• 1
  • 2
2016-06-27, 19:39
Medlem
Isnatts avatar
Hej mina sm kksbitrden

Jag ska ha nt tjo och tjim hemmavid hr om ett tag och tnkte planera ihop en liten plockmatsbuff. Jag orkar inte st vid spis nr gsterna kommer utan tnkte ha det mesta klart, kall mat allts. Visst, jag kan kra nt vitlksbrd i ugn men tnker inte st och lura p en gratng och nn helstekt biff.
Frdel om det kan tas med fingrarna alternativt nn slags sticka eftersom alla inte kommer sitta vid bord direkt. Vad skulle man kunna anvnda som tpinne frresten?

S vad har ni att tipsa om?

Det jag bestmt mig fr r:
* Lufttorkad skinka
* Brie, nn grddig ost, Kvibille grdddel, marinerad prlmozzarella, kex och marmelad
* tunnbrdsrullar skurna. Leverpastej/gurka, rkt hstktt/pepparrotsfrskost, ost/skinka/rd paprika, skagenrra.
*Kall, kryddig skivad kycklingfil.
*Lite sugen p att gra quesadilla men d mste jag steka p dom i alla fall..

Kom igen, vad mer?
Citera
2016-06-27, 21:15
Medlem
psflaxs avatar
Jtterkor i lag, 2 sorters dipp.
Japansk soja och en stark chiliss.
Allt gr att kpa frdigt.
Citera
2016-06-27, 21:21
Medlem
Softis...s avatar
Stjlkselleri fylld med bl- eller grnmgelost r en klassiker.

Frn grabbmatstrden:
En enkel och smarrig frrtt kan vara sm somriga toastisar. Snedskiva en baguette och rosta skivorna ltt i ugnen. Vid montering s ska det p en klick (matskedsstor) crme frache, tunnskuren rd lk, och till sist en klick med ljrom/stenbitsrom. Vill du frenkla s, placerar du ingredienserna i korg och sklar, och lter gsterna sjlva montera ihop toastisen. Gr att ha som finger food.
Citera
2016-06-28, 00:54
Medlem
christerys avatar
Snoka lite inspiration frn kallskuret, men ven antipasti, meze, tapas, dim sum och en till som jag fan inte kommer ihg. En tjej jag trffade jobbade ju som kallsknka och vad hon kunde gra med rester var fantastiskt.

Ska man bara bli mtt s r pizzabullar givet, lite mer avancerat (typ 2% mer avancerat) r ju laxsnittar med pepparrot. Dvs mjukt tunnbrd och s virar du in lite lax och peppartotskrm i den. Tja nn stav gurka kan flja med x, gurkan smakar inte nt men det ser lite snyggare ut.
Citera
2016-06-28, 01:16
Medlem
JerryCottons avatar
Skjuter lite frn hften, marinerade oliver, marinerade champinjoner, gherkins, syltlk, sardell- eller ansjovissnurror (kanongott), rk- eller kycklingspett, minipajer (enkla att gra i muffinsformar).
Citera
2016-06-28, 01:31
Medlem
systemkollapss avatar
Nu r det hr en paj dock. Kall paj med crabsticks. Lt st under natten s pajen gottar till sig.
Citera
2016-06-28, 02:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Nu r det hr en paj dock. Kall paj med crabsticks. Lt st under natten s pajen gottar till sig.
Och lnken ???? Orkar inte leta igen om en miljon trffar p skmotorn.
Senast redigerad av christery 2016-06-28 kl. 02:59.
Citera
2016-06-28, 11:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej mina sm kksbitrden

Jag ska ha nt tjo och tjim hemmavid hr om ett tag och tnkte planera ihop en liten plockmatsbuff. Jag orkar inte st vid spis nr gsterna kommer utan tnkte ha det mesta klart, kall mat allts. Visst, jag kan kra nt vitlksbrd i ugn men tnker inte st och lura p en gratng och nn helstekt biff.
Frdel om det kan tas med fingrarna alternativt nn slags sticka eftersom alla inte kommer sitta vid bord direkt. Vad skulle man kunna anvnda som tpinne frresten?

S vad har ni att tipsa om?

Det jag bestmt mig fr r:
* Lufttorkad skinka
* Brie, nn grddig ost, Kvibille grdddel, marinerad prlmozzarella, kex och marmelad
* tunnbrdsrullar skurna. Leverpastej/gurka, rkt hstktt/pepparrotsfrskost, ost/skinka/rd paprika, skagenrra.
*Kall, kryddig skivad kycklingfil.
*Lite sugen p att gra quesadilla men d mste jag steka p dom i alla fall..

Kom igen, vad mer?
Du verkar ju fixat till det riktigt bra som det r, hade sjlv som gst varit riktigt belten med det du redan nu erbjuder.

Hade dock blandat i lite hackad schalotten/rd lk i leverpastejrullen fr lite mer stuns och struktur.

Lite enkla plockrtter d p "pinne".

Baconlindade kttbullar.
Baconlindade musslor.
Kryddkorv med pickles/sallad (smskuren sallad, gurka, paprika etc).
Kavring med sallad, rkor, majo av ngon smak, gg.
Kavring med gravad/rkt lax med tillbehr.

Tjockpannkaka med creme fraiche, hackad rd lk, stenbitsrom.
Fylld pasta, snckor, penne, rigatoni, med frskost och rter och tex rkt finhackad skinka, lite plottrigt men gott. Grs enklast med en sprits, addera lite grdde om du tycker det blir fr tjockt.

Sedan har du gsleverpat med skivat pple p rostat brd om du vill ha ngot exklusivt.
Addera sallad/spenat/stgurka med ngra droppar balsamvinger ver om du vill vxla upp det ytterligare.
Senast redigerad av MeanME 2016-06-28 kl. 12:02.
Citera
2016-06-28, 14:09
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Och lnken ???? Orkar inte leta igen om en miljon trffar p skmotorn.

http://matochvanner.se/berits-kalla-crabfishpaj/

Ser ut som att det r denna. Min mammas recept har ingen purjolk annars r det lika.
Citera
2016-06-28, 16:26
Medlem
Isnatts avatar
Bra frslag, blir hungrig och sugen p att fixa en enorm buff med allt gott och kall l
Citera
2016-06-28, 23:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
http://matochvanner.se/berits-kalla-crabfishpaj/

Ser ut som att det r denna. Min mammas recept har ingen purjolk annars r det lika.

Hmmm, mystiskt recept, inte sett nt liknande tidigare. Kan ju bli hur gott som helst men jag skulle vara lite orolig fr att det blir lite fr bltt om man gr det i frvg. Den r nog laga och servera modellen.

Men tackar fr lnken, jag gillar att lsa recept och f ider frn dessa. Just till denna skulle jag nog bytt ut tabascon mot wasabi eller i vrsta fall riven pepparrot.

Lk r ju jkligt gott om man gr det p rtt stt, den blir nstan st om man svettar den vilket bryter av bra mot min tilltnkta wasabi. Kr silverlk eller schalottenlk istllet fr purjo dock. Purjon passar bttre i soppa.
Citera
2016-06-29, 12:42
Medlem
Gr dadlar inlindat med bacon i ugn. Svingott och asltt.

http://www.spisa.nu/3.12233/recept/b...dlar-plockmat/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in