Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Hej mina små köksbiträden
Jag ska ha nåt tjo och tjim hemmavid här om ett tag och tänkte planera ihop en liten plockmatsbuffé. Jag orkar inte stå vid spis när gästerna kommer utan tänkte ha det mesta klart, kall mat alltså. Visst, jag kan köra nåt vitlöksbröd i ugn men tänker inte stå och lura på en gratäng och nån helstekt biff.
Fördel om det kan ätas med fingrarna alternativt nån slags sticka eftersom alla inte kommer sitta vid bord direkt. Vad skulle man kunna använda som ätpinne förresten?
Så vad har ni att tipsa om?
Det jag bestämt mig för är:
* Lufttorkad skinka
* Brie, nån gräddig ost, Kvibille gräddädel, marinerad pärlmozzarella, kex och marmelad
* tunnbrödsrullar skurna. Leverpastej/gurka, rökt hästkött/pepparrotsfärskost, ost/skinka/röd paprika, skagenröra.
*Kall, kryddig skivad kycklingfilé.
*Lite sugen på att göra quesadilla men då måste jag steka på dom i alla fall..
Kom igen, vad mer?
Du verkar ju fixat till det riktigt bra som det är, hade själv som gäst varit riktigt belåten med det du redan nu erbjuder.
Hade dock blandat i lite hackad schalotten/röd lök i leverpastejrullen för lite mer stuns och struktur.
Lite enkla plockrätter då på "pinne".
Baconlindade köttbullar.
Baconlindade musslor.
Kryddkorv med pickles/sallad (småskuren sallad, gurka, paprika etc).
Kavring med sallad, räkor, majo av någon smak, ägg.
Kavring med gravad/rökt lax med tillbehör.
Tjockpannkaka med creme fraiche, hackad röd lök, stenbitsrom.
Fylld pasta, snäckor, penne, rigatoni, med färskost och örter och tex rökt finhackad skinka, lite plottrigt men gott. Görs enklast med en sprits, addera lite grädde om du tycker det blir för tjockt.
Sedan har du gåsleverpaté med skivat äpple på rostat bröd om du vill ha något exklusivt.
Addera sallad/spenat/sötgurka med några droppar balsamvinäger över om du vill växla upp det ytterligare.