2018-04-23, 03:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Blackvelvet reserve 8years old 199? Näst billigast på 212kr är The Talisman.

Haha, inte illa pinkat! -"Reserven" på 8 år är till och med 30 spänn billigare än den vanliga BV för 229:- Undrar hur den smakar egentligen. Har du provat?

https://www.systembolaget.se/sok-dry...llassortment=0
Citera
2018-04-23, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Haha, inte illa pinkat! -"Reserven" på 8 år är till och med 30 spänn billigare än den vanliga BV för 229:- Undrar hur den smakar egentligen. Har du provat?

https://www.systembolaget.se/sok-dry...llassortment=0

Nej, verkar vara beställningsvara finns bara i ett exemplar i en butik.
Senast redigerad av nilltre 2018-04-23 kl. 04:04.
Citera
2018-04-23, 04:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
hmm, ja gärna stor flaska. om jag lägger till en 50 kr då? är inte teachers ganska omtyckt/bra?

Runt 250 hittar du rätt hyfsade blended. Teachers gillar jag. Vill du ha mer maltkaraktär är Lauder's rätt hyfsad. En inte så dum singlemalt är Kapten Haddocks favorit Loch Lomond, men kostar 299:-
https://www.systembolaget.se/dryck/s...h-lomond-59701
Citera
2018-04-23, 04:17
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Runt 250 hittar du rätt hyfsade blended. Teachers gillar jag. Vill du ha mer maltkaraktär är Lauder's rätt hyfsad. En inte så dum singlemalt är Kapten Haddocks favorit Loch Lomond, men kostar 299:-
https://www.systembolaget.se/dryck/s...h-lomond-59701

ok, tack för tips. jag ska tänka över ifall plånboken kan tänkas gå så högt i pris.

den senaste flaskan jag köpte var kring det priset också. Glen grant majors reserve. blev dock lite besviken. väldigt klen på något sätt. ska nog undvika single malt i den prisklassen och satsa på runt 400-500 kr för att få ut vad jag är van/nöjd vid för single malt.....jag verkar ändå vara rätt kräsen :S så kanske bättre att satsa på en ok blended som kanske istället. jag tkr ändå om att testa nytt
Citera
2018-04-23, 04:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
ok, tack för tips. jag ska tänka över ifall plånboken kan tänkas gå så högt i pris.

den senaste flaskan jag köpte var kring det priset också. Glen grant majors reserve. blev dock lite besviken. väldigt klen på något sätt. ska nog undvika single malt i den prisklassen och satsa på runt 400-500 kr för att få ut vad jag är van/nöjd vid för single malt.....jag verkar ändå vara rätt kräsen :S så kanske vill satsa på en ok blended som kanske teachers istället.

250 blended köper dig minst lika bra whisky som 300-kronors single malt.
Citera
2018-04-23, 06:11
Medlem
cacas avatar
Du måst nog upp lite i pris om du ska få något någorlunda drickbart på systemet.
Tipset till dig om du vill komma undan billigt är att förlägga årets semester till Tyskland och shoppa på dig några flaskor.
Citera
2018-04-23, 06:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Du måst nog upp lite i pris om du ska få något någorlunda drickbart på systemet.
Tipset till dig om du vill komma undan billigt är att förlägga årets semester till Tyskland och shoppa på dig några flaskor.

Japp, om vi snackar blended får man utmärkt blended av olika etablerade märken för 10-15€. Var nyligen i Berlin, blev rätt besviken på single-malt-priserna där; ungefär samma som på bolaget hemma. Single malt har gått upp rejält sedan "alla ska ha det", speciellt de nyrika kineserna och ryssarna. (Köpte några flaskor Teacher's och Bell's för runt €12/flaskan istället).
Citera
2018-04-27, 11:21
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
The Talisman var en helt godkänd budgetwhisky, billigaste på bolaget nu som du säger. Lakritsen var inte alls något jag ens tänkte på. Jag håller med om High Commissioner och Teacher's, de är också mina favoriter än så länge men jag har några fler att testa. Jag får se vilken nästa blir, kanske kör på Bell's ändå eller Grant's.

Jag köpte också Talisman nu sist. Jag hade en liten skvätt High Commissioner och en liten skvätt Bell´s kvar hemma, så jag testade dem mot varandra. High Commissioner var faktiskt lite fylligare än Talisman, fast mindre rökig. Bell´s fylligare och lite rökigare än Talisman. Men jag gillar Talisman ändå, lättdrucken utan några direkta felsmaker och gör sig bra i drinkar.

Flaskan med Bell´s blev bättre med oxidering, men lite vass var den ändå. Grant´s är också helt okej, köper den utomlands billigt ibland. Kul med Black Velvet 8 y, den måste jag testa här näst!
Citera
2018-04-27, 12:44
Medlem
Vem0ths avatar
Tullamore Dew och Irishman 70 duger för mig, prövat ca 10 sorter i denna prisklass och dessa två smakar inte lika kemiskt(aceton-toner) som dem andra.

Rökig smak på budget så finns det även Bowmore.
Citera
2018-04-27, 16:56
Medlem
Andersdamaans avatar
Black Velvet gillar jag. Bra att ingefärsgrogga på dessutom!
Citera
2018-04-28, 15:09
Medlem
SektenAnderssons avatar
High Comissioner helt klart, 215 spänn på bolaget
Citera
2018-04-28, 15:15
Medlem
bax88s avatar
Jag är svag för Islamisten aka Islay Mist. Kommer inte ihåg vad den kostar men har för mig den är rätt billig.

Den funkar för mig både att ta som en rackabajsare och att supa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in