2016-07-17, 12:42
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Frågan är ju om det inte var just det dom letade efter, saker inköpta med BOs pengar, och det är ju det DM är häktad för (bland annat), grovt häleri i samband med mordet.
Hur det exakt hänger ihop vet jag dock inte, och Zudden77 hävdar att det var gamla grejer med kvitto...

Ah klart, BO's pengar är centralt. My bad.

Intressant att se om denna typ av människor har kvitton på både dator och TV...

Jag tillåter mig tvivla hehe...
Citera
2016-07-17, 12:47
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En aspergersäker översättning av Det kan du inte göra något åt i den kontext som jag skrev det i är Hur mycket du än förnekar fenomenet, kan du inte därigenom förhindra att det existerar.

Fast det skrev jag nu inte att han gjorde
.

Menar du att jag skulle ha aspberger?

(Det fetade) Men det var det vi diskuterade från början. Inte om man trivs eller inte utan att ingen...säger ingen sitter frivilligt i häkte.
Citera
2016-07-17, 13:18
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper

(Det fetade) Men det var det vi diskuterade från början. Inte om man trivs eller inte utan att ingen...säger ingen sitter frivilligt i häkte.

Inte ens om alternativet är att bli bespottad på stan, hotad, misshandlad, uthängd i media, rullad i tjära och fjädrar och utfyst där man bor?
Citera
2016-07-17, 13:46
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Inte ens om alternativet är att bli bespottad på stan, hotad, misshandlad, uthängd i media, rullad i tjära och fjädrar och utfyst där man bor?

Jag menar att ingen sitter frivilligt i häkte.

Som någon mod skrev att man kanske sitter och funderar och diskuterar om det kanske är bättre att stanna inne... Så fungerar det inte...

Enda grejen är om du riskerar bli ihjälslagen när du ser solen... Och det efter att du uttömt varje möjlighet att fly långt från orten.

Edit: Är absolut inget proffs på detta...men visst är häktet det värsta ställe du kan hamna på?
Senast redigerad av Bluekeeper 2016-07-17 kl. 13:47. Anledning: Edit
Citera
2016-07-17, 13:52
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Jag menar att ingen sitter frivilligt i häkte.

Som någon mod skrev att man kanske sitter och funderar och diskuterar om det kanske är bättre att stanna inne... Så fungerar det inte...

Enda grejen är om du riskerar bli ihjälslagen när du ser solen... Och det efter att du uttömt varje möjlighet att fly långt från orten.

Edit: Är absolut inget proffs på detta...men visst är häktet det värsta ställe du kan hamna på?
Nu är vi på väg rejält ur spår, men du har fel. Det finns folk som frivilligt sitter i häkte, t o m som begår brott bara för att få värme, tak över huvudet och mat för dagen. Behöver jag förtydliga?

I det här fallet dock beror det nog mer på inrådan av advokaten samt att han bara skulle framstå som än mer korkad om han tror han ska gå fri, kanske han fått höra hur BH resonerade och han skäms över hur allt utvecklats. Hade jag varit i hans skor så hade jag också gått med på häktning, det är ingen idé att slåss mot väderkvarnar om man vet att man kommer förlora, då är det bättre att spara krutet till när det kan göra någon nytta.
Citera
2016-07-17, 13:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Aspergersäkra (sic!) formuleringar kan användas på fler jobbiga typer än aspies. Har du några synpunkter på innebörden av det jag skrev, nu när jag översatt det?

Citat:
Nej, det var inte det vi diskuterade från början. Det finns en betydande skillnad mellan att tycka att det är tillräckligt OK att sitta häktad för att inte motsätta sig en månad ytterligare, och att anse att häktestillvaron är en idealtillvaro, den man aldrig vill skiljas från.

Och folk har olika sociala behov. Det du skriver är säkerligen sant för nittioåtta människor av hundra. Men det finns ingenting som säger att de medlemmar av Hjärngänget saken gäller skulle tillhöra dessa nittioåtta. Särskilt normala förefaller ju många av dem inte vara.
Citera
2016-07-17, 13:56
Medlem
forfoxsakes avatar
Citat:

Nej, ett gruvhål måste nog räknas som värre. Nä, seriöst. De skulle nog inte riskera hämndaktioner om de kom ut. Häkte är hårt och alla GM och GK lär vara precis så svettiga som de förtjänar.
Citera
2016-07-17, 13:57
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Nu är vi på väg rejält ur spår, men du har fel. Det finns folk som frivilligt sitter i häkte, t o m som begår brott bara för att få värme, tak över huvudet och mat för dagen. Behöver jag förtydliga?

I det här fallet dock beror det nog mer på inrådan av advokaten samt att han bara skulle framstå som än mer korkad om han tror han ska gå fri, kanske han fått höra hur BH resonerade och han skäms över hur allt utvecklats. Hade jag varit i hans skor så hade jag också gått med på häktning, det är ingen idé att slåss mot väderkvarnar om man vet att man kommer förlora, då är det bättre att spara krutet till när det kan göra någon nytta.

Ok, jag backar tillbaka in under stenen...
Citera
2016-07-17, 14:11
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:

Jo jag håller med dig, jag tror nästan att jag hellre skulle välja gruvhålet än häktet, framförallt om jag riskerar att bli oskyldigt dömd, bara för att jag vid något svagt tillfälle av någon outgrundlig anledning beblandat mig med personer som hjärngänget....
Citera
2016-07-17, 15:38
Medlem
Citat:
Jo jag håller med dig, jag tror nästan att jag hellre skulle välja gruvhålet än häktet, framförallt om jag riskerar att bli oskyldigt dömd, bara för att jag vid något svagt tillfälle av någon outgrundlig anledning beblandat mig med personer som hjärngänget....

Undrar vad som pågår i deras hjärnor just nu?

För som sagt, skulle de på något sätt komma ut, oavsett anledning, så har de inte mycket att komma ut till.
Varesig de bor i Långshyttan, Borlänge, Kopparberg etc... men allrahelst i Borlänge är de nog inte välkomna.

Sedan undrar jag, om de verkligen tror att det finns något mc-gäng typ HA, Bandidos etc som vill ha med dessa idioter att göra, och att mörda en "tant" på 60 år för att verka vara nåt 81:a eller något sådant verkar ju för jävla urbota fegt, och så jävla sjukt..

Funderar på om de själva ville ha ett gäng, och skapade en "ball" (i deras ögon) attityd, då jag uppfattat det som att de "snackat" både före och efter mordet på BO, dels att mörda, sedan skridit till verket, och sedan skrytit över, endast för att skapa en attityd, ja, vi är gangsta.. men inte förstått konsekvenserna.

Huruvida någon vill sitta kvar i häktet, det finns ju en psykologi hos vissa människor, som inte klarar av frihet och att ta ansvar för sig själva. Därför lättare att sitta inne i systemet. Men i detta fall kanske det inte stämmer..
Citera
2016-07-17, 16:21
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Undrar vad som pågår i deras hjärnor just nu?

För som sagt, skulle de på något sätt komma ut, oavsett anledning, så har de inte mycket att komma ut till.
Varesig de bor i Långshyttan, Borlänge, Kopparberg etc... men allrahelst i Borlänge är de nog inte välkomna.

Sedan undrar jag, om de verkligen tror att det finns något mc-gäng typ HA, Bandidos etc som vill ha med dessa idioter att göra, och att mörda en "tant" på 60 år för att verka vara nåt 81:a eller något sådant verkar ju för jävla urbota fegt, och så jävla sjukt..

Funderar på om de själva ville ha ett gäng, och skapade en "ball" (i deras ögon) attityd, då jag uppfattat det som att de "snackat" både före och efter mordet på BO, dels att mörda, sedan skridit till verket, och sedan skrytit över, endast för att skapa en attityd, ja, vi är gangsta.. men inte förstått konsekvenserna.

Huruvida någon vill sitta kvar i häktet, det finns ju en psykologi hos vissa människor, som inte klarar av frihet och att ta ansvar för sig själva. Därför lättare att sitta inne i systemet. Men i detta fall kanske det inte stämmer..

Tror knappast att något seriöst gäng vill ha med dom att göra.
Dom får nog nöja sig med "Dala Alko Skins".

Att gå ut på krogen/stan och sprida runt att du du mördat en person lär ju inte vara ett bra "cv",
Att sedan öppna sig som en bok i förhören.
Citera
2016-07-17, 19:47
Bannlyst
Rätta mig gärna om jag har fel, men lååångt tillbaka i tråden var det någon som påstod att BO hotat med att bussa MC-snubbarna på hjärngänget om de inte hostade upp stålarna. Skulle det kunna vara möjligt att BO hade dessa kontakter? Det är ju ett eventuellt styrkt motiv i så fall för då satt de ju rejält i skiten. OM det nu är så, så kan jag förstå om de vill stanna i häktet.

Förmodligen var detta rena spekulationer men det slog mig att jag läst det.

OT: finns det något sätt man kan söka gamla inlägg så man kan citera dem? Letat som fan här 😒
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in