2016-06-29, 12:34
Medlem
baggebo1s avatar
Att folkmördarna i media ser demokrati som något helt annat än det att folket bestämmer blir klarare för varje dag som går. Här PM Nilsson:
Citat:
Ledare: Demokrati är större än plötslig folkmakt

I en mening kan man säga att den brittiska folkomröstningen om EU var en fortsättning på folkomröstningarna i Frankrike och Nederländerna 2005. Då röstade fransmännen och holländarna nej till ett förslag om en europeisk konstitution och bygget av en mer demokratisk överstat avbröts.
Citat:
På samma sätt som demokratierna med stor självklarhet lägger in spärrar och skydd mot politikernas och folkets makt inom sina samhällen borde de kunna tänka likadant i sina internationella sammanhang. Om den nationella demokratin stärks av självständiga sektorer med minskad eller obefintlig folkmakt borde den internationella demokratin också göra det.

I EU-systemet är domstolen, centralbanken och revisionen helt självständiga. Kommissionen står fri från medlemsstaterna men kan avsättas av EU-parlamentet. Ministerrådets representanter är ansvariga inför sina nationella parlament.

Det är en sinnrik ordning som i relation till utmaningarna har fungerat bra. Den centrala frågan nu bör inte vara hur folket ska få mer makt i EU utan hur EU, i likhet med medlemsländerna, ska skyddas från plötslig folkmakt.
https://archive.is/jQUbt

Här DN som försöker göra det tydliga resultatet i den tydliga omröstningen om att stanna kvar eller lämna EU till någonting otydligt där resultatet kan ifrågasättas:
Citat:
Folkomröstningar är inte vanskliga för att väljarna kan rösta fel. De är problematiska därför att det ofta är oklart vad folket röstar för. I Storbritannien röstade en majoritet för att landet ska lämna EU. Men Brexitsidan argumenterade med utgångspunkt i två olika visioner för ett utträde. Enligt en del företrädare borde Storbritannien lämna EU för att invandringen är för stor och banden till utlandet för starka. Enligt andra är britterna tvärtom mer internationalistiska än, och hålls tillbaka av, de andra medlemsländerna.

Dessa skilda uppfattningar ger två mycket olika vägar för Storbritannien efter ett utträde. Vilken av dessa en röst mot EU var en röst för är oklart, liksom hur de 48 procent som röstade för att stanna kvar i unionen ska vägas in i  valet mellan de två.
https://archive.is/vsE6J

Det här är en tydlig trend sedan länge, att omdefiniera demokrati till något helt annat än folkstyre. De här människorna är totalitära massmördare. Exakt samma typ av människor som styrde Sovjetunionen styr idag väst. Likheterna i deras agenda avslöjas allt mer.

Nu ska de rädda demokratin från folkomröstningar, snart kommer de försöka rädda den från allmänna val.
Senast redigerad av baggebo1 2016-06-29 kl. 12:42.
Citera
2016-06-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Vi kan ju börja med att länka till artikeln så att vi vet vad som diskuteras.
http://www.svd.se/risk-for-prisfall-och-farre-bostader-efter-brexit/om/brexit-och-ekonomin
Och det är väl inte helt orimliga resonemang som förs i artikeln...

Den konsekvens som är mest trolig är att skuldkvotstaket läggs på hyllan tills vidare. Tror inte att FI vågar sig på något sådant just nu. Det i sin tur är positivt på priserna för befintliga bostäder, speciellt tillsammans med åtstramning av nyproduktion. Eftersom vi saknar över en halv miljon bostäder på sikt måste nog staten gå in som finansiär för att få till dem. Nya klassiska miljonprogram med andra ord, där ingen kommer vilja bo frivilligt.
Citera
2016-06-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det är något som är mycket uppseendeväckande med svensk medias rapportering
om Brexit, nämligen att ALLT ses i ett negativt ljus. Dessutom ofta ur ett strikt Stockholmsperspektiv.

Jag kan tänka mig dessa trendiga, svd-läsande höginkomsttagare i Stockholm som
nu jämrar sig över att deras bostäder kan tänkas ha minskat i värde några procent!
Vojne, vojne, vojne.
Men i sak har du ingen felaktighet att anföra.
Citera
2016-06-29, 13:05
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Nä, visst. Även Joseph Goebbels, propagandans mästare, undvek "felaktigheter".

Det gör inte svensk medias kampanj mot Brexit mindre motbjudande.
Citera
2016-06-29, 13:34
Medlem
vegeges avatar
Citat:

Vad känner du att dina halmgubbar tillför tråden? Nyfiken. Vet att du citerade mitt inlägg (som blev borttaget) där du skrev att du kritiserar båda sidor.

Stämmer det verkligen? Din lilla lakej.
Citera
2016-06-29, 13:42
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Ringde till SR Ekot ställde en högst berättigad fråga om deras opartiskhet och balansering kring Brexitrapporteringen. En mycket snäsig journalist kontrade direkt med att säga att hon visste vad jag tyckte - som om det räckte för henne. Jag fortsatte med att förklara lite närmare vad jag avsåg. Då sa hon att hon hört tillräckligt och la på luren!!

Kan säga att jag nog inte var den första att höra av mig...

Spelade du in samtalet? i så fall, ladda upp det på Granskning Sverige.

Bra gjort, Cudos. i vilket fall.
Citera
2016-06-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det här är en tydlig trend sedan länge, att omdefiniera demokrati till något helt annat än folkstyre. De här människorna är totalitära massmördare. Exakt samma typ av människor som styrde Sovjetunionen styr idag väst. Likheterna i deras agenda avslöjas allt mer.

Nu ska de rädda demokratin från folkomröstningar, snart kommer de försöka rädda den från allmänna val.
Läste en artikel där man föreslog att det skulle röstas igen. Fast nu med reglerna att minst 60% måste rösta för att lämna, samt att valdeltagandet måste vara över 75% för att det skall vara giltigt (det var 72% i detta valet). Det blir alltså mycket svårt att lämna EU.

Intressant att se hur dessa liberala debattörer omdefinierar demokratin allt eftersom det passar dom.
Citera
2016-06-29, 17:37
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
DN har idag en vämjelig ledare som kan kokas ner till att direktdemokrati nog inte är så bra i alla fall. Detta utbroderat i en alldeles för lång utläggning full av snömos. Jag menar, vad fan betyder detta egentligen?

Jag har läst det där stycket ett antal gånger och begriper det fortfarande inte.

Jaha. Kan man inte ändra uppfattning eller? Och när man väl är med i en union kan man mycket väl rösta för ledamöter som är positiva till denna union, därför att man kan anta att de ändå försöker göra ett mycket bra jobb.

Notera användningen av modeordet "problematiskt". Det är självklart problematiskt att låta folket bestämma något, särskilt när folket röstar fel. Jag får så starka identitetsvänstervibbar av detta att det är sjukt.

Jaså, det är vanskligt med folkomröstningar? Det tror jag inte DN hade skrivit om ja-sidan vunnit. Faktum är att jag vet att de inte hade skrivit det.

Jag tror knappast att partierna inte lyckats företräda "breda väljargrupper", av den enkla anledningen att de väljare som röstat för ett utträde (och även de som röstat för att stanna) finns inom alla politiska partiers väljarkårer. Det är inte så enkelt som att röd är mot och blått är för.

Slutligen: Om partierna inte lyckas företräda väljargrupperna kanske det är dags för nya partier, alternativt en omsvängning till vad väljarna, läs: folket, vill ha. Det där som så föraktfullt kallas populism. Det vore ju i och för sig att hoppas på för mycket, som vanligt.

Länk: http://www.dn.se/ledare/huvudledare/mer-an-majoritetsvalde/
Hade Remain vunnit hade DN fläskat på med vilket styrka det var för demokratin när folket sagt sitt och vilket starkt mandat det var för EU.
De svenska mediehororna säljer sig till vad som helst, genomfalska så det förslår.
Ang. att PM:s är mer EU vänliga kan ju ha att göra med det brittiska systemet där vinnaren tar allt i en valkrets. UKIP fick mer än dubbelt så många röster som SNP men har endast in ledamot medan SNP har åtskilliga.

BBC är trots allt lite bättre, Peter Hitchen är jätteglad att Leave vann:
www.youtube.com/watch?v=z0mj4Pbcw68
Citera
2016-06-29, 17:48
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ja, en rekyl kommer automatiskt.
De som förlorade sina pengar 1929, 1987 och 2000 undrar nog var rekylen tog vägen. Du kanske kan förklara!?
Citera
2016-06-29, 17:51
Medlem
Elementarts avatar
Visserligen nyheter24, men att ha en sån här rubrik är ju riktigt lågt "Efter Brexit: Nu kan Storbritannien bli utan el" http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/851620-efter-brexit-storbritannien-kan-slackas-ner
Citera
2016-06-30, 03:02
Medlem
Paradocss avatar
Hört rykten att Londonbörsen redan hämtat in det s k raset. Så var de med den finansiella katastrofen...

Vilka media har rapporterat, med stora rubriker, att London återhämtat raset??
Citera
2016-06-30, 03:06
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Hade Remain vunnit hade DN fläskat på med vilket styrka det var för demokratin när folket sagt sitt och vilket starkt mandat det var för EU.
De svenska mediehororna säljer sig till vad som helst, genomfalska så det förslår.
Ang. att PM:s är mer EU vänliga kan ju ha att göra med det brittiska systemet där vinnaren tar allt i en valkrets. UKIP fick mer än dubbelt så många röster som SNP men har endast in ledamot medan SNP har åtskilliga.

BBC är trots allt lite bättre, Peter Hitchen är jätteglad att Leave vann:
www.youtube.com/watch?v=z0mj4Pbcw68

DN och resten av gänget borde vi snart sluta att diskutera. Men så länge hundratusentals läser deras agendajournalistik så lär väl kritiska röster här behövas.

Skulle vara kul att diskutera mer om alternativ media och utländsk media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in