2016-11-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Några här tror att gänget hör till särskolan.
Kan vara så, men för en del år sedan så hamnade barn inom särskolan av fel orsaker, ibland var det okoncentrerade barn, dyslexi-problem, socialt oroliga barn osv-listan kan göras lång.
Man placerade alltså barn rätt lättvindigt i särskola. Där de fick stöd och lugn i och för sig, men där de egentligen inte skulle ha gått. vanligt att dessa barn fick känsla av utanförskap och dessutom blev understimulerade.
Idag har man förstått att det blir riktigt fel om man placerar barn med typ Adhd, Aspbergers, Autism osv i särskolan pga av diagnosen, man måste dessutom ha ett begåvningshandikapp.
Idag är man noga med att utreda, så begåvningshandikappet är orsak för placering i särskola.
Tänker att några i gänget kan ha gått i särskola-enligt uppgifter från skrivare-så är det så-
men att de kanske inte alls hört hemma i särskola.
Vi får väl veta framöver,hur deras skolgång sett ut.

Fler av dem har förvaltare och någon har god man, ett flertal har aktivitetsersättning vilket är det som förr kallades förtidspension, en av den säger sig ha PRAO det stället är ett av Borlänges dagliga verksamheter. De som har aktivitetsersättning har kring 11 000 kr efter skatt om man räknar in bostadstillägg så det har alltså tillräcklig inkomst för att klara en försörjning med husrum, mat, kläder mm.
Citera
2016-11-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syndrom
Ditt inlägg blev nog missuppfattat, du var inte ute efter att bygga upp sympati för i det här fallet PO, bara ge dina upplevelser från VERKLIGHETEN. Det är lätt för oss bakom skärmar, som bara ser det yttersta och tycker att gänget är rakt igenom avskum, att inte ta åt oss. Människor är inte på ett sätt, det finns nyanser av allt. Vi kommer nog aldrig få reda på hur det kunde bli såhär, sammanfatta människornas liv fram tills händelsen, hade gett oss en helt annan bild.

Men som sagt, oförlåtligt men kanske inte helt oförståeligt.
Tro mig P.H är ingen duvunge
Citera
2016-11-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Jag är fortfarande stel .. efter att ha läst om alla andra som förhörts som vittnen: Det är flera sådana gäng där ute i exakt samma säte, identiska modell, tom utseenden.. pratar på samma sätt och lever på samma sätt...
Jag menar: det måste vara billigare för alla att dessa låses in .. därför att deras idealer i verkliga livet är oftast föräldrarna + deras polare som är exakt av samma typ ! Lås in dessa istället för att finansiera deras totala missbruk.. ja, man kan uppfostra dem inne och låta de vara hjärntvättade istället !

Javisst.. jag önskar att låten: Forever Angel spelas oavbrutet för dessa var än de sitter/bor/lever/ kommer att sitta.. oavbrutet så de blir ordentligt renade..
Jag själv är trogen medborgare m två högskoleutbildningar.. har jobbar sedan jag var 21 .. har haft flera jobb samtidigt verkligen kämpat bara för att inte behöva vara beroende av ngn.. trots inga barn lr familj ! och jag är jäkla förbannad på soc .. visst är det en del av våra skattepengar som dessa m fl lever för? visst är det välfärden som får bantas för att sådana varelser ska slakta människor för några tusen lappar... Idioti

Du tror inte att du är en del av problemet, då? De flesta av de här människorna lär någonstans vara medvetna om att de är de lägsta av de lägsta i vårt samhälle (oräknat flyktingarna, som de väl enligt sig själva är de enda de kan se ned på - och förmodligen gärna gör). Hur mår man då, tror du?

En tidigare skribent i tråden nämnde Maslows behovstrappa, och jag tror denne var inne på rätt spår. När samhället brister i att uppfylla individens basala behov - för de individer som inte förmår att göra detta på egen hand - då skiter det sig rejält. Som det har gjort här. Att samhället sticker till dem allmosor hjälper inte ett skvatt. Alldeles för lite pengar för att de ska kunna känna sig som "alla andra", och för lite möjligheter att själva ta sig upp ett steg på samhällstrappan måste skapa total misär i tillvaron.

Den som någon gång i livet haft det bättre har nog större förmåga att vidmakthålla en ordning som en gång funnits i livet (hålla sig själv och den närmaste omgivningen ren och snygg), men om det aldrig funnits en sådan ordning?

Ja, individen har ett ansvar för sina gärningar och skall ställas till svars, som nu sker. Men sedan då?

Jag är osäker på vad man kan göra för att förebygga sådant här, men jag är jävligt säker på att en neofascistisk tillvaro där vi låser in alla oönskade inte är något vi vill ha tillbaka. Usch och fy! Vi ska bli bättre - inte gå mot förnyad uselhet.
Citera
2016-11-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Fler av dem har förvaltare och någon har god man, ett flertal har aktivitetsersättning vilket är det som förr kallades förtidspension, en av den säger sig ha PRAO det stället är ett av Borlänges dagliga verksamheter. De som har aktivitetsersättning har kring 11 000 kr efter skatt om man räknar in bostadstillägg så det har alltså tillräcklig inkomst för att klara en försörjning med husrum, mat, kläder mm.
JA och det tyder på att de genomgått särskolans omsorger efter avslutad grundskola.
Men de kanske inte egentligen skulle ha tillhört särskola.
Två av dem har konstaterad Adhd om jag minns rätt-
diagnosen i sig ska inte föranleda placering inom särskolan.
Jag anser att svensk skola har misslyckats att fånga upp den här typen av problembarn i tid.
För så klart har dessa haft svårt under sin skoltid, som vuxna bildar de familje-gäng, i 40års åldern!
också samma gängbildnings-mönster förekommer i kriminella grupperingar, man bildar gangsta-familjer.
Citera
2016-11-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminologen2016
Tro mig P.H är ingen duvunge

Alltså, jag kan inte känna någon slags empati, sympati med någon av de åtalade, för mig förtjänar de ett låååångt straff, och jag ser ingenting i dem, som kan få mig att tycka synd om dem.. bara avsky för deras handlingar, och tycker som de flesta, ett avskum i samhället som skall sitta inne bakom lås och bom, även om de skulle bli fria någon dag, behöver de övervakning, med det förstånd de har..
Men pappans reaktion, fick mig att inse med känslan, det är fler som verkligen är offer..
Citera
2016-11-24, 13:18
Medlem
manodepressivs avatar
Fråga angående Benitas mobiltelefon, beslag BG66441-6. Det verkar vara en HTC Desire enligt IT-forensiker Buller.

Är det ett aktivt val hon gör att spela in alla samtal? Sparas alla samtal som ljudfiler på telefonen?
Citera
2016-11-24, 13:27
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Och den äldre generationen brukar inte heller använda uttrycket Hora, lättvindigt.
Det låter därför mindre troligt att Madde skulle ha sagt så, out of the blue, liksom... Däremot hade B.H en telefonkonversation med en annan tjej, där de friskt avhandlar en av gängmedlemmarnas
tjej och där B.H säger sig veta att det är en lättfotad tjej,( men med andra ord).
Hora är en prostituerad för lite äldre människor. Däremot unga personer, när de blir arga på varann så används ordet flitigt.

Madde använde nog ordet "hora" på samma sätt som gänget, med samma innebörd. Hon umgicks ju med dessa individer och blev färgad, så inget konstigt med det, trots ålderns höst redan infunnit sig.

Kan mycket väl vara så att hon sa "hora" den kvällen, kanske inte illa menat på seriöst vis. Men eftersom de nu hade planerat att mörda henne så gav det dom en extra berättigad push att genomföra dådet. Dvs det tände denna Jockes cylindrar, vilket verkade gå loss hur lätt som helst ändå på fyllan.
Citera
2016-11-24, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Fråga angående Benitas mobiltelefon, beslag BG66441-6. Det verkar vara en HTC Desire enligt IT-forensiker Buller.

Är det ett aktivt val hon gör att spela in alla samtal? Sparas alla samtal som ljudfiler på telefonen?

Man kan läsa i mobiltömningsprotokollet att hon söker efter och laddar hem en app för inspelning. Orkar inte leta efter sidnumret, då det är ganska mycket att bläddra igenom.
Att hon har en HTC är oväsentligt för detta.

Edit: Detta gjordes bara någon dag innan mordet.
Senast redigerad av nyf1kn 2016-11-24 kl. 14:30.
Citera
2016-11-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv

Det finns appar man installerar på mobilen.. dessa spelar in alla samtal.. jag har det på min mobil
Citera
2016-11-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Du tror inte att du är en del av problemet, då? De flesta av de här människorna lär någonstans vara medvetna om att de är de lägsta av de lägsta i vårt samhälle (oräknat flyktingarna, som de väl enligt sig själva är de enda de kan se ned på - och förmodligen gärna gör). Hur mår man då, tror du?

En tidigare skribent i tråden nämnde Maslows behovstrappa, och jag tror denne var inne på rätt spår. När samhället brister i att uppfylla individens basala behov - för de individer som inte förmår att göra detta på egen hand - då skiter det sig rejält. Som det har gjort här. Att samhället sticker till dem allmosor hjälper inte ett skvatt. Alldeles för lite pengar för att de ska kunna känna sig som "alla andra", och för lite möjligheter att själva ta sig upp ett steg på samhällstrappan måste skapa total misär i tillvaron.

Den som någon gång i livet haft det bättre har nog större förmåga att vidmakthålla en ordning som en gång funnits i livet (hålla sig själv och den närmaste omgivningen ren och snygg), men om det aldrig funnits en sådan ordning?

Ja, individen har ett ansvar för sina gärningar och skall ställas till svars, som nu sker. Men sedan då?

Jag är osäker på vad man kan göra för att förebygga sådant här, men jag är jävligt säker på att en neofascistisk tillvaro där vi låser in alla oönskade inte är något vi vill ha tillbaka. Usch och fy! Vi ska bli bättre - inte gå mot förnyad uselhet.

Jag är ledsen om jag lät så som du ser min mening.. Min fråga är: har ngn av de haft vilja att göra ngt i livet? ska vi anta att de inte alls har ngn vilja och leds av ngt för oss okänt.. därmed betalar olika myndigheter deras tillvaro? Visst har de minst en lr två ggr i livet haft val?
Nu plötsligt under förhör och rättegång lider de av olika minnesförlust, trasiga förhållanden hemma. typ han som kallar sig sjäv för "lille jag" är nu en duva.. ängel med vingar på ryggen.. gubben vände inte ens om när Madde sparkade honom då hans kompisar började strypa henne.. det var den ifrivilliga reaktionen förstås... gjorde inte det ont i hans lilla hjärta t ex? det han gjorde var värt 1000 lapp !
Jag tror att även utredarna hela vägen försökt hitta minst en sjuk bland dem.. alla är friska...
Citera
2016-11-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Han har skaffat tvättid i alla fall.
Japp, och även promenerat till Tempo Herregud...Tempo ? Trodde det var en utdöd kedja sen 70-talet!
Citera
2016-11-24, 15:48
Medlem
manodepressivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyf1kn
Man kan läsa i mobiltömningsprotokollet att hon söker efter och laddar hem en app för inspelning. Orkar inte leta efter sidnumret, då det är ganska mycket att bläddra igenom.
Att hon har en HTC är oväsentligt för detta.

Edit: Detta gjordes bara någon dag innan mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det är tydligen en app man installerar. Sen kan man välja att alla samtal spelas in. I det här fallet är det så korkat men samtidigt bra då polisen fick bevisen serverade.

Citat:
Ursprungligen postat av Madonnita
Det finns appar man installerar på mobilen.. dessa spelar in alla samtal.. jag har det på min mobil

Haha, sidan 683 i mobiltömningsprotokollet, en dag innan mordet. Hon laddar ner appen ACR samtalsinspelning. Vilken grej alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in