Som väntat en klar negativ överreaktion. Alla ledarsidor och debattörer har fått enormt utrymme i svensk press och TV och de tycker alla precis likadant, det är väl det som kallas för svensk demokrati och pressfrihet antar jag. Samma situation råder i Sverige som i England. Folket misstror EU och tycker inte om det medan den politiska eliten älskar EU. Media sitter i knä på den politiska eliten så det är inte konstigt att vinkeln endast är fördel EU. England har nu världens chans att dra nytta av det som eventuellt är bra med EU och skippa resten. Tror ni att Volvo kommer att sluta sälja bilar till England, knappast. Tror ni Ikea kommer att lägga ner sina varuhus där, knappast. Tror ni att au-pairer kommer att sluta åka till England, knappast. Tror ni att EF kommer att sluta skicka dit svenska ungdomar på språkresor, knappast. Tror ni att engelsmännen kommer att sluta åka till Sverige, knappast.
Lövén vågar inte genomföra en folkomröstning i Sverige för han är för rädd för resultatet. Kanske måste han då också avgå precis som Cameron.
Såg på något morgonprogram där frågan kom upp om medias hantering av Brexit. Frågan som ställdes var om det trots allt inte varit en obalanserad rapportering. Att frågan kom upp förvånade mig något. Svaren som gavs av "opartiska" mediafolk var att media hade skött det hela bra och balanserat och att det inte finns minsta fog för någon kritik.
Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta åt dessa människor som tycks befinna sig i sin egen värld utan kontakt med verkligheten. Eller är det värre än så, är det medvetet information mörkas, förvrängs och på andra sätt ändras för att passa in i deras mall av hur världen ser ut.
"Det var revolten mot eliterna och missnöjet med migration som gjorde att britterna röstade för att lämna EU" skriver den ensidige globalisten Johan Norberg i en krönika i Metro. (För att sedan fokusera på allt negativt med att lämna unionen, hur de tappar inflytande och hur politikerna vacklar. )
Hade han skrivit likadant om Norge folkomröstat om att gå in i EU och det blivit ett nej? Hade Metro godtagit en sådan text?
Jag misstänker att han varken skrivit om eliter eller om länders faktiska önskemål om mer oberoende, utan kört på för fullt med olika argument kring utbildningsnivå, landsbygdsmentalitet, ingrodd oljehybris samt främlingsfientlighet.
En våldsam svordom och sedan en uppmaning att åka ” tillbaka ditt eget land”. Det var vad en svensk mamma boende i Storbritannien fick höra dagarna efter britternas beslut att lämna EU, skriver York Press.
Ja, nu är det bevisat att UK minsann är RASISTER då de lämnat EU.
Vi nordbor är tydligen en annan ras än engelsmän.
Sen visste jag inte att det fanns våldsamma svordommar.
DN i högform som vanlig som ens rapporterar sådan här dynga.
En bra debattartikel från dagens di.se. Rapporteringen i Sverige angående brexit jämförs här med rapporteringen om SD, och hur hånfulla politiker och journalister bara spär på föraktet för etablissemanget och ökar sympatierna för SD och deras systerpartier.
Det mest deprimerande med populismen är dock det totala föraktet för kunskap. Gudarna ska veta att det gått inflation i ordet "expert". Men det fanns ett skäl till att nästan alla politiskt och ekonomiskt insatta varnade Storbritannien för ett EU-utträde, och det var att de förstod att hur illa man än tycker om denna europeiska union så är en hastig sorti en usel idé.
De tyckte inte som populisterna, helt enkelt, och räknas nu därför till "eliten".
"Jag tror att folk i det här landet har fått nog av experter", sade till exempel den brittiske högerpopulisten Michael Cove irriterat inför folkomröstningen. Åsa Linderborg går steget längre och pratar om "de så kallade experterna". Vad betyder ens "så kallade"? Att dessa sakkunniga inte är riktiga sakkunniga?
Idén om folkstyre är oemotståndlig, på ytan. Men folket vet faktiskt inte alltid bäst. För i varenda land där populister kommit till makten har de fria medierna försvagats, minoriteters rättigheter inskränkts, rättsväsendet urholkats. När "folket" styr förlorar helt enkelt de faktiska människorna sitt värde.
Är det underförstått att kvinnan skulle vara svensk med annan etnicitet, eller vad är det fråga om? Och även om hon vore det är det en minst sagt svajig tolkning av begreppet rasism. DN famlar efter halmstrån.
Jag har sett massor av såna här historier, framförallt i brittisk press. De är så ologiska och kopplas så övertydligt till Brexit. Uppenbart ett ZOG-narrativ mer än något annat.
Senast redigerad av baggebo1 2016-06-30 kl. 10:25.