som folk att få det svårare att hävda sig och helt enkelt bli lite "dummare" än de medborgare som lever i samhällen som inte ger upp fighten mot knarket.

Det du istället borde göra är att försöka tänka på hur du kan vara med och påverka politikerna att de ska våga satsa på att få bort knarket från våra gator. De förvirrade rösterna vi hör idag för knark och pundarna som springer runt och röker grönt som gnäller för att de inte får punda runt är inget som vi egentligen vill att våra politiker ska böja sig för.

Ett samhälle som tillåter knark kommer att få ett "dumt" folk och det måste vi ha ork att stå emot. Pundarna som tjatar om Cannabis börjar göra sig lite väl hörda idag och det måste vi våga stå emot. De är trots allt våra medmänniskor så därför bör du känna att det är värt några extra skattekronor om man kan rädda deras liv.

Men som sagt, dagens politik är en skam.
Citera
2016-07-04, 17:17
  #6
Medlem
Staten säljer inte cannabis för att det får dig att nöja dig med det du har och öppnar upp ditt sinne till att se igenom deras lögner. Vem som helst kan odla denna växt från gud så varför skulle man köpa av staten?
Citera
2016-07-04, 18:12
  #7
Medlem
SirSwagAlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag är också otroligt missnöjd med vår politik mot narkotika. Nästan ingen satsning görs och när den väl görs så är det ofta så lite att det av sig självt blir en miss.

Men din idé är naturligtvis värre. Även om inte du kommer börja skjuta heroin så kommer ändå antalet missbrukare öka. När jag talar med vanliga medborgare i länder där de har "lättat" på restriktionerna så intygar de om att deras samhällen blir osäkrare, skolorna otrygga och de upplever att fler och fler börjar missbruka knarket. De kan inte släppa ut barnen i sandlådan för där ligger det använda knarksprutor som staten betalar (alltså de själva).

Colorado är ett utmärkt exempel där det har visat sig att sen de har gjort det lagligt med cannabis-rökeriet så har fler skolbarn börjat missbruka. De pundar runt och deras skolgång blir förstörd. Då ska man tänka på att de faktiskt har åldersgräns, men det hjälper alltså inte. De räknar med att den totala kognitiva förmågan i Colorado kommer att minska i framtiden. De kommer som folk att få det svårare att hävda sig och helt enkelt bli lite "dummare" än de medborgare som lever i samhällen som inte ger upp fighten mot knarket.

Det du istället borde göra är att försöka tänka på hur du kan vara med och påverka politikerna att de ska våga satsa på att få bort knarket från våra gator. De förvirrade rösterna vi hör idag för knark och pundarna som springer runt och röker grönt som gnäller för att de inte får punda runt är inget som vi egentligen vill att våra politiker ska böja sig för.

Ett samhälle som tillåter knark kommer att få ett "dumt" folk och det måste vi ha ork att stå emot. Pundarna som tjatar om Cannabis börjar göra sig lite väl hörda idag och det måste vi våga stå emot. De är trots allt våra medmänniskor så därför bör du känna att det är värt några extra skattekronor om man kan rädda deras liv.

Men som sagt, dagens politik är en skam.
Borde vi inte då också förbjuda alkohol då detta räknas som en drog och förstör din hjärna.

Alkohol i Sverige används av minderåriga och detta har bevisat göra individer "dummare" och skada kroppen i högre grad än cannabis.

Detta "knark" kostar oss skatte betalare stora summor som hade kunnat spenderats bättre inom infrastrukturen.

Borde vi inte då gå ut på gatorna för att skydda vår generation och få alkohol förbjudet.
Citera
2016-07-04, 18:19
  #8
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirSwagAlot
Borde vi inte då också förbjuda alkohol då detta räknas som en drog och förstör din hjärna.

Alkohol i Sverige används av minderåriga och detta har bevisat göra individer "dummare" och skada kroppen i högre grad än cannabis.

Detta "knark" kostar oss skatte betalare stora summor som hade kunnat spenderats bättre inom infrastrukturen.

Borde vi inte då gå ut på gatorna för att skydda vår generation och få alkohol förbjudet.

Visst finns det oerhört stora problem med alkohol. Se bara på alla familjer som krossas av alkohol, alla människoliv som spills i flaskan. Det är hemskt och givetvis bör vi tala om det. Du kanske kunde starta en tråd om det eftersom det torde vara off-topic här?
Citera
2016-07-04, 18:40
  #9
Medlem
''Visst finns det oerhört stora problem med alkohol. Se bara på alla familjer som krossas av alkohol, alla människoliv som spills i flaskan. Det är hemskt och givetvis bör vi tala om det. Du kanske kunde starta en tråd om det eftersom det torde vara off-topic här?''


Wow din lösning för att rädda de tusentals som dör och alla ''familjer'' som går åt helvete är att tala om det .

Betydligt fler liv går åt helvete med alkohol, Betydligt fler ungdomar får sina liv förstörda men av någon anledning så ska ni knarkare som du Nedboy få fortsätta handla på systemet medans vi cannabis rökare ska trakasseras av grisar med knark i blodet.

Du är en pajas Nedboy och din åsikt om cannabis kommer aldrig respekteras för du är en knarkare själv.
Citera
2016-07-04, 20:15
  #10
Medlem
SirSwagAlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Visst finns det oerhört stora problem med alkohol. Se bara på alla familjer som krossas av alkohol, alla människoliv som spills i flaskan. Det är hemskt och givetvis bör vi tala om det. Du kanske kunde starta en tråd om det eftersom det torde vara off-topic här?
Det finns en liknande tråd som kan vara intressant (FB) Den stora Cannabis VS Alkohol-tråden
Citera
2016-07-04, 20:46
  #11
Medlem
-Konsumenten informeras noggrant om dosering, och behöver eventuellt innan köp genomgå läkarundersökning / psykiatrisk undersökning för att se till att konsumenten är lämpad för drogen i fråga.

Ja, men är de då inte bättre att bara gå till Dr och få recept?
Sen, vilka dårar ska få köpa metamafetamin.
Citera
2016-07-04, 22:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
-Konsumenten informeras noggrant om dosering, och behöver eventuellt innan köp genomgå läkarundersökning / psykiatrisk undersökning för att se till att konsumenten är lämpad för drogen i fråga.

Ja, men är de då inte bättre att bara gå till Dr och få recept?
Sen, vilka dårar ska få köpa metamafetamin.


Man kan inte få recept på allt man önskar. Vilka dårar som helst kan köpa amfetamin för tillfället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback