Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-23, 03:13
  #121
Medlem
Bunnys avatar
Pepparkakshus är godare än pepparkakor, eftersom de är tjockare. Ju tunnare och sprödare pepparkaka, desto sämre. Godast är så klart hemgjorda, helst tjocka, gjorda av deg med för lite vätska i, så att de blir hårda.
Citera
2022-11-23, 17:37
  #122
Medlem
Mike.Andersens avatar
Hembakt är godast, då kan man få dem med lätt brända kanter. Jag gillar inte maskinbakade tunna helt perfekta pepparkakor.

Jag har inte testat så många fabrikat, men Nyåkers Original/, Kung Oscar och Karen Volf är hyffsade.
Citera
2022-11-23, 18:14
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbrorsan1
Nu när pepparkakssäsongen börjar igen undrar jag om någon håller med mig om ovan? Smakar de stora hjärtana starkare än de små?

Ja det stämmer. Har precis testat båda och de stora har mera smak. Inget snack om saken!
Citera
2022-11-24, 11:35
  #124
Medlem
Blåbärskungens avatar
Mina hemgjorda är iaf de värsta. Lyckas aldrig och smaken av bränd deg genomsyrar hela satsen.

Annas är ok.
Fick tag på en tjockare tysk variant med mandel som var jävligt god. Kommer tyvärr inte ihåg märket.
Citera
2022-11-25, 11:53
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncleBenssnopp
Stora hjärtan är mycket krispigare och godare än små.

Håller med fullkomligt. Räcker längre än de små😊
Citera
2022-12-09, 09:13
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Mina hemgjorda är iaf de värsta. Lyckas aldrig och smaken av bränd deg genomsyrar hela satsen.

Annas är ok.
Fick tag på en tjockare tysk variant med mandel som var jävligt god. Kommer tyvärr inte ihåg märket.

Finns på Lidl. De har godast pepparkakor om jag får ge min åsikt och det finns flera olika..

Lidl har allt gott direkt när man kommer in i butiken. Skulle nog kunna påstå att deras utbud alltid utklassar andra matbutikers. Deras marsipan är överlägsen och finns i så många olika former och smaker. Tyskarna är duktiga på sånt här. ICA - ett big no vid jul!!!

Nu är man ju så kräsen efter att ha provat lite av Tyskland. Har handlat jul-godis till jul de senaste 10 åren. Släkten kräver det numera och man vill ju bara bjuda dem på det bästa !!! 🤪
__________________
Senast redigerad av JohnWicks 2022-12-09 kl. 09:19.
Citera
2022-12-12, 10:52
  #127
Medlem
575-600 g vetemjöl
300 g socker
250 g smör (inte margarin, viktigt)
130 g vispgrädde
125 g mörk sirap
7 g kanel, köp hela stänger och mal själv (äger du ingen bra mortel eller annat verktyg för malning så kör på 8-9 gram färdigmalen kanel)
7 g ingefära
6 g nymalen nejlika
5 g nymalda pomeransskal
5 gram nymalen kardemumma
7 g bikarbonat
3 g nymalen kryddpeppar
2 g nymalen svartpeppar

Rör ihop, plasta in och låt vila 24 timmar eller mer i kylen.
Grädda 8 minuter i 180 grader (baserat på rundlar c:a 5 cm i diameter, tiden kan variera något beroende på tjockleken.)


Ni kan tacka mig sen
__________________
Senast redigerad av RuneStaxx 2022-12-12 kl. 10:55.
Citera
2022-12-16, 13:21
  #128
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleBenssnopp
Nyåkers stora hjärtan är de godaste pepparkakorna,mums..

Köper alltid en burk av dessa. Årets upplaga går sönder hur lätt som helst och så har det inte varit tidigare. Kanske har de gjort dem en aning tunnare? Smaken är det dock inget fel på.
Citera
2022-12-19, 10:11
  #129
Medlem
UncleBenssnopps avatar
Hmm,jag köpte en burk och dom var som vanligt,krispiga och utsökta.
Du kanske fick en dålig batch?
Citera
2022-12-20, 21:47
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Köper alltid en burk av dessa. Årets upplaga går sönder hur lätt som helst och så har det inte varit tidigare. Kanske har de gjort dem en aning tunnare? Smaken är det dock inget fel på.

Köpte en Annas härom veckan till jobbet och den burk var till hälften fyllt med krossade pepparkakor. Jävlig kul att ställa fram!!?!
Citera
2022-12-24, 11:56
  #131
Medlem
UncleBenssnopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mostcomebackfomo
Köpte en Annas härom veckan till jobbet och den burk var till hälften fyllt med krossade pepparkakor. Jävlig kul att ställa fram!!?!
Haha,vad roligt!!
Själv skulle jag köpa Nyåkers stora hjärtan igår,det fanns inte på Willys eller på Ica så jag fick köpa ful-pepparkakor från Annas..fan vilket skit!! Jaja,vad ska man göra,det är bara att bita i den sura pepparkakan,hehe..God Jul på er alla pepparkakslovers!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback