Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-28, 23:11
  #1
Medlem
Hej!

Har kollat ganska mycket på klipp från de två konserterna och är det inte lite Allsång På Skansen-varning?

Överviktiga WT-Svenssons i Foppa-tofflor och tatueringar som lallar med i musiken?

Nästan lite efterblivet på sina håll, folk som dyrkar Springsteen och som har tycks missat mycket annan rockmusik som är Så Mycket Bättre, enligt mig. Det enda man lyssnar på verkar vara Springsteen.

De har snöat in sig på Springsteen som enligt mig inte har gjort en riktigt bra skiva sedan Lucky Town/Human Touch (jo, jag tycker precis som ni att The River, Darkness och Born To Run är ruggigt bra).

Tvekar inte en sekund på att Springsteen i sin bästa stunder är en fenomenal liveartist, men hela företeelsen med Springsteen i Sverige känns som ett riktigt mainstreamnöje.

"Kom igen nu allihopa, nu drar vi till Götet och ser Bossen".

Vad tänker ni?
__________________
Senast redigerad av MarkKozelek 2016-06-28 kl. 23:18.
Citera
2016-06-28, 23:48
  #2
Medlem
Du får gärna tycka vad du vill om musiken. Själv älskar jag Springsteen. Jag var där igår med min familj. Men du har fel om vilka som är där. Det är personer i alla åldrar och samhällsklasser. Jag såg pensionärer, familjer med barn, tonåringar, vuxna och invandrare. Det är det som gör Springsteen unik. Du hittar fans i samtliga åldersgrupper.

Jag älskar också annan musik. Men inget annat band eller artist har bjudit på samma show och stämning. Jag har ganska nyligen varit på både Iron Maiden och Metallica. Och de var inte i närheten av att skapa samma glädje och känsla under sina spelningar.
__________________
Senast redigerad av stifmeister89 2016-06-28 kl. 23:51.
Citera
2016-06-28, 23:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Du får gärna tycka vad du vill om musiken. Själv älskar jag Springsteen. Jag var där igår med min familj. Men du har fel om vilka som är där. Det är personer i alla åldrar och samhällsklasser. Jag såg pensionärer, familjer med barn, tonåringar, vuxna och invandrare. Det är det som gör Springsteen unik. Du hittar fans i samtliga åldersgrupper.

Jag älskar också annan musik. Men inget annat band eller artist har bjudit på samma show och stämning. Jag har ganska nyligen varit på både Iron Maiden och Metallica. Och de var inte i närheten av att skapa samma glädje och känsla under sina spelningar.

Det som fascinerar med Springsteen är just hur så medioker musik på skiva kan lyfta sig till så förbluffande höga höjder live.
Citera
2016-06-29, 01:10
  #4
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkKozelek
Hej!

Har kollat ganska mycket på klipp från de två konserterna och är det inte lite Allsång På Skansen-varning?

Överviktiga WT-Svenssons i Foppa-tofflor och tatueringar som lallar med i musiken?

Nästan lite efterblivet på sina håll, folk som dyrkar Springsteen och som har tycks missat mycket annan rockmusik som är Så Mycket Bättre, enligt mig. Det enda man lyssnar på verkar vara Springsteen.

De har snöat in sig på Springsteen som enligt mig inte har gjort en riktigt bra skiva sedan Lucky Town/Human Touch (jo, jag tycker precis som ni att The River, Darkness och Born To Run är ruggigt bra).

Tvekar inte en sekund på att Springsteen i sin bästa stunder är en fenomenal liveartist, men hela företeelsen med Springsteen i Sverige känns som ett riktigt mainstreamnöje.

"Kom igen nu allihopa, nu drar vi till Götet och ser Bossen".

Vad tänker ni?

Var i Göteborg igår och såg en massa folk lämna efter konserten och det hade fan lika gärna kunnat vara Lotta på Liseberg alltså (medelåldern måste fan varit ca 45-50). Har aldrig gillat Springsteen, hans musik har jag inget emot (en del är såklart riktigt bra) men hela hans personlighet stör mig. En bekväm gammal gubbjävel som älskar sitt lyxliv men ändå försöker framstå som socialt engagerad genom att göra något fjantigt PK-utspel då och då. Hatar den typen av kändisar. Men kan förstå varför medelålders-Svensson gillar honom, han är precis lagom för dem...
Citera
2016-06-29, 08:55
  #5
Medlem
Varför är du så arg? Hur mår du? Ta en seriös funderare på hur du egentligen mår, det är värt tiden.
Citera
2016-06-29, 09:59
  #6
Medlem
Det är det säkert, men vad spelar det för roll egentligen? Det är väl precis som på många andra stora konserter, väldigt blandat. Går man och ser en stor artist likt Springsteen eller band som Iron Maiden, Metallica eller The Rolling Stones t. ex. så kommer man att kunna stöta på alltifrån lagerarbetare till akademiker.

Det är väl det som är lite trevligt egentligen. Människor samlas och släpper all bitterhet och hat gentemot varandra och är lyckliga för en gångs skull.

Om man ska vara så elitistisk att man inte vill gå på evenemang där det inte finns några "Svenssons och White Trash" så får man nog begränsa sig rejält.
Citera
2016-06-29, 10:46
  #7
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkKozelek
Hej!

Vad tänker ni?
Att folk får gå och se precis vilka konserter de vill. Liksom att folk själva får välja vad inom böcker, tv, skivor, politik o.s.v. de föredrar. Inte mycket att uppröras över. Gillar man inte det andra ser live, då går man helt enkelt och ser något man själv föredrar.

Bättre att lägga krutet på det man gillar, istället för att lägga fokus på sådant som man egentligen skiter fullständigt i. Som farmor brukade resonera.
Citera
2016-06-29, 13:00
  #8
Medlem
Black.Lipss avatar
Springsteen har blivit ett fenomen i Sverige, på gott och ont. Det är svårt att kritisera mannen när nästan varje människa över 25 älskar honom. Däremot kan jag absolut se storheten, även om jag själv aldrig kommer äga någon mer skiva än Nebraska. Springsteen, Ullevi och sommar är väldigt ikoniskt, eller kanske svensk kultur.
Citera
2016-06-29, 14:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Springsteen har blivit ett fenomen i Sverige, på gott och ont. Det är svårt att kritisera mannen när nästan varje människa över 25 älskar honom. Däremot kan jag absolut se storheten, även om jag själv aldrig kommer äga någon mer skiva än Nebraska. Springsteen, Ullevi och sommar är väldigt ikoniskt, eller kanske svensk kultur.

Jo, så är det nog. Det jag däremot reagerar på är hur TS kallar folk för White Trash. Folk går på konserten för att uppleva något. Hur de klär sig eller ser ut är inte relevant. Själv är jag akademiker, men jag kommer från en arbetarfamilj. Jag gick dit med min mamma och mina syskon. Nästa gång ska jag dit med min kompis som är rik. Men han älskar Springsteen. Bara för att man älskar Springsteen mer än andra artister så betyder det inte att man ogillar annan musik. Jag gillar även Metallica, Iron Maiden, Bob Dylan, Guns N' Roses, Queen, CCR, Kiss och så vidare. Och detsamma gäller nog även majoriteten av de som går på Springsteen. De älskar även annan musik (även annan rock).
Citera
2016-06-29, 14:15
  #10
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkKozelek
Hej!

Har kollat ganska mycket på klipp från de två konserterna och är det inte lite Allsång På Skansen-varning?

Överviktiga WT-Svenssons i Foppa-tofflor och tatueringar som lallar med i musiken?

Nästan lite efterblivet på sina håll, folk som dyrkar Springsteen och som har tycks missat mycket annan rockmusik som är Så Mycket Bättre, enligt mig. Det enda man lyssnar på verkar vara Springsteen.

De har snöat in sig på Springsteen som enligt mig inte har gjort en riktigt bra skiva sedan Lucky Town/Human Touch (jo, jag tycker precis som ni att The River, Darkness och Born To Run är ruggigt bra).

Tvekar inte en sekund på att Springsteen i sin bästa stunder är en fenomenal liveartist, men hela företeelsen med Springsteen i Sverige känns som ett riktigt mainstreamnöje.

"Kom igen nu allihopa, nu drar vi till Götet och ser Bossen".

Vad tänker ni?

Herrejävlar, att någon ens orkar fundera på sånt här. Men visst, nästa gång Springsteen kommer ska jag tänka på dig och därmed inte gå på någon löjlig konsert. Det vore ju synd om någon skulle uppfatta mig som WT-Svensson liksom, det är ju viktiga grejer!

När du väljer nöjen, brukar du då överväga sådana faktorer som hur du blir uppfattad av andra? Om det finns risk för att inte uppfattas som coolt, låter du då bli att gå?

Citera
2016-06-29, 16:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secundus
Herrejävlar, att någon ens orkar fundera på sånt här. Men visst, nästa gång Springsteen kommer ska jag tänka på dig och därmed inte gå på någon löjlig konsert. Det vore ju synd om någon skulle uppfatta mig som WT-Svensson liksom, det är ju viktiga grejer!

När du väljer nöjen, brukar du då överväga sådana faktorer som hur du blir uppfattad av andra? Om det finns risk för att inte uppfattas som coolt, låter du då bli att gå?


Lyssnar bara på Eddie Meduza.
Citera
2016-06-29, 16:56
  #12
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Jo, så är det nog. Det jag däremot reagerar på är hur TS kallar folk för White Trash. Folk går på konserten för att uppleva något. Hur de klär sig eller ser ut är inte relevant. Själv är jag akademiker, men jag kommer från en arbetarfamilj. Jag gick dit med min mamma och mina syskon. Nästa gång ska jag dit med min kompis som är rik. Men han älskar Springsteen. Bara för att man älskar Springsteen mer än andra artister så betyder det inte att man ogillar annan musik. Jag gillar även Metallica, Iron Maiden, Bob Dylan, Guns N' Roses, Queen, CCR, Kiss och så vidare. Och detsamma gäller nog även majoriteten av de som går på Springsteen. De älskar även annan musik (även annan rock).

Jag invänder alltid när någon svensk slänger sig med uttrycket "White Trash", vi har inte den kulturen, och det är att se ner på underklassen, finner klasshat äckligt i ett land som är byggt på starka arbetares ryggar. Folk sitter och skrattar åt TV-program med folk som åker till Ullared, nu är tydligen Springsteen också för den lågutbildade massan. Nej, tror inte vi kan finna en korrelation mellan lägre intelligens och musiklyssnande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback