• 1
  • 2
2016-06-27, 19:39
Medlem
Isnatts avatar
Hej mina små köksbiträden

Jag ska ha nåt tjo och tjim hemmavid här om ett tag och tänkte planera ihop en liten plockmatsbuffé. Jag orkar inte stå vid spis när gästerna kommer utan tänkte ha det mesta klart, kall mat alltså. Visst, jag kan köra nåt vitlöksbröd i ugn men tänker inte stå och lura på en gratäng och nån helstekt biff.
Fördel om det kan ätas med fingrarna alternativt nån slags sticka eftersom alla inte kommer sitta vid bord direkt. Vad skulle man kunna använda som ätpinne förresten?

Så vad har ni att tipsa om?

Det jag bestämt mig för är:
* Lufttorkad skinka
* Brie, nån gräddig ost, Kvibille gräddädel, marinerad pärlmozzarella, kex och marmelad
* tunnbrödsrullar skurna. Leverpastej/gurka, rökt hästkött/pepparrotsfärskost, ost/skinka/röd paprika, skagenröra.
*Kall, kryddig skivad kycklingfilé.
*Lite sugen på att göra quesadilla men då måste jag steka på dom i alla fall..

Kom igen, vad mer?
Citera
2016-06-27, 21:15
Medlem
psflaxs avatar
Jätteräkor i lag, 2 sorters dipp.
Japansk soja och en stark chilisås.
Allt går att köpa färdigt.
Citera
2016-06-27, 21:21
Medlem
Softis...s avatar
Stjälkselleri fylld med blå- eller grönmögelost är en klassiker.

Från grabbmatstråden:
En enkel och smarrig förrätt kan vara små somriga toastisar. Snedskiva en baguette och rosta skivorna lätt i ugnen. Vid montering så ska det på en klick (matskedsstor) crème fraîche, tunnskuren röd lök, och till sist en klick med löjrom/stenbitsrom. Vill du förenkla så, placerar du ingredienserna i korg och skålar, och låter gästerna själva montera ihop toastisen. Går att ha som finger food.
Citera
2016-06-28, 00:54
Medlem
christerys avatar
Snoka lite inspiration från kallskuret, men även antipasti, meze, tapas, dim sum och en till som jag fan inte kommer ihåg. En tjej jag träffade jobbade ju som kallskänka och vad hon kunde göra med rester var fantastiskt.

Ska man bara bli mätt så är pizzabullar givet, lite mer avancerat (typ 2% mer avancerat) är ju laxsnittar med pepparrot. Dvs mjukt tunnbröd och så virar du in lite lax och peppartotskräm i den. Tja nån stav gurka kan följa med åxå, gurkan smakar inte nåt men det ser lite snyggare ut.
Citera
2016-06-28, 01:16
Medlem
JerryCottons avatar
Skjuter lite från höften, marinerade oliver, marinerade champinjoner, gherkins, syltlök, sardell- eller ansjovissnurror (kanongott), räk- eller kycklingspett, minipajer (enkla att göra i muffinsformar).
Citera
2016-06-28, 01:31
Medlem
systemkollapss avatar
Nu är det här en paj dock. Kall paj med crabsticks. Låt stå under natten så pajen gottar till sig.
Citera
2016-06-28, 02:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Nu är det här en paj dock. Kall paj med crabsticks. Låt stå under natten så pajen gottar till sig.
Och länken ???? Orkar inte leta igen om en miljon träffar på sökmotorn.
Senast redigerad av christery 2016-06-28 kl. 02:59.
Citera
2016-06-28, 11:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej mina små köksbiträden

Jag ska ha nåt tjo och tjim hemmavid här om ett tag och tänkte planera ihop en liten plockmatsbuffé. Jag orkar inte stå vid spis när gästerna kommer utan tänkte ha det mesta klart, kall mat alltså. Visst, jag kan köra nåt vitlöksbröd i ugn men tänker inte stå och lura på en gratäng och nån helstekt biff.
Fördel om det kan ätas med fingrarna alternativt nån slags sticka eftersom alla inte kommer sitta vid bord direkt. Vad skulle man kunna använda som ätpinne förresten?

Så vad har ni att tipsa om?

Det jag bestämt mig för är:
* Lufttorkad skinka
* Brie, nån gräddig ost, Kvibille gräddädel, marinerad pärlmozzarella, kex och marmelad
* tunnbrödsrullar skurna. Leverpastej/gurka, rökt hästkött/pepparrotsfärskost, ost/skinka/röd paprika, skagenröra.
*Kall, kryddig skivad kycklingfilé.
*Lite sugen på att göra quesadilla men då måste jag steka på dom i alla fall..

Kom igen, vad mer?
Du verkar ju fixat till det riktigt bra som det är, hade själv som gäst varit riktigt belåten med det du redan nu erbjuder.

Hade dock blandat i lite hackad schalotten/röd lök i leverpastejrullen för lite mer stuns och struktur.

Lite enkla plockrätter då på "pinne".

Baconlindade köttbullar.
Baconlindade musslor.
Kryddkorv med pickles/sallad (småskuren sallad, gurka, paprika etc).
Kavring med sallad, räkor, majo av någon smak, ägg.
Kavring med gravad/rökt lax med tillbehör.

Tjockpannkaka med creme fraiche, hackad röd lök, stenbitsrom.
Fylld pasta, snäckor, penne, rigatoni, med färskost och örter och tex rökt finhackad skinka, lite plottrigt men gott. Görs enklast med en sprits, addera lite grädde om du tycker det blir för tjockt.

Sedan har du gåsleverpaté med skivat äpple på rostat bröd om du vill ha något exklusivt.
Addera sallad/spenat/sötgurka med några droppar balsamvinäger över om du vill växla upp det ytterligare.
Senast redigerad av MeanME 2016-06-28 kl. 12:02.
Citera
2016-06-28, 14:09
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Och länken ???? Orkar inte leta igen om en miljon träffar på sökmotorn.

http://matochvanner.se/berits-kalla-crabfishpaj/

Ser ut som att det är denna. Min mammas recept har ingen purjolök annars är det lika.
Citera
2016-06-28, 16:26
Medlem
Isnatts avatar
Bra förslag, blir hungrig och sugen på att fixa en enorm buffé med allt gott och kall öl
Citera
2016-06-28, 23:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
http://matochvanner.se/berits-kalla-crabfishpaj/

Ser ut som att det är denna. Min mammas recept har ingen purjolök annars är det lika.

Hmmm, mystiskt recept, inte sett nåt liknande tidigare. Kan ju bli hur gott som helst men jag skulle vara lite orolig för att det blir lite för blött om man gör det i förväg. Den är nog laga och servera modellen.

Men tackar för länken, jag gillar att läsa recept och få idéer från dessa. Just till denna skulle jag nog bytt ut tabascon mot wasabi eller i värsta fall riven pepparrot.

Lök är ju jäkligt gott om man gör det på rätt sätt, den blir nästan söt om man svettar den vilket bryter av bra mot min tilltänkta wasabi. Kör silverlök eller schalottenlök istället för purjo dock. Purjon passar bättre i soppa.
Citera
2016-06-29, 12:42
Medlem
Gör dadlar inlindat med bacon i ugn. Svingott och aslätt.

http://www.spisa.nu/3.12233/recept/b...dlar-plockmat/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in