Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-30, 09:21
  #1
Medlem
Calogeros avatar
Ja, som rubriken antyder så gillar jag fisk väldigt mycket. Stekt rödspätta, sej, torsk, flundra, ja det är väldigt gott helt enkelt och något jag skulle kunna äta varje dag. Grillad svärdfisk är bland det mest smakrika jag ätit. Men trots att jag tycker om fisk så mycket så klarar jag bara inte av att äta lax. Jag tycker det luktar otroligt unket och starkt, det är till och med så illa att jag knappt klarar av att vistas i samma rum som någon som äter lax. Jag vet inte om det beror på gravering eller hur pass färsk fisken är, men det är som sagt något visst med lax som är svårt att sätta fingret på. Fattar inte hur så många kan se laxen som en delikatess.

Vad är det som gör att så många ser lax som den godaste av fiskar? Vanlig torskrygg smakar ju bättre.

Är det som med öl, d.v.s något man lär sig tycka om med tiden eller är det helt enkelt så att min relation med monsieur salmon är dödsdömd?
Citera
2016-06-30, 09:36
  #2
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Ja du, lax är inte en sådan sak som är svår att tycka om alls och de som gillar lax har nog inte behövt anstränga sig. För mig är till exempel en ugnsbakad lax som är så där mör att köttet smälter som smör i munnen en av de godare sakerna som finns att äta. Du får nog kanske acceptera att du inte gillar lax bara. Alla gillar inte allt.
Citera
2016-06-30, 09:40
  #3
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jsg är väl som du med sushi istället. Folk älskar det men jag förstår ingenting. Smaklösa risknyten inlindade i ett tunt lager fisk, och den där värdelösa wasabin ska vi bara inte tala om.
Citera
2016-06-30, 09:42
  #4
Medlem
Testa öring, sik eller röding i stället.
Citera
2016-06-30, 09:42
  #5
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Ja du, lax är inte en sådan sak som är svår att tycka om alls och de som gillar lax har nog inte behövt anstränga sig. För mig är till exempel en ugnsbakad lax som är så där mör att köttet smälter som smör i munnen en av de godare sakerna som finns att äta. Du får nog kanske acceptera att du inte gillar lax bara. Alla gillar inte allt.
Tror du har rätt, alla jag har frågat tidigare har sagt samma sak, nämligen att lax är något man tycker om från första början. Å andra sidan så tyckte jag tomater smakade kasst när jag var barn och nu är det något jag äter dagligen, så visst går det att ändra smaklökarna. Men det blir en tuff uppgift när det kommer till lax...
Citera
2016-06-30, 09:43
  #6
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Testa öring, sik eller röding i stället.
Hur skiljer det sig i smak och lukt gentemot originallaxen?
Citera
2016-06-30, 09:44
  #7
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Ja, som rubriken antyder så gillar jag fisk väldigt mycket. Stekt rödspätta, sej, torsk, flundra, ja det är väldigt gott helt enkelt och något jag skulle kunna äta varje dag. Grillad svärdfisk är bland det mest smakrika jag ätit. Men trots att jag tycker om fisk så mycket så klarar jag bara inte av att äta lax. Jag tycker det luktar otroligt unket och starkt, det är till och med så illa att jag knappt klarar av att vistas i samma rum som någon som äter lax. Jag vet inte om det beror på gravering eller hur pass färsk fisken är, men det är som sagt något visst med lax som är svårt att sätta fingret på. Fattar inte hur så många kan se laxen som en delikatess.

Vad är det som gör att så många ser lax som den godaste av fiskar? Vanlig torskrygg smakar ju bättre.

Är det som med öl, d.v.s något man lär sig tycka om med tiden eller är det helt enkelt så att min relation med monsieur salmon är dödsdömd?
Jag gillar också all sorts fisk, även gravad och kallrökt lax. Men varmrökt lax eller grillad lax kan jag inte äta. Får nästan spykänslor, känns som färdigtuggat och luktar märkligt.
Citera
2016-06-30, 10:05
  #8
Medlem
Calogeros avatar
Tycker det är synd bara, för lax kan se jäkligt aptitretande ut. Den där reklamen som går på teven där det propageras för norsk lax har etsat sig fast i hjärnan.

Röd snapper, på tal om fiskar som ser goda ut, är något jag aldrig har testat. Hur smakar den?
Citera
2016-06-30, 10:11
  #9
Medlem
Europes avatar
Jag antar att TS inser att gravad, rimmad och rökt lax smakar annorlunda och har en annan konsistens än t.ex. stekt och grillad lax? Speciellt som det andra han nämner förefaller i första hand gälla just stekta/ugnsstekta/grillade rätter? Har TS försökt sig på att äta stekt lax?

Jag har inte så svårt för de laxrätter som nämns, men helt klart föredrar jag stekt och grillad lax framför de inlagda/rökta varianterna.
Citera
2016-06-30, 10:22
  #10
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag antar att TS inser att gravad, rimmad och rökt lax smakar annorlunda och har en annan konsistens än t.ex. stekt och grillad lax? Speciellt som det andra han nämner förefaller i första hand gälla just stekta/ugnsstekta/grillade rätter? Har TS försökt sig på att äta stekt lax?

Jag har inte så svårt för de laxrätter som nämns, men helt klart föredrar jag stekt och grillad lax framför de inlagda/rökta varianterna.
Jodå, det inser jag! Och jag har testat stekt lax, men det skall erkännas att det var väldigt länge sedan så det kan nog vara en idé att ge den stekta varianten ett nytt försök. Det stämmer att jag föredrar stekt och grillad fisk framför rökt sådan.
Citera
2016-06-30, 10:27
  #11
Medlem
Kan det vara så att du har köpt frysta laxkotletter för att steka! Jag tycker skillnaden mot färska laxkotletter är stor. Frysta luktar illa om de steks, men det gör inte färsk köpt över disk.

Ta varmrökt lax och färskpotatis! Finns det något som är godare! Men som sagt, smaken är olika.
Citera
2016-06-30, 10:59
  #12
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Kan det vara så att du har köpt frysta laxkotletter för att steka! Jag tycker skillnaden mot färska laxkotletter är stor. Frysta luktar illa om de steks, men det gör inte färsk köpt över disk.

Ta varmrökt lax och färskpotatis! Finns det något som är godare! Men som sagt, smaken är olika.
Nä, det är inte där problemet ligger tyvärr.

Skall panera rödspätta senare. Riktig och god fisk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback