• 1
  • 2
2016-06-25, 12:57
Medlem
PsychoticAliens avatar
Människans högsta önskan inom allt som har med rymdforskning att göra är att hitta utomjordiskt liv någonstans där ute. Varför är det så? Vad är det med liv som är så fasligt intressant?
Är det så enkelt att vi själva tillhör kategorin liv och därför värderar liv högre än något annat? I så fall.. är inte det lite "insnöat"? Finns det inget större?

Vi kunde t ex. förutsäga Higgspartikeln innan den var upptäckt... den borde helt enkelt finnas där, vi letade och fann.
Varför kan vi inte förutsäga något som troligen är större eller mer intressant än liv?
Vi är alltså inte det minsta inskränkta eller insnöade i våra åsikter och i vårt sökande utan det råkar helt enkelt slumpa sig så att vi tillhör det fenomen som är det mest intressanta att utforska i universum?
Citera
2016-06-25, 13:34
Medlem
Universums största mysterium för de flesta är väl hur det kunde bli medvetet och börja uppleva känslor.
Citera
2016-06-25, 13:42
Bannlyst
Jag vet inte om det är den högsta önskan men anledningen till att vi utvecklats så bra är självklart vår överlägsna hjärna, vår förmåga att använda finmotorik samt det viktigaste av allt, nyfikenhet.
Citera
2016-06-25, 14:56
Medlem
Jag tror många forskare är så angelägna om att finna liv ute i universum så vi kan göra med dem som vi gör med allt härligt liv här på vår egen lilla planet: döda det.

Eventuellt äta upp det. Kanske utvinna någon slags olja ur deras dödade kroppar, som vi gjorde med valar förr? Eller kanske torka dem, mala ned dem till ett pulver, och göra ett förnyelsebart färgmedel att använda i läppstift för att förhöja den sexuella skönheten hos mänskliga honor? Alternativt använda samma pulver som naturläkemedel avsett att höja sexdriften hos vidskepliga kineser, genom att blanda i nudelsoppan?
Senast redigerad av Redwoodmarin 2016-06-25 kl. 14:58.
Citera
2016-06-25, 21:27
Medlem
Kan också vara så att eliten vet vad som intresserar vanliga människor som trots allt finansierar deras projekt. I själva verket arbetar NASA m.fl. med otroligt mycket mer intressanta projekt som vanligt folk helt enkelt inte är kapabla att ens övergripande förstå.
Citera
2016-06-25, 22:10
Medlem
Jakten på utomjordiskt liv är grundforskning. Vi vill veta för vetandets skull. Stilla vår nyfikenhet. Hitta pusselbitar till de existentiella frågorna.

Vi har två huvudspår:

A. Livet uppstod på Jorden. Att det uppstod tidigt under Jordens barndom talar för att det var lätt. Hittar vi en planet med samma miljö som vår borde det finnas där också. Hittar vi en sådan planet och kan undersöka den så kan vi bekräfta eller avfärda teorin att livet uppstod här.

B: Livet kom utifrån och slog rot på Jorden. Hittar vi liv på en annan planet så borde det i så fall påvisa släktskap med vårt liv. Liknande molekyler som inte kan ha uppstått av en slump på två ställen samtidigt.
Citera
2016-06-26, 22:52
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Jag tror många forskare är så angelägna om att finna liv ute i universum så vi kan göra med dem som vi gör med allt härligt liv här på vår egen lilla planet: döda det.

Jag tror inte riktigt att det är huvudsyftet i vårt sökande men är övertygad om att vi i sinom tid skulle hitta anledningar att döda åtminstone en del av det nyfunna livet. Troligen hade det varit för "deras eget bästa", på samma sätt som vi underhåller älgstammen genom att avliva dem så de inte blir för många och blir ett störningsmoment för oss människor.
Tur vi är så intelligenta och kan styra upp kaoset med vår varma omtanke när naturen själv inte lyckas hitta balansen.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jakten på utomjordiskt liv är grundforskning. Vi vill veta för vetandets skull. Stilla vår nyfikenhet. Hitta pusselbitar till de existentiella frågorna.

Vi har två huvudspår:

A. Livet uppstod på Jorden. Att det uppstod tidigt under Jordens barndom talar för att det var lätt. Hittar vi en planet med samma miljö som vår borde det finnas där också. Hittar vi en sådan planet och kan undersöka den så kan vi bekräfta eller avfärda teorin att livet uppstod här.

B: Livet kom utifrån och slog rot på Jorden. Hittar vi liv på en annan planet så borde det i så fall påvisa släktskap med vårt liv. Liknande molekyler som inte kan ha uppstått av en slump på två ställen samtidigt.

Du är nog på rätt spår här. Vi är helt enkelt nyfikna på annat liv för att kunna förstå oss själva bättre. Skulle vi hitta utomjordiskt liv och upptäcka att det har släktskap med vårt egna DNA så vore det såklart något revolutionerande. Samma sak om vi insåg att vi är helt olika det nyfunna livet.
Vi vill stilla vår nyfikenhet helt enkelt, som du säger.
Citera
2016-06-26, 23:24
Medlem
Citat:

Vi har två huvudspår:

Jorden är en del av universum.
Så liv uppstod i universum.
Att säga att liv uppstod på jorden är ett talfel och borde inte tillåtas.
Det är som att jag skulle säga att liv uppstod ur mamma.
Det är visserligen också sant men inte det vi pratar om.
Man måste gå hela vägen bak.
Citera
2016-06-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jorden är en del av universum.
Så liv uppstod i universum.
Att säga att liv uppstod på jorden är ett talfel och borde inte tillåtas.
Det är som att jag skulle säga att liv uppstod ur mamma.
Det är visserligen också sant men inte det vi pratar om.
Man måste gå hela vägen bak.
Tycker du det är talfel så tycker jag att du skall spotta ut flugsvampen eller vad du nu äter.
Citera
2016-06-26, 23:34
Medlem
Citat:
Tycker du det är talfel så tycker jag att du skall spotta ut flugsvampen eller vad du nu äter.

Liv uppstod på jorden men jorden uppstod ur universum.
Livets rörelse startade i grunden.
Precis som jordens skapelse.
En lång kedja av händelser.

Som jag sa, jag kan säga att livet uppstod ur mamma.
Men mamma kom från sin mamma som i sin tur kom från sin mamma som kom från jorden som kom från gas och materia som kom från big bang.
Till slut.
Ser du kedjan och varför det är konstigt att börja mitt i?

Jag använde dig för att utveckla.
Du behöver inte bli så förnärmad.
Senast redigerad av ivanivan 2016-06-26 kl. 23:39.
Citera
2016-06-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Liv uppstod på jorden men jorden uppstod ur universum.
Livets rörelse startade i grunden.
Precis som jordens skapelse.
En lång kedja av händelser.

Som jag sa, jag kan säga att livet uppstod ur mamma.
Men mamma kom från sin mamma som i sin tur kom från sin mamma som kom från jorden som kom från gas och materia som kom från big bang.
Till slut.
Ser du kedjan och varför det är konstigt att börja mitt i?

Jag använde dig för att utveckla.
Du behöver inte bli så förnärmad.
Men liv är inte materia utan en konfiguration som kan replikera sig själv. Barnen ärver sina föräldrars konfiguration ända tillbaka till den första urmodern. Och hon uppstod av en slump på Jorden. Innan dess fanns ingen sådan konfiguration. Kedjan börjar här.
Citera
2016-06-26, 23:54
Medlem
Citat:
Men liv är inte materia utan en konfiguration som kan replikera sig själv. Barnen ärver sina föräldrars konfiguration ända tillbaka till den första urmodern. Och hon uppstod av en slump på Jorden. Innan dess fanns ingen sådan konfiguration. Kedjan börjar här.

Jordens konfiguration då?
Har den inte med liv att göra?
Kedjan börjar i starten.
"Hon uppstod av en slump på jorden"
Jorden uppstod av en slump i universum säger jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in