Citat:
Ursprungligen postat av
MarkKozelek
Hej!
Har kollat ganska mycket på klipp från de två konserterna och är det inte lite Allsång På Skansen-varning?
Överviktiga WT-Svenssons i Foppa-tofflor och tatueringar som lallar med i musiken?
Nästan lite efterblivet på sina håll, folk som dyrkar Springsteen och som har tycks missat mycket annan rockmusik som är Så Mycket Bättre, enligt mig. Det enda man lyssnar på verkar vara Springsteen.
De har snöat in sig på Springsteen som enligt mig inte har gjort en riktigt bra skiva sedan Lucky Town/Human Touch (jo, jag tycker precis som ni att The River, Darkness och Born To Run är ruggigt bra).
Tvekar inte en sekund på att Springsteen i sin bästa stunder är en fenomenal liveartist, men hela företeelsen med Springsteen i Sverige känns som ett riktigt mainstreamnöje.
"Kom igen nu allihopa, nu drar vi till Götet och ser Bossen".
Vad tänker ni?
En mainstreammarkör utan mainstreampubliken. Jag har i åratal gått på Springsteenkonserter och pratat med mängder med folk ur publiken genom åren.
Majoriteten av publiken gillar kvalitet när det kommer till böcker, musik och film, oftast dissar de reklamtv och ser inte allsångsprogram, så mycket bättre och dylika program.
Det du ser är en överjävlig publikdomtör, han och Bob Marley har alltid haft publiken som i en ask.
1970 var Springsteen mycket nära att inför närmare 10.000 pers i New Jersey starta ett upplopp, men med en handvridning lyckades han lugna ner publiken, Läs Carlings bok Bruce.
Det Springsteen lärde sig var att använda publiken som ett redskap för att förstärka sin musik, ju mer publiken blir eggad desto bättre blir Springsteen på scen.
Du ser dessutom samma scener i Italien och i USA. Jag har sett Springsteen i USA och sett hur folk på läktarna uppför sig som den på plan och det är en mäktig känsla att rymmas inom.
Ingen annan artist har lyckats med det Springsteen lyckas med, karln är 67 och ändå är hans lägsta nivå jävligt hög. När han är som sämst är han som artist fortfarande bra.
Jag har sett rent rutinframförande från hans sida och ändå är det bra konserter.
Jag har sett John Fogerty på rutin och det var överjävligt dåligt.
Jag har sett Dylan när han är som sämst, 1989 Globen, Springsteen har aldrig varit så dålig som Dylan var då.
Springsteen styrs av improvisation, det är något David Bowie aldrig klarade, eller Lou Reed.
Jag som individ lyssnar på massa svårare musik än Springsteen, Bowie, R.E.M, jazz, Crosby, Stills, Nash & Young rätt krävande, många pallar inte dem.
I kort sagt alla de stora i alla genrer, jag har på en hårddisk närmare 10.000 skivor, på Vinyl har jag närmare 500 skivor i dagsläget och kommer köpa på mig minst lika många till.
Den typiska Springsteenfantasten lyssnar på detta, U2, Lundell, Soutside Johnny, Dylan, Neil Young, Tom Petty, Mellencamp, Håkan Hellström, men mainstream, nej många villa svenssons tycker detta är för svår musik, i många år var jag ensam om att lyssna på sånt här medan min omgivning tyckte det var skränigt.
Jag har träffat Reinfeldt typer som lyssnar mest på Europop, och dessa klarar inte av att lyssna på vare sig på detta eller på avancerad konst musik pop, Pink Floyd är även för svåra för dem.
Det är första gången jag stött på någon som anser Springsteen lite enkel, alla jag träffat på som inte gillat det tycker det är för svår musik.