2005-11-30, 15:12
Medlem
irrblosss avatar
Jag är varken förtjust i julen eller pepparkakor normalt sett, men i juletider blir jag väldigt sugen på just pepparkakor (och lussekatter för den delen).

Själv har jag en pepparkaksfavorit som jag inte hittat i affären i år. Vet inte vilket fabrikat, men de brukar finnas i någon röd påse. Pepparkakorna är ganska tjocka och rätt ljusa till färgen. De föreställer gubbar/gummor/granar har jag för mig. Någon som vet vilket fabrikat det är?

Vilka pepparkakor tycker ni är bäst? Ska de vara tunna, tjocka, kryddiga eller ha några specifika egenskaper? Ge gärna tips på fabrikat.
Citera
2005-11-30, 15:18
Bannlyst
Jag har aldrig smakat några butiks pepparkakor som har smakat som hemgjorda..

Det var förövrigt ett bra tag sedan jag åt riktiga pepparkakor. Det är nästan så man borde masa sig ner till konditoriet..
Citera
2005-11-30, 15:20
Medlem
Rosenboms avatar
Mjukpepparkaka är rätt smarrigt faktiskt
Citera
2005-11-30, 15:21
Medlem
Mysonoxens avatar
Har nog inte smakat några riktigt goda pepparkakor som inte antingen är hembakta eller kommer från ett konditori.

Av de hembakta finns det ett urgammalt svenskt recept som heter "Tant Harriets pepparkakor", tror det är med i Prinsessornas kokbok eller nån annan liknande gammal kokbok. Den sorten är riktigt god

Edit: Vår Kokbok är den med i, jag blandar ihop de där gamla böckerna
Citera
2005-11-30, 15:30
Medlem
Roger Pontares avatar
Gillar ni peppakakor måste ni pröva Vetekattens på kungsgt. i sthlm, mumma!
Citera
2005-11-30, 15:37
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare

Håller med om detta, och inte bara vad gäller ordinära pepparkakor, de vita pepparkakorna är också utsökta, liksom allt övrigt de bakar
Citera
2005-11-30, 15:39
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Gissar att de har ett styckpris som är tvåsiffrigt?
Citera
2005-11-30, 15:43
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Håller med om detta, och inte bara vad gäller ordinära pepparkakor, de vita pepparkakorna är också utsökta, liksom allt övrigt de bakar

Det mesta dom gör är riktigt gott, bodde granne med dom tidigare och då brukade jag ringa ner och beställa nybakade scones på lördagsmorgonen, fyfan vad gott! Dom vita pepparkakorna har jag inte testat, hur smakar dom?
Citera
2005-11-30, 15:44
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Gissar att de har ett styckpris som är tvåsiffrigt?

Nja, så dyrt är det inte, men det är ju inte direkt billigt heller...
Citera
2005-11-30, 16:06
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Det mesta dom gör är riktigt gott, bodde granne med dom tidigare och då brukade jag ringa ner och beställa nybakade scones på lördagsmorgonen, fyfan vad gott! Dom vita pepparkakorna har jag inte testat, hur smakar dom?

Mycket bra smak på vita pepparkakor om de är bra gjorda. De är ju lite tjockare än vanliga pepparkakor. Smaken är lite påminnande om skånska pepparkakor med en viss angenäm syrlighet.
Citera
2005-11-30, 16:17
Medlem
roppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Själv har jag en pepparkaksfavorit som jag inte hittat i affären i år. Vet inte vilket fabrikat, men de brukar finnas i någon röd påse. Pepparkakorna är ganska tjocka och rätt ljusa till färgen. De föreställer gubbar/gummor/granar har jag för mig. Någon som vet vilket fabrikat det är?

Dessa pepparkakor är mina favoriter också! Smarriga som fan e dom Är också intresserad av att veta vilket fabrikat det är. Jag har för mig att dom inte är svensktillverkade.
Citera
2005-11-30, 16:32
Medlem
De som görs av Göteborgs Pepparkaksfabrik är bäst!

Men det gäller att lägga in sin beställning runt midsommar om man vill ha dem till jul annars är det kört. :tease:

P.S. Handgjorda förstås...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in