2021-02-07, 15:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Det ska du bara vara glad för. I ungdomen så drack jag ett helrör kings club. Kom sedan på den briljanta idén att sätta mig på moppen och köra och köpa ostbågar. Det slutade med att jag körde rakt in i ett skyltfönster.
Hahaha, jag hade en liknande färd, men det var efter dansk körsbärs-"vin". Den gamla typen med ett litet "glas" i mässing som gick att pilla bort.
http://www.skrotnissen.no/index.php?...roductId=79465
Citera
2021-02-07, 15:31
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jompa75
http://www.systembolaget.se/dryck/sp...-de-luxe-45701

För 254kr måste jag säga att Islay Mist de Luxe är ett riktigt fynd. Min favorit i budgetsegmentet
Den skall testas. Vissa månader skulle det kännas lite bättre att köpa en billigare sort än mina vanliga(4-500kronor), särskilt då en flaska sällan överlever en fredag-lördag.

Är rökigheten påtaglig? Har litet svårt för det.
Citera
2021-02-07, 15:59
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lite festligt att "Skeppet" blivit ett samlarobjekt. Gick för 32-tusen på auktion 2013
http://online.auktionsverket.se/1306...eppets-whisky/

Citat:
probably one of very few remaining bottles.

Lär knappast vara billigare idag.
Citera
2021-02-07, 17:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Haha, highland eagle är verkligen i en klass för sig.
Lacknafta med karamellfärg.

Lägger min röst på doctors special. Billig blended whisky men har en fin och len smak. Inte alls vass eller acetonsmak.

Doctorn är en klassiker.
En gång hovleverantör till Gustav V af Sweden.

Har dock inte sett den på länge. Men jag handlar merparten på resor...
Citera
2021-02-07, 17:10
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Den skall testas. Vissa månader skulle det kännas lite bättre att köpa en billigare sort än mina vanliga(4-500kronor), särskilt då en flaska sällan överlever en fredag-lördag.

Island mist med år på ettiketten har en besvärlig bismak. Tror det är salt...

Standard var vad jag minns helt OK.

Dewar är en annan sympatisk whisky som jag köpte för €9.99 för något år sedan.
Citera
2021-02-07, 19:43
Medlem
Facades avatar
Islay Mist var riktigt bra på flygplatsen när den kostade 100kr för 1L.
Bolagets priser för den är rätt hutlösa...
Citera
2021-02-07, 20:41
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Haha, highland eagle är verkligen i en klass för sig.
Lacknafta med karamellfärg.

Lägger min röst på doctors special. Billig blended whisky men har en fin och len smak. Inte alls vass eller acetonsmak.
När köpte du Doctor's Special senast?
Citera
2021-02-07, 21:36
Medlem
jag gillar bushmills
Citera
2021-02-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk

Ja det är den!
Den är faktiskt riktigt prisvärd, det är som att dricka tjärat snöre eller en nytjärad eka.

Inget för dig alltså, men jag tycker den är ett riktigt bra budget alternativ till dyrare rökiga varianter.
Citera
2021-02-07, 22:47
Medlem
DoktorNos avatar
Hittade den här informationen på nätet om svensk whisky. Apropå Mac Scot och Skeppets:

Citat:
"Under 1950- och 1960-talen tillverkade V&S en svensk blended whisky under namnet Skeppets Whisky. Samtliga produktionssteg, spannmålsodling, mältning, mäskning, destillering, lagring och blandning skedde i Sverige så det var verkligen tal om en svensk Whisky. Skeppets Whisky var en ganska rökig whisky av skotsk typ men kunde inte konkurrera med de importerade whiskysorterna så produktionen lades ned under 1960-talets senare hälft.
De "svenska" whiskymärkena Old Glen och Macscot's (tidigare Mac Scot) är märken som V&S saluför men det är whisky som importeras från Skottland och som sedan blandas och eventuellt fatlagrats i Sverige."

Mer whiskyläsning:
https://kentsspritskola.tripod.com/whiskey.html
Citera
2021-02-08, 12:19
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
När köpte du Doctor's Special senast?
För några år sedan köpte jag lådvis. Utomlands såklart. Verkar inte finnas längre på systembolaget.
Citera
2021-09-24, 19:45
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag vill slå ett slag för den irländska blended whiskeyn West Cork. Billigaste irländaren i det ordinarie sortimentet, tror jag, 259 + 1 kr i pant för petflaskan som den är tappad på.

Stabil irländsk whiskey. Har slutlagrats på hårt kolade gamla bourbonfat, vilket man känner i smak och doft, med kraftiga vailjtoner och en del karamell. Lite luft och ett par droppar vatten lockar fram en massa tropiska frukter. En god och prisvärd whiskey.

Jag har även testat The Dundee 10y blend 299kr. God, känns som att det är en hel del sherryfatslagrad whisky i blandningen. Mycket längre eftersmak än vad man får på en ung blend, men inte lika lång eftersmak som man får på en 10-årig singelmalt. En bra kompromiss, kan man väl säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in