2016-06-29, 17:05
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Nej, tror inte vi kan finna en korrelation mellan lägre intelligens och musiklyssnande.
Jodå, det finns flera studier som visar att lågbegåvade föredrar enklare musik medan högbegåvade hellre lyssnar på komplicerad musik. Däremot finns ingen entydig parallell mellan Bruce Springsteen-lyssnande och svensk arbetarklass.
Citera
2016-06-29, 17:10
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Jodå, det finns flera studier som visar att lågbegåvade föredrar enklare musik medan högbegåvade hellre lyssnar på komplicerad musik. Däremot finns ingen entydig parallell mellan Bruce Springsteen-lyssnande och svensk arbetarklass.

Konstigt det där, jag känner fler med högre intelligens och totalt avsaknad av musiksmak och korkade människor som älskar det oändligt komplicerade. Är det möjligtvis, så kallad, pseudovetenskap du läst?
Det handlar nog mer om vilken samhällskulturell koppling man får till musiken i tidig ålder, att påstå att intelligens avgör musiksmak är däremot absurt.
Citera
2016-06-29, 17:22
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Konstigt det där, jag känner fler med högre intelligens och totalt avsaknad av musiksmak och korkade människor som älskar det oändligt komplicerade. Är det möjligtvis, så kallad, pseudovetenskap du läst?
Det handlar nog mer om vilken samhällskulturell koppling man får till musiken i tidig ålder, att påstå att intelligens avgör musiksmak är däremot absurt.
Jag har inte påstått det. Jag har påstått att det finns studier som visar att smarta människor i högre grad föredrar komplicerad musik. Om så Einstein hade hatat musik eller hade älskat Samir och Viktor spelar ingen roll. Det går inte att kategoriskt döma exakt alla människor, det finns alltid undantag. Att tro något annat är, för att använda ditt ord, absurt.
Citera
2016-06-29, 17:26
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Jag har inte påstått det. Jag har påstått att det finns studier som visar att smarta människor i högre grad föredrar komplicerad musik. Om så Einstein hade hatat musik eller hade älskat Samir och Viktor spelar ingen roll. Det går inte att kategoriskt döma exakt alla människor, det finns alltid undantag. Att tro något annat är, för att använda ditt ord, absurt.

Du hänvisar till studier, men håller inte med?
Jag påstår att studierna är av syftet att driva igenom någon tes och därigenom självbekräftelse.
Jag påstår fortfarande att det är kulturen som fostrar musiksmaken, inte intelligensen. Förekommer mer komplicerad musik i kretsar med högre intelligens? Antagligen, är det för att de är smarta? Antagligen inte. Jag är inte en vidare begåvad människa, och skulle aldrig påstå att jag är vidare intelligent, däremot har jag en välutvecklad musiksmak på grund utav ett intresse.
Senast redigerad av Black.Lips 2016-06-29 kl. 17:35.
Citera
2016-06-29, 17:37
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Du hänvisar till studier, men håller inte med?
Du snurrar in dig i resonemangen här. Jag säger att det finns studier som visar att människor med lågt IQ föredrar enkel musik. Du säger då att du minsann känner idioter som gillar jättesvår musik och att både jag och studierna därför har fel. Jag säger då att det alltid finns undantag, för det gör det ALLTID. Då säger du att jag inte håller med studierna. Mycket märkligt.

Men vi släpper det, då den här tråden inte är rätt plats för diskussionen.
Citera
2016-06-29, 17:42
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Du snurrar in dig i resonemangen här. Jag säger att det finns studier som visar att människor med lågt IQ föredrar enkel musik. Du säger då att du minsann känner idioter som gillar jättesvår musik och att både jag och studierna därför har fel. Jag säger då att det alltid finns undantag, för det gör det ALLTID. Då säger du att jag inte håller med studierna. Mycket märkligt.

Men vi släpper det, då den här tråden inte är rätt plats för diskussionen.

Den här tråden handlar väl om intelligens och musiksmak?
Jag påstår att smarta människor föredrar okomplicerad musik i samma utsträckning, kan det behövas intelligens för att förstå komplicerad musik? Inte nödvändigtvis. Musik är däremot inte för alla, vi lever i en kultur där det förväntas av dig att gilla musik, därför fungerar simpel repetition för att få låtar att sälja. Folk är inte korkade, bara jävligt ointresserade. Vad är komplicerad musik förövrigt? Vad avgör om något är enkelt eller inte? Redan där faller det.
Citera
2016-06-29, 19:07
Medlem
Citat:
Den här tråden handlar väl om intelligens och musiksmak?
Jag påstår att smarta människor föredrar okomplicerad musik i samma utsträckning, kan det behövas intelligens för att förstå komplicerad musik? Inte nödvändigtvis. Musik är däremot inte för alla, vi lever i en kultur där det förväntas av dig att gilla musik, därför fungerar simpel repetition för att få låtar att sälja. Folk är inte korkade, bara jävligt ointresserade. Vad är komplicerad musik förövrigt? Vad avgör om något är enkelt eller inte? Redan där faller det.

Det finns komplicerad musik som är helt enastående bra.

Undrar om de stora Springsteen-fanatikerna kan uppskatta "Ladies And Gentlemen We Are Floating in Space" av Spiritualized och My Bloody Valentines mästerverk "Loveless"?
Citera
2016-06-29, 19:11
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkKozelek
Det finns komplicerad musik som är helt enastående bra.

Undrar om de stora Springsteen-fanatikerna kan uppskatta "Ladies And Gentlemen We Are Floating in Space" av Spiritualized och My Bloody Valentines mästerverk "Loveless"?

Varför undrar du och vad har du för nytta av att veta det?
Citera
2016-06-29, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secundus
Varför undrar du och vad har du för nytta av att veta det?

Bara en stilla undran.
Citera
2016-06-29, 19:15
Medlem
Citat:

Då måste Reinfeldt ha varit oerhört korkad och lågbegåvad eftersom han bland annat hade Da Buzz som favoriter. Jag sympatiserar inte med Reinfeldt alls, men jag ser definitivt inte honom som korkad på grund av hans musiksmak.
Citera
2016-06-29, 19:15
Medlem
Geomeisters avatar
Bruce har blivit folklig!

Citera
2016-06-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Då måste Reinfeldt ha varit oerhört korkad och lågbegåvad eftersom han bland annat hade Da Buzz som favoriter. Jag sympatiserar inte med Reinfeldt alls, men jag ser definitivt inte honom som korkad på grund av hans musiksmak.

Reinfeldt är den mest begåvade stadsministern vi haft, han insåg vinsten i att berika Sverige med hundratusentals invandrare som aldrig kommer bidra med något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in