2018-04-30, 23:32
Medlem
StraightShooters avatar
Räknas Jim Beam?

Det är ju trots allt en bourbon, men 249 skattade riksdaler på bolaget gör att den lyckligtvis inte placerar sig som nån finwhiskey direkt.

Själv är jag inte så förtjust i whiskey men Jim Beam är min husdryck.
Citera
2018-04-30, 23:49
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraightShooter
Räknas Jim Beam?

Det är ju trots allt en bourbon, men 249 skattade riksdaler på bolaget gör att den lyckligtvis inte placerar sig som nån finwhiskey direkt.

Själv är jag inte så förtjust i whiskey men Jim Beam är min husdryck.

Jim Beam borde räknas då den är dyngbillig och den är även mitt svar. Av allt jag testat, från Lord Calvert till den rökigaste tjärplankan, är Jim Beam den enda whiskyn som är genuint god. Förresten, om en sprit kräver en mörk höstkväll och en bit mörk choklad för att uppskattas så är den inte god.
Citera
2018-05-11, 14:40
Medlem
bussilegos avatar
The Dundee - 225 kr för en sjuttis

Lägger man 250 - 270 kr, så kan man lika gärna hosta upp några slantar till och ta en Single Malt.
Mack by Mackmyra är en rätt fin " budget-malt " för 315 kr.
Citera
2018-05-11, 14:47
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
High Comissioner helt klart, 215 spänn på bolaget
Japp. Clan McGregor är en annan favorit.

Går vi lite utomlands så kostar en sjuttis Bells 13 pund på Tesco i England och det är kvalitet över disk. Jag brukar köpa en sådan och ha i väskan. En klunk här och en klunk där, ett recept för en lyckad kväll.
Citera
2018-05-12, 16:32
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Då den gravida fästmön för närvarande inte klarar av skottska Whiskydofter av typen skogsbrand och böckling så dricks du numera mycket Kanadensiskt här hemma Canadien Club, Seagrams och liknande är ofta milda såväl till doft och smak som till plånbok, i regel kostar de mindre än tvåhundrafemtio riksdaler och är väl så goda som Grants, Jameson och liknande blends. Fungerar bra som grund för en old fashioned eller Whiskey sour.
Citera
2018-05-25, 19:41
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
High Comissioner helt klart, 215 spänn på bolaget

Många som gillar den, så gör även jag, och bestämde mig därför att det är hög tid att testa Loch Lomond Original: Loch Lomond är ju destilleriet som tillverkar High Commisssioner.

Loch Lomond Original är en budgetmalt på 299 kr. Jag gillade den, även om den inte alls smakade som jag trodde att den skulle göra. Jag hade förväntat mig en väldigt lätt och fruktig whisky, med smaker som är typiska för bourbonsfatslagrad whisky. Men den var mer robust, lite mörkare plommonliknande smaker blandat med en del vanilj. Känns som att en del av whiskyn är lagrad på sherryfat. God och prisvärd i alla fall, påminner lite om Bunnahabhains tolvåriga.
Citera
2018-06-08, 22:10
Medlem
Någon som gillar Long John? 219 kr på bolaget. Jag har för mig att den var populär på 70/80-talet, men hur det är nu vet jag inte. Ska nog pröva en flaska, har för mig att jag gillade den
Citera
2018-06-09, 12:44
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Har kanske tagits upp förut men orkar inte gå igenom tråden.
https://www.systembolaget.se/dryck/s...-de-luxe-45701
Islay mist.
Värt varenda krona, du kan inte få en bättre whiskey i den prisklassen.
12 kr över din budget men kom igen
Ha inte vatten i den, det gör den ännu mer stickig och grov, drick den som den är.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2018-06-09 kl. 12:48.
Citera
2018-06-18, 00:14
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
[...] Kul med Black Velvet 8 y, den måste jag testa här näst!

Testat den än? Jag ska nog på bolaget imorgon innan Sverige-Sydkorea börjar, måste fylla på med lite whisky men främst gin. Jag är fan tokig i gin på sommaren hehe. Får se vad det blir för whisky, fortfarande en hel del billiga blends kvar att testa. Tror dock jag hoppar över kanadickerna? Såvida inte Black Velvet är något att ha?
Citera
2018-06-18, 21:49
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Testat den än? Jag ska nog på bolaget imorgon innan Sverige-Sydkorea börjar, måste fylla på med lite whisky men främst gin. Jag är fan tokig i gin på sommaren hehe. Får se vad det blir för whisky, fortfarande en hel del billiga blends kvar att testa. Tror dock jag hoppar över kanadickerna? Såvida inte Black Velvet är något att ha?

Jag har inte testat den 8-åriga än, men jag har druckit den vanliga Black Velvet. Rätt udda smak på den, den är söt och påminner lite grand om en bourbon. Helt okej att dricka som den är och den gör sig bra i groggar. 8-åringen borde ju bjuda på lite mer smak, men enligt vissa rencensioner av den som jag läste förut, gör den inte det.
Citera
2018-06-20, 23:00
Medlem
Har i afton testat systemets senaste kanadensiska slaskwirre...

J.P. Wiser's Triple Barrel 10 Years Old, Nr 422, 229 sekiner.
"Fruktig smak med fatkaraktär, inslag av torkade aprikoser, apelsinchoklad, kanel och vanilj.
Serveras rumstempererad som avec."
https://www.systembolaget.se/dryck/s...p-wisers-42201

Ren: fy fan, ej drickbar, 10 days old?
Med lite vatten typ smält isbit: njaaa, 10 weeks old...
Summa sumarum: duger säkert till Whisky Sour men inget slår Black Velvet till W-Sour...

Canadian Idiot
https://www.youtube.com/watch?v=C_TfBbR6L0M
.
Citera
2018-06-22, 21:18
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Har i afton testat systemets senaste kanadensiska slaskwirre...

J.P. Wiser's Triple Barrel 10 Years Old, Nr 422, 229 sekiner.
"Fruktig smak med fatkaraktär, inslag av torkade aprikoser, apelsinchoklad, kanel och vanilj.
Serveras rumstempererad som avec."
https://www.systembolaget.se/dryck/s...p-wisers-42201

Ren: fy fan, ej drickbar, 10 days old?
Med lite vatten typ smält isbit: njaaa, 10 weeks old...
Summa sumarum: duger säkert till Whisky Sour men inget slår Black Velvet till W-Sour...

En snabb fråga: varför tycker du inte att J.P. Wiser's är drickbart?
Den går att dricka utan is och jag tycker att dess smak är enormt bra.
Köpte den lilla flaskan på 350ml och gillar att den är buteljerad i återvinningsbar PET-flaska.

Den har också en lätt touch av malt efter trippel-lagringen så det är positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in