Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-03, 09:51
  #1
Medlem
Kuddkrigarens avatar
Hur gör man om man vill överlåta ett förstahandskontrakt på en hyresrätt till en polare?
Citera
2016-07-03, 10:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddkrigaren
Hur gör man om man vill överlåta ett förstahandskontrakt på en hyresrätt till en polare?

Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det inte är möjligt att överlåta sitt förstahandskontrakt till en kompis bara sådär. Kompisen måste ha varit inskriven på din adress i ett antal år då finns det möjlighet att överlåta lägenheten har jag för mig.
Citera
2016-07-03, 10:33
  #3
Medlem
RadikalFails avatar
Går inte.

Vederbörande måste ha varit skriven hos dig. Annars är det bara glömma. Men har den det så prata med hyresvärden.
Citera
2016-07-03, 10:48
  #4
Medlem
Kuddkrigarens avatar
Ok, tack för svar och fan också.
Citera
2016-07-03, 10:59
  #5
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddkrigaren
Ok, tack för svar och fan också.

Man kan ju annars hyra ut i andrahand i typ ett år eller kanske mer om hyresvärden godkänner det.
Men det är ju du som får prickar om inte din kompis betalar eller är stökig
Citera
2016-07-03, 11:02
  #6
Medlem
Kuddkrigarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Man kan ju annars hyra ut i andrahand i typ ett år eller kanske mer om hyresvärden godkänner det.
Men det är ju du som får prickar om inte din kompis betalar eller är stökig

Han är lugn som en filbunke. Han kanske kan sticka tio tusen emellan för förstahandskontraktet men hur fan tar man upp det med värden? Det är iofs en privat värd. Tack för tipset om andrahandsuthyrning!
Citera
2016-07-03, 11:08
  #7
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddkrigaren
Han är lugn som en filbunke. Han kanske kan sticka tio tusen emellan för förstahandskontraktet men hur fan tar man upp det med värden? Det är iofs en privat värd. Tack för tipset om andrahandsuthyrning!

Han kan inte köpa. Man måste stå i kö. Men vet inte hur länge man kan hyra ut så.
Citera
2016-07-03, 11:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Man måste stå i kö.
Fast det är ju inte riktigt sant. Inte alla hyresvärdar har kösystem.
B!
Citera
2016-07-03, 11:12
  #9
Medlem
Kuddkrigarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Han kan inte köpa. Man måste stå i kö. Men vet inte hur länge man kan hyra ut så.

Men det sker väl handel med förstahandskontrakt? Har för mig att jag läst om det i pressen?

Men jag kanske får försöka hyra ut till honom i andrahand ett år och sen höra med värden.
Citera
2016-07-03, 11:24
  #10
Medlem
Har man en privat värd kan man alltid fråga om det är möjligt. Privata värdar gör vad de vill med sina lägenheter och behöver inte följa något kösystem.
Är det en större privat värd kan det bli problem för de har ofta en rutin för sådant här (och kösystem). Men mindre privata värdar (som kanske bara äger ett hus med 10 lägenheter) kan tycka att det bara underlättar om den nuvarande hyresgästen har förslag på en ny hyresgäst och går i god för att denne är lugn och skötsam.
Citera
2016-07-03, 11:26
  #11
Medlem
Kuddkrigarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Har man en privat värd kan man alltid fråga om det är möjligt. Privata värdar gör vad de vill med sina lägenheter och behöver inte följa något kösystem.
Är det en större privat värd kan det bli problem för de har ofta en rutin för sådant här (och kösystem). Men mindre privata värdar (som kanske bara äger ett hus med 10 lägenheter) kan tycka att det bara underlättar om den nuvarande hyresgästen har förslag på en ny hyresgäst och går i god för att denne är lugn och skötsam.

Jo, jag hoppas det.

Sker inte handeln med förstahandskontrakt relativt öppet i sthlm förresten?
Citera
2016-07-03, 11:26
  #12
Medlem
Sen finns det ju många försvårande faktorer såsom bostadsbristen i storstäderna, reglerna för andrahandsuthyrning (studier, sambo på försök, kortare jobb på annan ort), kommunala hyresbolag, osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback