Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-27, 14:52
  #1
Medlem
"Vi behöver ta en diskussion om vi ska ha religiösa friskolor framöver"

"Gymnasieminister Aida Hadzialic berättar att Utbildningsdepartementet, efter att ha fått signaler om att pojkar och flickor delas upp i undervisningen, nu är beredda att inleda samtal om de religiösa friskolornas framtid.

– Skollagen säger att skolundervisning ska vara sekulär, däremot får vi oroväckande signaler om så inte är fallet, att flickor och pojkar delas upp i undervisningen. Så kan vi inte ha det. Den svenska skolan ska vara till för alla, den ska bryta upp segregation och lägga grunden för ett starkt Sverige även framöver, säger Aida Hadzialic.
– Då gäller det att vara väldigt tydlig med att religion eller föräldrarnas religiösa bakgrund inte får färga av sig på skolundervisningen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/sa...cle23074946.ab

Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad när jag läste artikeln.

Hade SD gjort utspelet hade nog ingen lyft på ögonbrynet. Men regeringen?

Tror ni vi kommer få se mer av den här typ av utspel ju närmare nästa val vi kommer?
Citera
2016-06-27, 14:55
  #2
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad när jag läste artikeln.

Varför förvånad? Falskeriet vet inga gränser. Man behöver inte vara konsekvent om man är religiös.
Citera
2016-06-27, 15:10
  #3
Medlem
nedboys avatar
Det här är mycket glädjande! Naturligtvis ska skolan vara strikt sekulär. Då bör den inte associeras med religiösa moment i anslutning till den heller. Inga bönerum eller religiösa "extra"-kurser även om det så är på fritiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Varför förvånad? Falskeriet vet inga gränser. Man behöver inte vara konsekvent om man är religiös.

Är hon religiös?
Citera
2016-06-27, 15:12
  #4
Medlem
Masturblijas avatar
Inte en sekund försent! Jag föreslår att man förbjuder oregistrerade församlingar, nu finns det många lägenheter som används som moskeer. Religion ska regleras, främst Islam den farligaste av dem alla.
Citera
2016-06-27, 15:25
  #5
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy


Är hon religiös?

Inte i traditionell mening (vad jag vet), men PK-ismen bär alla religionens kännetecken. Jag pratar inte främst om henne utan om den folkmentalitet som låter allt hyckleri passera.
Citera
2016-06-27, 15:34
  #6
Medlem
För tunt och för fegt som vanligt. Religionsförbudet måste även omfatta barnens fritid. Barn måste skyddas från religion med alla medel. Idag tillåts att till exempel kyrkor ordnar "aktiviteter" för barn. Vilket parti vågar stå upp för barnens rättigheter? Religiösa borde överhuvudtaget inte få vara föräldrar.
Citera
2016-06-27, 15:36
  #7
Medlem
GenesisPs avatar
"fått signaler".
Herregud vad PK.

Det har folk, särskilt lärare och skolor i anslutning till muslimska friskolor, vetat i hur många år som helst.
Seriöst, tror dem att muslimer blandar pojkar och flickor i skolan när de inte någon annanstans gör det?

Vilka nötter alltså. Visst, nån slags kred ska hon ha för att ta upp frågan, men kom igen. Alla vet vad som försiggår på religiösa, men framför allt, muslimska friskolor. Inte fan är det vetenskap barnen får lära sig i första hand, eller jämlikhet mellan könen..
Citera
2016-06-27, 15:41
  #8
Medlem
Dofternas avatar
Det var då jävlart inte en dag för tidigt! Tror att jag måste hurra lite.
Citera
2016-06-27, 15:50
  #9
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Inte i traditionell mening (vad jag vet), men PK-ismen bär alla religionens kännetecken. Jag pratar inte främst om henne utan om den folkmentalitet som låter allt hyckleri passera.

Fast ditt inlägg syftar på henne. Om du nu vet vad för tråd du över huvud taget skriver i?

Med andra ord så var det skitsnack. Vad för religionens kännetecken kan du sätta på henne? Vad är det som gör henne till PK?
Citera
2016-06-27, 15:51
  #10
Medlem
Guitarsmokes avatar
Utspelet berör i praktiken bara muslimska friskolor. Det kommer islamisterna lägga vikt vid och peka på att det här handlar om islamofobi.

Förslaget är lika självklart som det är välkommet, och kan kanske ses som ett i raden av socialdemokratiska försök att begränsa islamisternas inflytande över samhället, men man ska också komma ihåg vilka det var som från början såg till att skapa grogrunden för denna utveckling.
Citera
2016-06-27, 15:58
  #11
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Utspelet berör i praktiken bara muslimska friskolor. Det kommer islamisterna lägga vikt vid och peka på att det här handlar om islamofobi.

Förslaget är lika självklart som det är välkommet, och kan kanske ses som ett i raden av socialdemokratiska försök att begränsa islamisternas inflytande över samhället, men man ska också komma ihåg vilka det var som från början såg till att skapa grogrunden för denna utveckling.

Så är det. Tvivlar starkt på att det är något annat än just muslimska skolor som avses.

Hög tid att denna fråga lyfts upp på dagordningen.

Som vanligt kommer det att skrikas om rasism och islamofobi, men kanske kanske kanske blåser det lite andra vindar nu än för ett år sedan.
Citera
2016-06-27, 15:59
  #12
Medlem
Superbra. Sverige behöver inte religiösa friskolor. Man skall inte introduceras i religion, vidskepelse eller politisk åsikt i skolan.

Expressens ledare är inne på något liknande. Forskning som egentligen är politisk opinionsbildning på svenska universitet.
Läs mer -->
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback