Citat:
Ursprungligen postat av
Krasigt
Nu är detta förhållandevis offtopic, men lönedumpningarna är ett av problemen med EU, som borde löst sig genom rimliga minimilöner och dylikt. Detta är iofs samtidigt ett problem som Storbritannien skiter i, ty de konservativa knappast värnar om fattiga.
Skillnaden som jag ser det är att detta har övertalat folk till att hoppa på en rollercoaster de inte vill vara med om. T. ex. detta:
https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2016/06/24/the-british-are-frantically-googling-what-the-eu-is-hours-after-voting-to-leave-it/
Farage har använt riktigt låg propaganda (och rena lögner vad gäller NHS funding) vilket leder till att ekonomin runtom i världen skakas om samt att Storbritanniens egen ekonomi saboteras. De kommer behöva omförhandla allting vad gäller EES, vilket är en röra.
Vidare tycker jag det rent medialt är lågt av Farage att prata om flyktingar, som att det skulle vara ett mindre "problem" i ett oberoende GB. De är då skyldiga under internationella lagar att värna om flyktingar, och kan inte ducka med Dublinförordningen.
Till att börja med är det långt ifrån endast konservativa som stött brexit. Vidare kan man inte direkt påstå att alla som är konservativa är helt ointresserade av att hjälpa låginkomsttagare.
Sedan när det gäller Farage och vad han påstått under själva kampanjen så har jag inte följt med särskilt noga, mest eftersom jag redan var helt övertygad om att ett utträde var det enda rätta. Det är dock möjligt att han överdrivit vissa saker, men detsamma gäller samtidigt den andra sidan som inte kört med annat än skrämselpropaganda hela vägen.
Angående flyktingar så har du dock fel. Internationella lagar gäller förvisso mycket riktigt oavsett om man är medlem i EU eller inte, men internationella lagar säger inget om hur ett enskilt land ska utforma sin migrationspolitik så länge de tillåter att människor söker asyl. Svenska politiker framförde tills inte allt för länge sedan samma argument när det gällde den svenska migrationspolitiken, dvs. att den inte kunde förändras på grund av internationella avtal och regler, men likväl gick det alldeles utmärkt när det började bli lite för svettigt.
Hur som helst handlar det här knappast om hur media hanterar brexit så vi kanske bör återgå till topic innan vi båda får på fingrarna av någon arg moderator.