• 1
  • 2
2016-06-27, 16:41
Medlem
Som rubriken lyder!

Vart jobbar ni, kommunalt eller privat?
Vad tjänar ni?
Vilken typ av fastighetsförvaltning jobbar ni med?

Börjar studera till fastighetsförvaltare nu till hösten och undrar lite vad jag kan förvänta mig? Är 31 år gammal och har 12 års arbetslivserfarenhet, dock orelaterat till branschen.

Tacksam för svar.
Citera
2016-06-27, 16:52
Medlem
Soluss avatar
Måste bara få fråga. Fastighetsskötare, vad innebär egentligen det jobbet? Är det inte de som sopar utanför portar och klipper gräs och så?
Citera
2016-06-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Måste bara få fråga. Fastighetsskötare, vad innebär egentligen det jobbet? Är det inte de som sopar utanför portar och klipper gräs och så?

Tjena!

Jag tror du läste fel, Fastighetsskötare och Fastighetsförvaltare är inte samma sak.
En fastighetsförvaltare har det övergripande ansvaret för en fastighet. Det kan innebära en väldans massa saker men ett utdrag är: en fastighets ekonomi, juridik, planerade renoveringar, uthyrning m.m.

Du har delvis rätt angående vad en fastighetsskötare gör, och i de allra flesta fall svarar fastighetsskötaren till förvaltaren.
Citera
2016-06-27, 17:28
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilder
Jag tror du läste fel, Fastighetsskötare och Fastighetsförvaltare är inte samma sak.
Dundertabbe. Haha, ledsen, haft en slitsam dag rent mentalt.
Citera
2016-06-27, 17:34
Medlem
KingsBishops avatar
Som nyexad skulle jag gissa på att du kan landa på ca. 32-37'
Beror iofs på vart du hamnar. Större stad = mer pengar.
Detta avser privat sektor. Kommunal kan ligga lägre?
Citera
2016-06-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingsBishop
Som nyexad skulle jag gissa på att du kan landa på ca. 32-37'
Beror iofs på vart du hamnar. Större stad = mer pengar.
Detta avser privat sektor. Kommunal kan ligga lägre?

Talar du från egen erfarenhet?
Citera
2016-10-20, 21:12
Medlem
Hej!

Jobbar som fastighetsförvaltare på kommun. Är under 30, och har ca 2 års arbetsår som förvaltare.
Tjänar nu 43000.

Nyexad så är 30tkr inte dåligt. Spannet är så jäkla stort som förvaltare så det finns inget facit.
Jag känner förvaltare som tjänar 28tkr och jag vet en som tjänar 60tkr, dock med många års erfarenhet och några jobbyten.
Citera
2017-01-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macgunners
Hej!

Jobbar som fastighetsförvaltare på kommun. Är under 30, och har ca 2 års arbetsår som förvaltare.
Tjänar nu 43000.

Nyexad så är 30tkr inte dåligt. Spannet är så jäkla stort som förvaltare så det finns inget facit.
Jag känner förvaltare som tjänar 28tkr och jag vet en som tjänar 60tkr, dock med många års erfarenhet och några jobbyten.

Tacksam för svar. Vad för typ av förvaltning arbetar du med? Kan du promenera mig igenom en vanlig arbetsdag?
Citera
2017-02-23, 19:42
Medlem
il-gol-fantasmas avatar
Jag är en fråga. Kanske inte helt spot on på ämnet.

Finns ju lite olika utbildningar när det kommer till fastighetsförvaltning.

Finns bland annat en utbildning som är sex månader på halvfart som leder till att man blir "diplomerad fastighetsförvaltare" som kostar 79 000 sek. Sen så finns det dem på två och två och ett halvt år där man har CSN samtidigt som de är gratis.

Ni som är bevandrade i branschen går det något snack kring vilken typ av utbildning man helst rekryterar från och från vilket lärosäte man gärna plockar studenter ifrån?

Vilken ska man sikta på att gå?
Citera
2017-02-23, 19:44
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Förvaltar ngra fastigheter.
Tjänar på det.
Hur mkt? Ja beror på hur man räknar.
Mellan 0 och en mille per år. Egna fastigheter.
Citera
2018-01-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av il-gol-fantasma

Finns bland annat en utbildning som är sex månader på halvfart som leder till att man blir "diplomerad fastighetsförvaltare" som kostar 79 000 sek. Sen så finns det dem på två och två och ett halvt år där man har CSN samtidigt som de är gratis.

Ni som är bevandrade i branschen går det något snack kring vilken typ av utbildning man helst rekryterar från och från vilket lärosäte man gärna plockar studenter ifrån?

Någon som har svar på detta?
Citera
2018-03-27, 11:59
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av il-gol-fantasma

Hej,

Vet inte om mitt svar fortfarande är relevant.
KTH med rätt inriktning är väl lite sexigare om man söker tekniska förvaltare men i övrigt skulle jag säga att i princip alla utbildningar hos Newton är attraktiva för arbetsgivare i fastighetsbranschen. Jag tog en diplomering vid sidan av mitt heltidsjobb, efter examen så fick jag cirka 5 samtal från potentiella arbetsgivare.
Nu kostade min diplomering strax under 100 000kr som jag betalade ur egen ficka men det finns även YH-utbildningar på cirka 2år som jag nästan vågar lova till 100% ger dig åtminstone ett jobb med 30 000kr i grundlön direkt efter examen. Förutsatt att du inte är socialt handikappad och inte kan föra dig blank folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in