Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-03, 22:07
  #1
Medlem
Sitter och kollar lite på youtube med lite klipp på ett Yak-52 som trickflyger lite, typ barrellroll, stall, looping. Av personerna i planet att döma så verkar det vara i Storbritannien.

Är det tillåtet att flyga som de gör i klippet, på ett vanligt PPL-(A), förutsatt att kärran är typad för den sortens flygning och kan hantera det?

För jag har alltid fått för mig att man bara får flyga strikt efter en färdplan, utan trixande osv?

Klippet i fråga: https://youtu.be/WmTaEmowo3M

Sen undrar jag också vad piloterna som flög uppvisning igår på Eslövs flygklubbs flygdag, har för cerifikat samt eventuell tillåtelse och/eller träning för trickflygning.
Citera
2016-07-04, 00:06
  #2
Medlem
Speedyoos avatar
PPL och AVA rating, samt inflygen på kärran i fråga.

Varför skulle du behöva flyga efter färdplan?
Du behöver inte ens någon färdplan i G-luft vilket det finns gott om i Sverige.
Även i C-luft får du tillåtelse att göra "vad du vill" om du frågar om det.
Sitta och flyga från punkt till punkt enligt en färdplan är det väl enbart kommersiell trafik som gör?
__________________
Senast redigerad av Speedyoo 2016-07-04 kl. 00:12.
Citera
2016-07-04, 00:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
PPL och AVA rating, samt inflygen på kärran i fråga.

Varför skulle du behöva flyga efter färdplan?
Du behöver inte ens någon färdplan i G-luft vilket det finns gott om i Sverige.
Även i C-luft får du tillåtelse att göra "vad du vill" om du frågar om det.
Sitta och flyga från punkt till punkt enligt en färdplan är det väl enbart kommersiell trafik som gör?
Ahaa...detta kände jag inte till. Vad innebär C och G-luft samt vad är AVA-rating?
Detta var mycket intresseant.
Citera
2016-07-04, 00:54
  #4
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
G är okontrollerat luftrum, inget krav på transponder heller.
Citera
2016-07-04, 13:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
G är okontrollerat luftrum, inget krav på transponder heller.
Har hittat lite på google nu angående c och g-luft, så jag har väl lite hum om vad det handlar om. Men vad är AVA-rating? Det hittar jag dock inget om?

Edit: jag blev dock inte klok på vilka höjder G-luft handlar om. Vilken höjd på ett ungefär brukar C-luft börja på?
Citera
2016-07-04, 16:06
  #6
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Har hittat lite på google nu angående c och g-luft, så jag har väl lite hum om vad det handlar om. Men vad är AVA-rating? Det hittar jag dock inget om?

Edit: jag blev dock inte klok på vilka höjder G-luft handlar om. Vilken höjd på ett ungefär brukar C-luft börja på?

AVA-rating är utbildning för avancerad flygning. Det kostar runt 15-50(?) tusen och man får öva på spinn, loop osv.

C-luft börjar "generellt" på 10 000 fot (över alltså) och innebär att du måste ha kontakt med flygledningen och få klareringar för allt du gör (färdplan).
C-luften går dock ner lägre på ganska stora ytor runt kontrollerade flygplatser, ofta i nivåer, dvs C-luften går ner lägre och lägre ju närmare flygplatsen du är. Runt flygplatsen går C-luften ner hela vägen till marken.

Detta gäller dock bara kontrollerade flygplatser. Från små okontrollerade flygplatser kan du lyfta och stiga rakt ut i okontrollerad (G) luft.
Sverige har enormt mycket G-luft på ytorna mellan våra större flygplatser.
Dvs, inget krav på färdplan eller kontakt med trafikledning.
Citera
2016-07-04, 16:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
AVA-rating är utbildning för avancerad flygning. Det kostar runt 15-50(?) tusen och man får öva på spinn, loop osv.

C-luft börjar "generellt" på 10 000 fot (över alltså) och innebär att du måste ha kontakt med flygledningen och få klareringar för allt du gör (färdplan).
C-luften går dock ner lägre på ganska stora ytor runt kontrollerade flygplatser, ofta i nivåer, dvs C-luften går ner lägre och lägre ju närmare flygplatsen du är. Runt flygplatsen går C-luften ner hela vägen till marken.

Detta gäller dock bara kontrollerade flygplatser. Från små okontrollerade flygplatser kan du lyfta och stiga rakt ut i okontrollerad (G) luft.
Sverige har enormt mycket G-luft på ytorna mellan våra större flygplatser.
Dvs, inget krav på färdplan eller kontakt med trafikledning.

Låter ju fint.

Såg nu idag efter lite googlande, att Yak-52 tydligen är en mycket eftertraktad modell världen över, pga dess fina flygegenskaper.
Citera
2016-07-12, 13:12
  #8
Medlem
Det räcker alldeles utmärkt med ett LAPL(A) vilket är enklare och billigare än PPL(A). Och det går givetvis bra att flyga avancerat även med segelflygplan:
https://www.youtube.com/watch?v=6HtiXjUwWqY

Fördelen med att ta ett segelcert först kan vara stor, bla. kan du slippa alla skrivningar om du sen ska ta ett motorcert (LAPL(A)).


https://skyvector.com/
kan du få en ungefärlig uppfattning om hur den kontrollerade luften (C) ser ut i Sverige. Tex över Stockholm ser du att den går ned till "SFC" vilket alltså är surface, marken. Över Mälaröarna börjar den på "15" vilket betyder 1500 fot, 450 meter och längre ut 2000 fot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback